אאא

"חברון שלי", את זה יכולים לומר עשרות אלפים שלמדו בישיבה.

לאחרונה נזרק בחור מהישיבה וגרם לתסיסה ובעקבות כך נזרקו עוד כמה בחורים ויש מי שהעז לכתוב על ישיבת חברון שמצדו מתה, כי היא כבר לא בדרכו של הסבא מסלבודקה.

אני לא מכיר את האיש אבל אני בטוח שמעולם הוא לא למד את משנתו של הסבא מסלבודקה, הוא גם לא מכיר את ההיסטוריה של הסבא וישיבת חברון.

ראשית אני מציע לו לקרוא את הספר "עד שבחברון" שיצא לאור בכנס הבוגרים לפני תשע שנים, ועל זה להוסיף ולקרוא את הספרים על גדולי הישיבה, מרנן רבי מאיר חדש, רבי שמחה זיסל ברוידא ורבי דב כהן זצ"ל, ועוד. יש לו עכשיו בין הזמנים ויהיה לו קצת זמן ללמוד ממשנתה של ישיבת חברון.

כשעסקתי בארגון כנס הבוגרים בתערוכה, במצגת ובספר, נחשפתי להיסטוריה של הישיבה שגם אני הייתי חלק ממנה.

מישיבת חברון יצאו והביאו אור לעולם, ראשי ישיבה שמרביצים תורה בישיבות שונות כגון: פוניבז', מיר, ליקווד, מרכז הרב, ישיבת הכותל ועוד רבני ערים, עיירות, כפרים וקיבוצים, ראשי מכונים, אולפנות, ארגונים, גם אדמו"רים. בישיבה למדו כאלו שיצאו להנהיג ציבורים שונים מראשי העדה החרדית ועד ראשי המזרחי.

מהישיבה יצאו גם עסקנים שונים: שרים, חברי כנסת [3 מש"ס], ראשי ערים וחברי מועצה, ראשון לציון, נשיא מדינה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שופטי בית משפט העליון ועוד.

זו הייתה חוויה מיוחדת לראות את הבאים בשערי כנס הבוגרים כשייחד צועדים סב, בן ונכד - בוגרי הישיבה.

אכן, ישיבת חברון, לאורך שנותיה הרבות, למרות הטלטולים מהעיר סלבודקה דרך חברון לירושלים, עברה משברים ותהפוכות, וכשמדברים או כותבים על גדלות האדם, אז צריך לעיין בדברי הסבא שהדברים באים לביטוי בשימת דגש על עבודת ה' מתוך הכרה של רוממות האדם והקפדה על ההנהגות המתחייבות מכך שימת דגש גם על המראה החיצוני.

לאחר שחשדו בהם, אנשי הישוב הישן ובחורים התייצבו בפני גדולי ירושלים, הם מהר מאד למדו להבין מי עומד בפניהם.

יש הבדלים בשיטת הלימוד הנמסרת כמסורה מדור לדור בישיבה. עצמאות בלימוד וצורת לימוד שונה, ישיבת חברון שמרה תמיד על קו אופייני המייחד אותה, בחורים ידעו את הגבולות המותר והאסור, בתקופה שאני למדתי בישיבה לפני קרוב לחמישים שנה, היו רוב הרבנים הצבאיים בוגרי ישיבת חברון וכן רבני ערים ומושבות.

עברו שנים רבות וגם פני הדור השתנו, וחדרו לתוך המחנה הנהגות שלא מקובלות על הנהגת הישיבה.

בתקופתי, היו בחורים שלמדו נהיגה והוציאו רישיונות, אבל כשהם נהגו ברכבים של אביהם או שכרו רכב, החביאו את הרכב בשני רחובות סמוכים, כיום נפרץ הגדר, לא רק בהוצאת רישיונות, אלא גם בעוד דברים, מפירות הטכנולוגיה. גם הישיבה גדלה ברוך ה', והולכת וגודלת לקראת חודש אלול כ"י.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

הבאים בשעריה, החדשים והישנים, יודעים או צריכים לדעת שבשונה מפעם, יש הנהגה בישיבה, הרב הגאון רבי דוד כהן והרב הגאון רבי יוסף חברוני, שזה עשרים שנה הוא עומד בראשות הישיבה, נושא בעול הישיבה, האם יש מישהו מתוך מאות הבחורים שלומדים כיום הישיבה שלא ישן לילה אחד ודואג לקיומה של הישיבה.

הגאון רבי יחזקאל סרנא, ראש הישיבה בדור הקודם, כתב מכתב מארה"ב לאחר שהתעכב שם חודשים ארוכים, כדי שהישיבה תמשיך לפרוח. במכתבו הוא כותב על הכרת הטוב שצריך כל בחור להרגיש כשהוא נמצא בישיבה, לומד, אוכל וישן בישיבה.

כן, ישיבת חברון יש לה היום צוות מעולה, עם תחושה של שליחות קדושה לחנך דור חברוניים חדש, על פי דרך מסודרת, ומי שלא מוצא חן בעיניו, שיעזוב. ברוך ה' יש הרבה ישיבות ברחבי הארץ, לא יתכן שבחור יושב בישיבה, אוכל וישן, ועושה בה כרצונו. ואם צריך לסלק עוד כמה, ראוי לראשי הישיבה לעשות את זה ללא חשש. יש להוציא את הרקובים, גם אם הם בנים של...

מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל היה בדעה שלא לסלק בחור מהישיבה, אבל שמדובר בבחור שעושה דברים בגלוי המנוגדים להנהגת הישיבה - מקומו במקום אחר.