"בדקו את עצמכן"

אלפי נשים בישראל קיבלו ייעוץ שגוי ומסוכן

משרד הבריאות קורא בצעד חסר תקדים לכל הנשים שקיבלו ב-20 שנה האחרונות ייעוץ אצל פרופ' צבי בורוכוביץ לגבי רקע משפחתי של סרטן נשים - להגיע בהקדם לייעוץ חוזר (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
פרופ' בורוכוביץ (צילום מסך: יוטיוב, מתוך ynet)

מבדיקה שערך לאחרונה משרד הבריאות, שתוצאותיה מתפרסמות היום (שלישי), עולה חשש כי חלק מהנשים שהופנו לייעוץ גנטי אצל פרופ' צבי בורוכוביץ' מבית החולים בני ציון על רקע משפחתי של סרטן נשים, לא עברו בירור מלא ועדכני.

מדובר בנשים בעיקר מאזור הצפון, שהגיעו לייעוץ גנטי בגלל רקע משפחתי של סרטן זה, במסגרת הפניה שקיבלו מקופות החולים מאוחדת, מכבי או לאומית.

בשל כך, מורה משרד הבריאות לקופות החולים, בצעד חסר תקדים - לפעול כדי לאתר את הנשים שקיבלו את הייעוץ במסגרת זו ולהמליץ להן על הייעוץ והבדיקות המתאימות בהתאם להנחיות המשרד.

כמו כן, בדו"ח של משרד הבריאות קובעים רופאים בכירים, כי התנהלותו של פרופ' בורוכוביץ לא עולה בקנה אחד עם המצופה מיועץ גנטי בכיר, ואך היו לה השלכות חמורות.

לשאלות - ניתן לפנות למוקדים של קופות החולים: מכבי: 3555* שלוחה 3, לאומית: 507* או 1700507507, מאוחדת: 3833*, או למוקד קול הבריאות של משרד הבריאות בטלפון *5400. המשרד מצידו "ממשיך בבירור המקרה ובמעקב", נמסר.

ייעוץ רפואי. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

מטעמו של פרופ' בורוכוביץ הגיעה התגובה הבאה: "פרופ' בורוכוביץ נמנה עם בכירי הגניטיקאים הרפואיים בישראל וכיום, גם לאחר פרישתו לגמלאות, הוא ממשיך לכהן בגופים שונים לרבות גופים הקשורים למשרד הבריאות, בהתנדבות מלאה. בשנים 2004-2006 נתן פרופ' בורוכוביץ ייעוץ גנטי לעשרות בודדות של נשים. יצוין כי בניגוד להיום ייעוץ מסוג זה היה פחות נפוץ".

"במסגרת הייעוץ, נהג פרופ' בורוכוביץ על פי מיטב שיפוטו הרפואי ובהתאם לחוזר משרד הבריאות בנושא שיצא בשנת 2004 וקבע מקרים בהם יומלץ לנשים לעבור בדיקה לזיהוי מוטציות בגנים BRCA 1-2. החל משנת 2006, בעקבות מספר פסיקות שלא היה להן קשר לעבודתו של פרופ' בורוכוביץ, השתנתה הגישה ולמטופלים הוצעה גם האפשרות לבצע בדיקות שלא במסגרת סל הבריאות ובאופן פרטי".

"פרופ' בורוכוביץ, בהינתן אחריותו ורמת מקצועיותו המוכרת היטב לאלפי מטופלים בכל הארץ במשך למעלה מ-30 שנים, פועל בשיתוף פעולה מלא עם קופות החולים ומשרד הבריאות לקיום מלא של הנחיות הוועדה, שהתייחסו גם לצורך לעדכן את נוהלי משרד הבריאות".

מבית החולים בני ציון נמסר: "פרופ' בורוכוביץ סיים את עבודתו בבית החולים לפני שלוש שנים. מעבר לכך, אנו פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר