ראיון בלעדי

אחרי החתימה ביוניברסל: "כחסיד, לא האמנתי. זו הפתעה"

הזמר והחזן הבינלאומי, שלום למר, בראיון ראשון אחר החתימה הנוצצת בענקית המוזיקה העולמית 'יוניברסל' • "חלמתי לקבל הכרה, אבל זה תמיד היה נראה לי כמו משהו לא רלוונטי" (מוזיקה, מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
שלום למר (צילום: אדוארד דניאל)

הזמר והחזן שלום למר, הפתיע בשבוע שעבר את עולם המוזיקה החסידית והיהודית, כשחתם חוזה מול 'יוניברסל מיוזיק' העולמית, בעלת הלייבל "דקה גולד" - אחד הלייבלים המובילים בעולם בתחום המוזיקה הקלאסית, שכולל בתוכו שמות גדולים בעולם המוזיקה.

זו הפעם הראשונה שזמר חסידי מוחתם בלייבל בינלאומי ולכן שמחנו לערוך איתו ראיון בלעדי ראשון בו הוא מספר לראשונה על התחושות והחגיגה סביב ההחתמה הנוצצת והחלומות לעתיד. "השבת עשיתי קידוש גדול בבית הכנסת בו אני מתפלל כדי לשמוח בהצלחה, עליתי ל'שישי' והמתפללים בירכו אותי בברכת מזל טוב ואני מקווה שכל הברכות שלהם אכן ישפיעו", מספר למר הנרגש.

לשאלה האם חלם על החתמה כזו או שזו הייתה הפתעה גמורה, הוא משיב בחיוך רחב "כמובן שחלמתי בתור חלום רחוק שאולי יום אחד אזכה להכרה אבל עדיין זו הייתה הפתעה כיוון שתמיד אמרתי לעצמי, אני חסיד, אני חרדי אין מצב שהחתמה כזו תהיה רלוונטית".

"כל אחד רוצה להיות בטופ של התחום שלו, בין אם הוא עורך דין, נגר או זמר. וכמובן שבתור אחד כזה היו לי חלומות רחוקים כאלה", מספר למר.

למר מספר, כי כאשר קיבל את המייל הראשון מנשיא חטיבת 'דקה גולד' היוקרתית, הוא היה בטוח שמדובר במתיחה בלבד. "כשקיבלתי את המייל לא האמנתי, גרהאם פרקר זה שם שאם משהו רצה להתבדח איתי הוא היה משתמש בו... התקשרתי מיד למנהל שלי יוחי בריסקמן ושלחתי לו את המייל והוא דווקא האמין והציע שאפגש איתו. ואכן נפגשנו בבורו פארק בפעם הראשונה כדי לשוחח על אפשרות כזו".

מתברר, כי פרקר עקב כבר תקופה ארוכה אחר שלום למר דרך סרטוני היוטיוב שלו. הוא צפה בו לראשונה בסרטון "חד גדיא" שירו של החזן מוישה אוישר אותו מבצע למר בכישרון רב באלבום הבכורה שלו "שלום". פרקר היה באותה עת נשיא של תחנת הרדיו של המוזיקה הקלאסית הגדולה ביותר בארה"ב והוא עקב אחריו מאד באדיקות. "כאשר הוא התמנה לנשיא 'דקה גולד' הייתה להם פגישה סביב חיפוש אמנים חדשים בשביל הלייבל והוא אמר, אני מכיר משהו מיוטיוב, חסיד יהודי אורתודוקסי, ואני מאד נהנה מהקליפים שלי. הם אמרו לו אז למה אתה יושב פה במקום להביא אותו...".

למר, חסיד בעלזא, השומר לחלוטין על מראהו החסידי, הפאות הארוכות, החליפה והכובע החסידי מספר, "המראה שלי בכלל לא הפחיד אותם. היום בארה"ב, בעיקר בעולם הבידור מקבלים מאד את השוני. אני אסיר תודה ליוניברסל לא רק על זה שהם החתימו אותי אלא על זה שהם עזרו לי לומר מי אני, מה חשוב לי, מהם הערכים שלו. הם רצו שאני אהיה מי שאני כמו שאני ולא אשתנה".

למר חושף כי לפני החתימה הוא התייעץ עם רבנים רבים, "שאלתי לפני החתימה הרבה רבנים. אמרתי ליוניברסל שאני חסידי ויש לי הרבה מגבלות והם לא נבהלו בכלל ואמרו אוקיי, מה בדיוק המגבלות שלך? ואז הלכתי לכמה רבנים שניתחו יחד איתי את האפשריות וסיכמנו בחוזה בצורה ברורה מה מתאים לי ואיך הדברים יתנהלו על פי ההלכה והערכים שלי".

לשאלה כיצד הגיבו החברים, המשפחה והקהילה לחתימה הנוצצת הוא משיב, "רובם הגיבו בשמחה ובגאווה גדולה, היו כאלו ששאלו, כיצד אני מתכוון לעשות את זה והאם זה בכלל מתאים לבחור חסידי אך אז השבתי להם ששאלתי רבנים שכולם הסכימו שאם זה נעשה בצורה בה עשיתי את זה, זה לא רק בסדר אלא גם דבר גדול שיכול לגרום לקידוש שם שמים".

למר גדל בסביבה מוזיקלית כל ימיו, הוא נחשף לחזנות דרך אביו ואחיו החזן יעקב למר. מאוחר יותר הוא שר לא מעט עם מקהלת 'שירה' המפורסמת כשהוא מבצע גם כסולן יצירות מסוגים שונים.

עם הפרסום על החתימה הדרמטית, למר שיחרר שני סינגלים חדשים לציבור, בליווי התזמורת הסימפונית של לונדון, אחת התזמורות האיכותיות בעולם המוזיקה הקלאסית ובהפקתו של המפיק המעוטר בפרסים ג'ון כהן. האחד - "ירושלים של זהב", והשני - ביצוע לשיר מהמחזמר "עלובי החיים". שמו של האלבום שמוקלט בימים אלו יהיה 'The Perfect Dream' - 'החלום המושלם' מה שמתאים לגמרי לסיפורו של למר. השם איתו ישווק למר לציבור על ידי ענקית המוזיקה - הוא "שולם".

"אני מתחיל עם אלבום שיהיה ברובו קלסיקות מפורסמות כולם באנגלית חוץ מ'ירושלים של זהב'", מספר למר על התכניות העתידיות וחושף "כל שיר באלבום, בדקתי שהוא מתאים ליהודי חסידי כמוני, שכל המילים מתאימות, כולל מי שר את זה לפני זה. ישבנו ביחד ובחרנו את השירים בקפידה. ביוניברסל מעודדים אותי להיות מי שאני וזו תחושה מדהימה".

"בינתיים אנחנו עובדים על האלבום, ורוצים שהוא יהיה הטוב ביותר ובזה מרב המאמצים שלנו מתרכזים, מה יהיה בהמשך? השם יעזור, ישנם עוד הרבה תכניות".

לשאלה כיצד הוא חושב שבעולם יקבלו זמר יהודי חסידי עם פיאות ארוכות הוא משיב כי כבר קודם לחתימה הוא נחשף לקהלים שונים ומגוונים, "גם על הסרטונים שלי ביוטיוב קיבלתי המון תגובות מכל העולם, של מאזינים שמספרים שהם מרגישים שהשירים שלי מרגשים ומשפיעים עליהם. אני מודה ליוניברסל על ההזדמנות להגיע ולעורר השראה בעוד הרבה אנשים שלא הגעתי אליהם עד היום".

כיצד יתמודדו המאזינים בעולם עם השירים בעברית או באידיש? שולם לא מודאג בכלל, "יש הרבה מוזיקה בעולם שהמאזינים לא מבינים, כמו אופרה שזה באיטלקית, אבל הם מקשיבים לשירה והיא מעוררת בהם השראה ומרגשת אותם".

ומה עם חובבי המוזיקה החסידית? לפני כשנה הוציא למר את אלבום הבכורה שלו 'שלום' שזה לשבחים רבים בתעשייה, האם מדובר באלבום אחרון מהז'אנר הזה? "ממש לא. אני כמובן אמשיך ליצור גם מוזיקה חסידית, החתימה החדשה היא רק עוד נתיב שאני יכול להגיע דרכו לקהלים חדשים לצד כל מה שעשיתי עד היום", מבטיח שולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר