מאבק פנימי בפולין: עשרות שופטים פוטרו

מפלגת השלטון הפולנית פעלה לפיטוריהם של עשרות שופטים באמצעות חקיקה. האיחוד האירופי מתנגד להתנהלותה של פולין בנושא והוא פועל נגדה (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ה'סיים' הפולני (צילום: שאטרסטוק)

האם הדמוקרטיה הפולנית נשחקת? לפולין אין היסטוריה עמוקה וארוכה של דמוקרטיה. המדינה המזרח אירופאית הייתה עד לא מכבר מדינה קומוניסטית ואין לה מסורת וערכים עמוקים של דמוקרטיה. עכשיו המאבק בדרישות האיחוד האירופי אל מול מפלגת השלטון בפולין גורם להפגנות רחבות במדינה.

כעת המאבק מתנהל מול מערכת המשפט בפולין. לפי החוקים החדשים שנכנסו לתוקף הלילה בחצות, כשליש מהשופטים בבית המשפט העליון, בהם נשיאת בית המשפט, מלגוז'טה גרסדורף, בת ה-65, ייאלצו לפרוש מתפקידם – אלא אם הנשיא אנדז'יי דודה, בעל בריתה של מפלגת השלטון, יחליט להאריך את כהונתם.

גרסדורף מכהנת כנשיאת בית המשפט העליון מאז שנת 2014, והיא סבורה שהחוקים החדשים מנוגדים לחוקה וכי אין ליישמם ולכן בחרה להגיע לעבודתה כרגיל כשהיא מתעלמת מהחוק. מחוץ לבית המשפט הפגינו תומכיה, שרו את ההמנון הלאומי של פולין וקראו שוב ושוב "חוקה, חוקה".

מתנגדי הרפורמה במערכת המשפט של פולין מתכוונים להפגין היום, אחד הבולטים שבהם הוא לך ולסה, מנהיג תנועת "סולידריות" שנחשב למי שהפיל את הקומוניזם בפולין. אחר כך היה לנשיא פולין ולחתן פרס נובל לשלום.

מבקרי המהלך של הממשלה בעולם ובפולין עצמה מאשימים את מפלגת החוק והצדק כי היא רוצה להשתלט על בתי המשפט למטרות פוליטיות, ולדבריהם מדיניות המפלגה, הכוללת גם שליטה הדוקה יותר בכלי התקשורת הממלכתיים, מצעידה את פולין לעבר שלטון אוטוריטרי. מנגד במפלגה טוענים כי בתי המשפט פועלים עדיין בצורה קומונסיטית ישנה ויש לשנות אותם בצורה מהירה.

העימות בין הממשלה למערכת המשפט גרם לבידודה של פולין באיחוד האירופי. שלשום אף החלה הנציבות האירופית לקדם צעדים משפטיים חדשים נגד פולין בעקבות השינויים בבית המשפט העליון. לדברי הנציבות השינויים פוגעים בעצמאות מערכת המשפט.

על רקע העימות בינה לבין האיחוד האירופי עלולה ורשה להפסיד את זכות ההצבעה שלה באיחוד. על אף העימות, המפלגה שומרת על יציבות בסקרים. היא זוכה ל-40% תמיכה בציבור הפולני – הרבה יותר מכל מפלגה אחרת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר