פרויקט הדגל

חשד: שיבוש נתונים בדו"ח של משרד הבריאות

פרויקט הדגל של משרד הבריאות המשווה בין בתי החולים בישראל נמצא תחת עננה של חשד לזיוף והטיית הנתונים על ידי בתי החולים ו/או אנשים מתוך הנהלת הפרויקט (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הפרויקט של משרד הבריאות הבודק ומשווה את בתי החולים בישראל והשירות בהם, הוא פרויקט משמעותי בעל השפעה אדירה על בתי החולים ועל הציבור, אך כעת - לפי הדיווח של רז רזניק ב'ישראל היום' - עולות טענות כי הנתונים מוטים ונעשו שיבושים בהם על ידי בתי החולים שרוצים לשפר את דירוגם.

מדובר בתכנית שממצאיה מפורסמים באופן גלוי לציבור מדי שנה. התוכנית כוללת בדיקה השוואתית של כ־35 תהליכים רפואיים, בין 136 ארגונים, כולל בתי חולים כלליים, גריאטריים, שיקום, פסיכיאטריה, אמבולנסים, טיפות חלב, שיקום חולי נפש, לשכות בריאות ומחוזות משרד הבריאות.

בין היתר נבדקת המהירות שבה מבוצעות בדיקות קריטיות לחולים עם אירועים מוחיים או התקפי לב, המהירות שבה מצונתרים בליבם חולים דחופים, המהירות שבה מנותחים מטופלים (רובם קשישים) עם שברים בצוואר הירך, המהירות שבה מטופלים ומאובחנים מטופלים בחדר המיון, מתן הטיפול התרופתי האנטיביוטי לפני ניתוחים כמו ניתוחי מעיים וניתוחים קיסריים ועוד.

על פי הדיווח ב'ישראל היום', במשרד הבריאות בודקים את הטענות החמורות לפיהן המדדים המשווים במסגרת התוכנית הלאומית הביא לפגיעה ממשית באיכות הטיפול ואף לסיכון חולים. לפי טענות אלה, מאחר שבתי החולים להוטים להצליח במדדים אלה, קיימת אצלם תופעה של ניתוחים וטיפולים מיותרים, וניתוחים שנעשים באופן פזיז מדי וללא הכנה מספקת רק כדי שיופיעו במדדי בית החולים ככאלו שניתנו במהירות.

על פי טענות נוספות בתי החולים "משפצים" את הדוחות באופן ידני כדי לשפר את מצבו של בית החולים בתכנית. על פי הטענות, מאחר שבחלק מבתי החולים מועברים הנתונים לצורך עריכת הסקרים באמצעות רישום ידני ולא באופן ממוחשב, יש מקרים שבהם חלק מהמידע בכלל לא מגיע למשרד הבריאות ולא נעשית כל השלמה של הנתונים, והמדדים של בתי החולים נקבעים על סמך נתונים חלקיים בלבד.

עוד עולה מהטענות שנבדקות על ידי משרד הבריאות, כי היו מקרים שהנתונים מבתי החולים לא היו קריאים ומובנים, ואז נעשו, לפי הטענות, השלמה והחלפה סתמית ומקרית של נתונים. כך על פי דיווח של עובד בתכנית ששלח מכתב למשרד הבריאות.

התוכנית הלאומית למדדי איכות במשרד הבריאות פועלת זה חמש שנים ונחשבת לפרויקט החשוב ביותר של משרד הבריאות לשיפור איכות הטיפול והשירות הרפואי. התוכנית זכתה לשבחים רבים וכך גם העומדת בראשה, ד"ר ענת עקה זוהר, שייסדה את התוכנית הלאומית ומכהנת כראש מינהל איכות, שירות ובטיחות הטיפול במשרד הבריאות.

על פי הדיווח, בין ד"ר עקה זוהר ובין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב יש עימות קשה בנושא. במסגרת העימות זימן המנכ"ל את ד"ר עקה זוהר לשימוע, עם טענות רבות כנגדה, והיא ככל הנראה עומדת לפרוש ממשרד הבריאות בחודשים הקרובים.

עו"ד רם גמליאל, המייצג את ד"ר עקה זוהר, מסר בתגובה ל'ישראל היום' כי "למרבה הצער, מתוך שיקולי אגו ובניגוד לכל נוהל מוכר במגזר הציבורי, מתנכל מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, באופן אישי לד"ר עקה זוהר".

"ניסיונותיו החוזרים ונשנים לגרום למרשתי להתפטר או להביא לפיטוריה נדחו ונמצאו, לא פעם ולא פעמיים, על ידי היועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר, ועל ידי היועץ המשפטי של נציבות שירות המדינה, עו"ד רון דול, כבלתי חוקיים, כחריגה מסמכות וכמבוטלים. למרות התראות כי מעשיו אינם תקינים, מבוטלים ולא יוכלו להגן עליהם, ממשיך בר סימן טוב במעשיו", הוסיף עורך הדין.

על בדיקת הטענות להטיית נתונים בסקרים נמסר מטעמה של ד"ר עקה זוהר, כי "בכל מקרה הטענות המוזרות ל'זיוף הנתונים' אינן אפשריות, שכן אין למרשתי היכולת או הסמכות, ולא גם היכולת הטכנית, לשנות את הנתונים. חשוב לציין - כאשר ד"ר עקה זוהר עדכנה שנעשה שינוי בנתונים, היה זה מנכ"ל המשרד שהעדיף לא לנקוט צעדים כנגד בית החולים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לתוכנית הלאומית למדדי איכות היתה וישנה תרומה משמעותית לקידום איכות הטיפול בבתי חולים. הטענות האמורות בנוגע לתוכנית נבדקות על ידי המשרד באופן ענייני. בנוגע לשאר הטענות - המשרד אינו דן בהן באמצעי התקשורת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר