ברוך דיין האמת

נפטר המקובל רבי שריה דבילצקי זצ"ל

בליל שבת קודש נסתלק לגנזי מרומים המקובל הגאון רבי שריה דבילצקי זצ"ל, והוא בגיל 93 • לאחר חצות הלילה הוא פונה לבית החולים, אך מצבו הידרדר וכעבור זמן קצר נפטר (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ב' באב תשע"ח | 14.07.18
המקובל רבי שריה דבילצקי זצ"ל (צילום: דוד זר)

ברוך דיין האמת: בליל שבת קודש נסתלק לגנזי מרומים המקובל הגאון רבי שריה דבילצקי זצ"ל, והוא בגיל 93.

הרב דבילצקי פונה לאחר חצות הלילה לבית החולים 'מעייני הישועה' לאחר שלא חש בטוב, באמצע הדרך מצבו הידרדר והוא עבר החייאה.

בבית החולים המשיכו במאמצי ההחייאה אך לאחר זמן קצר נאלצו לקבוע את מותו.

ל"כיכר השבת" נודע כי בליל שבת אחר תפילת מעריב בביתו ביקש המקובל לומר י"ג מידות, רק שעות לאחר מכן הבינו מקורביו את פשר הבקשה.

הלוויתו תצא מחר (ראשון) בשעה 10:00 בבוקר מבית מדרשו "תפארת ציון" ברחוב ירושלים בבני ברק, בדרכה לבית העלמין בקרית שאול בתל אביב, שם ייטמן.

​המשטרה נערכת להלוויית ​המקובל זצ"ל וחוסמת לתנועה את רחוב ירושלים מחברון ועד וולפסון - כולל לתחבורה ציבורית.

מהמשטרה נמסר כי "​עקב הצורך לשמור על בטיחות המלווים, תתאפשר כניסה רגלית בלבד לרחובות החסומים. ציבור הנהגים מתבקש שלא להגיע לאזור".

תולדותיו

רבי שריה זצ"ל נולד בריגה שבלטביה, לאביו רבי בצלאל יעקב דבליצקי. כבר משחר ילדותו ניכר בגאונותו הרבה והתמדתו וידיעתו בכל חלקי התורה כולה.

בשנת ה'תרצ"ד עלתה משפחתו לארץ והתיישבה בתל אביב. בהיותו כבן 13 החל ללמוד אצל הרב יחיאל ישראלו,ב בבית הכנסת הגר"א שברחוב הירקון, והתקרב לרב יוסף צבי הלוי, אב"ד תל אביב.

בהיותו כבן 15 עלתה משפחתו לירושלים, שם החל ללמוד בישיבת קמניץ ובישיבת חברון. הרב דבליצקי התקרב לרב דוד בהר"ן ולרב יעקב משה חרל"פ. הוא התפתח כתלמיד רוחני של הגר"א מווילנה כמקובל וכמדקדק. בנוסף, למד הרב דבליצקי גם אצל מקובלים בני עדות המזרח בירושלים: הגאונים הרב מרדכי שרעבי, הרב עובדיה הדאיה והרב מרדכי עטיה.

בהיותו כבן 20 נישא לחיה, בתו של הרב חיים עוזר ינובסקי. תחילה התגורר בתל אביב, ולאחר מכן עבר לרמת גן, שם החל להתקרב למרן בעל החזון איש זצ"ל ואף נהג לצעוד לביתו מדי בוקר, להתפלל עמו תפילת ותיקין.

בהיותו כבן 27 עבר להתגורר בבני ברק, שם המשיך ללמוד תורה מפי החזון איש. בשנת ה'תשי"ז יסד בביתו מניין קבוע לתפילת שחרית כותיקין בזמן הנץ החמה הנראה.

מאז ועד עתה הוציא לאור כשישים ספרים במגוון רחב של נושאים. ספריו נפוצו בציבור הדתי והחרדי, והוא נחשב לאוטוריטה בתחומי תורת הקבלה, המנהגים, הדקדוק העברי המסורתי, הלכות אבלות ותורת הגר"א. הסכמותיו מתנוססות על ספרים תורניים רבים בני זמננו. ביתו פתוח בפני כל החפץ בכך.

רבי שריה דבליצקי נהג בהנהגות ייחודיות רבות, כי בניגוד למקובל לעיתים קרובות לפסוק הלכה מתוך ספרים מאוחרים יחסית כדוגמת השולחן ערוך, נוהג הרב דבליצקי לברר את ההלכה ממקורותיה הראשוניים - מקרא, משנה ותלמוד.

מנהג ייחודי נוסף שלו הוא להתפלל שחרית בדיוק בזמן הנץ החמה הנראה בפועל, בעקבותיו החלו רבים לנהוג כך.

הנהגה אחרת שלו היא לקצץ כמעט לחלוטין את זקנו. הדבר נעשה על פי פרשנות קבלית שלו, אם כי הרב דבליצקי מנחה את תלמידיו שלא לנהוג כמותו בנושא זה.

הרב דבליצקי הטיל פתיל תכלת (ארגמון קהה קוצים) בציציותיו בבגד הטלית הקטן אך לא בטלית גדולה, כמו כן הוא נהג להניח תפילין לאורך כל היום. בנוסף, הרב דבליצקי הקפיד על כך שבנוסח התפילה לא יהיה דבר שקר.

כאמור, בשבת קודש השיב את נשמתה לבוראה. "כיכר השבת" יעדכן על מועד הלוויה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר