מאמר המערכת

'המודיע' מבהיר: נציגי אגודת ישראל כפופים רק למועצת

'המודיע' יוצא במאמר מערכת תקדימי ובו התייחסות מרומזת לניסיונות של גורמים שונים ליצור חילוקי דעות בהנהגה החרדית. ליצמן ידרוש מנתניהו זמן לגבש נוסח מוסכם (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ליצמן (צילום: מרים אלסטר / Flash90)

בטאון 'אגודת ישראל' 'המודיע', המזוהה עם הסיעה המרכזית - חסידות גור, יוצא הבוקר (ראשון) במאמר מערכת תקדימי ובו התייחסות כמעט מפורשת לניסיונות של גורמים שונים ליצור חילוקי דעות בהנהגה החרדית, סביב חקיקת חוק הגיוס החדש. בנוסף חוזר העיתון על הוראת מועצת גדולי התורה להתנגד לחוק, ואף לפרוש במקרה ויעבור חרף ההתנגדות, כשבמאמר מודגש שההוראה היא רק אם החוק יעבור סופית, כלומר בקריאה שנייה ושלישית.

ל"כיכר השבת" נודע כי סגן השר יעקב ליצמן צפוי לומר לראש הממשלה בישיבת ראשי הסיעות כי אגודת ישראל מחויבת להחלטת 'המועצת' לפרוש באם החוק יעבור ללא שינוי.

ליצמן יוסיף וידרוש מנתניהו: "תן לנו זמן לגבש נוסח מקובל עם שינויים ותבקש בנתיים ארכה מבג"ץ".

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", בסוף השבוע נפגש ליצמן עם הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, חבר ועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים, במהלך הפגישה שוחחו השניים גם בענייני חוק הגיוס.

תחת הכותרת 'בנתיבות השעה ובסערות התקופה' נכתב במאמר: "כל דיון וכל עיסוק הנועדים לזעזע או לשנות ממקומו, הסדר הקיים מאז קום המדינה ועד היום, לפיו כל מי ש'תורתו אומנותו' זכאי לדיחוי גיוסו לצבא, מטבע הדברים שהוא מעורר דאגה; וכל ניסיון לכפות שינוי – מעורר התנגדות עזה, ותחושה שאין מנוס אלא לעמוד על משמר הנושא, שהוא קיומי ממש להמשך שרשרת הדורות בעם ישראל". העיתון מציג, לדבריו, חזית אחידה בקרב ההנהגה החרדית "התחושות הללו משותפות לכל מרכיבי היהדות הנאמנה, איש על מחנהו ואיש על דגלו, הכפופים לרבותיהם מאורי ומורי דרכם".

המאמר מתייחס לקרבות הפנימיים בתוך המגזר שצצו מאז פרסום מסקנות הצעת החוק ומבהיר: "המערכה נגד גיוס בני ישיבות לצבא, אינה מתנהלת בתוך היהדות החרדית. היא בין היהדות החרדית לבין עויניה ומבקשי היפך טובתה, ואל לאיש להפוך את היוצרות. גם בעצם ימים אלו, עומד על הפרק עיסוק בנושא כזה".

המודיע מדגיש כי "לנו, יהודים מאמינים בני מאמינים, אין לנו אלא את גדולי ומאורי ישראל המנתבים דרכנו, לאורם נלך וניסע בנתיבות השעה וסערות התקופה. הם הנושאים בעול קיומה של היהדות הנאמנה, הם מעתיקי שמועת הדורות, והם המנחילים אותה כדי לשמור על תקוות העתיד. וכלל ישראל, בחוריו ואברכיו המבקשים ללמוד תורה בטהרה, בנותיו ואימהותיו המבקשות להמשיך מורשתן של נשים צדקניות; מתמודדים במאבק מר, מול שהזמן והתקופה הזו הביאו ומביאים לאנושות".

העיתון חוזר שוב ואף מחריף את הנימה כנגד המבקשים למוסס את מוסד קבלת ההחלטות המיתולוגי של היהדות החרדית. "ולפיכך", נכתב, "ההכרעות בנושאים היסודיים הללו – מתקבלות במקום אחד בלבד: בשולחנה של מועצת גדולי התורה. כל הקשר וכל היבט הנוגעים לסוגיה קיומית זו, אמור להיות מובא אל שולחן מלכים זה בלבד. ואמנם כן" כופל העיתון את הוראת המועצת "כאשר הועמדה על הפרק באחרונה, הצעת חוק העוסקת שוב בנושא גיוסם של לומדי תורה שתורתם אומנותם, הונחו נציגי אגודת ישראל ע"י מועצת גדולי התורה להצביע נגד החוק, ולפרוש מן הקואליציה - אם יעבור סופית על אף התנגדותם".

עוד נכתב כי "היהדות הנאמנה אינה מבקשת מאבקים, אינה מעוניינת בעימותים. היא מבקשת לשמר את עצמה את אורחותיה, את הדורות הבאים אחריה למען ישמרו דרך ה'. כולנו עומדים בתפילה, כי יערה הבורא רוח טהרה ממרום, והצד שכנגד יקשיב למועקת הלב, יבין שעל ציפור-נפש לא מוותרים, ולא יוביל את נושא למחוזות של כפייה אנטי דתית ואנטי מצפונית; אלא למישור של ניסיון הבנה".

"ובכל מקרה", מבהיר העיתון הבהרה חריגה, "נציגי אגודת ישראל כפופים ויהיו כפופים להוראתה של מועצת גדולי התורה, וכדברה כן יעשו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר