שש שעות פעולה

ה"טיימס": כך השיגה ישראל את מסמכי הגרעין האיראניים

חשיפה אמריקנית מתארת כיצד הצליחו סוכני המוסד, בחסות חשכת הלילה האיראני, להניח את ידיהם על רבבות מסמכים ודיסקים עמוסי חומר מסווג, בתוך 6 וחצי שעות (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
הדמיית הקלסרים שבהם החומר האיראני (צילום: shutterstock)

כתבה המתפרסמת הערב (ראשון) בכלי התקשורת האמריקני היוקרתי 'ניו יורק טיימס', מעלה פרטים מתוך המבצע המורכב במהלכו הצליחו סוכני המוסד להשיג רבבות מסמכים איראניים הקשורים לפרוייקט הגרעין.

את הכתבה מגיש העיתונאי הישראלי רונן ברגמן שמשמש ככתב ה'טיימס' למזרח התיכון, יחד עם כתב נוסף בשם דייויד סנגר, לאחר שישראל קיימה מסיבת עיתונאים שבמהלכה הורשו המוזמנים לגשת לחלק מן הממצאים ואף לגעת בהם באמצעות כפפות. בין העיתונאים שהשתתפו היה כתב של ה'טיימס', וכעת מתגלים פרטים מתוך המבצע המורכב.

נתניהו חושף את הקלסרים

כדי לגשת אל מסמכי הגרעין צריך היה לעבור על פני מכשולים רבים, ביניהם הימנעות ממפגש עם שומרים, ניטרול אזעקות, פריצת שני שערי פלדה, פתיחת 32 כספות ומילוט כל החומר אל מחוץ לטהרן. את כל הפעולות האלו ועוד רבות, הצליחו כ-20 סוכנים לבצע בתוך שש שעות ו-29 דקות, כשבידיהם החומר המבוקש.

לאחר שנה של מעקב אחרי הרגלי האבטחה במתקן האיראני, החליטו הסוכנים להתחיל את המבצע בלילה ולסיימו לא יאוחר מ-5 לפנות בוקר, שכן משמרת האבטחה מתרעננת בשעה 7 בבוקר ועד אז היה על הישראלים להספיק להימלט מספיק רחוק.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

הסוכנים הגיעו באותו לילה, ה-31 לינואר, מצויידים בלהביורים המגיעים לחום של כמעט 2,000 מעלות צלזיוס, כדי לפרוץ בעזרתם את עשרות הכספות. הם החלו בפריצת הכספות שבהן אוחסן החומר הרגיש ביותר. כאמור, בתוך שש וחצי שעות הצליחו לשים את ידיהם על כ-50,000 מסמכים ו-163 דיסקים מלאי חומר מפליל.

לדברי ה'טיימס', אין ספק כי לסוכנים הישראליים היתה עזרה מבפנים, שכן הם ידעו היטב באיזו כספת מאוחסנים החומרים הרגישים, הם הצליחו לעקוב אחרי הרגלי העובדים במבנה, ואחרי פרטי מערכות האזעקה. וחשוב מכל: הם הצליחו להימלט עם החומר, ללא מרדפים רועשים. את הממצאים הם הבריחו דרך חוף, כמה שעות נסיעה מטהרן, אך רק בשעה 7, כצפוי, הגיעה משמרת הבוקר לאתר וגילתה את הפירצות ואת הפריטים החסרים. בשלב זה הקפיצה משטרת איראן רבבות שוטרים למרדף, שהתברר כחסר תועלת.

איראן ניסתה לטעון כי מדובר במסמכים מזוייפים, אך לאחר מסיבת העיתונאים והחשיפה הזו של ה'טיימס', מתברר כי המבצע המוצלח הזה אכן אירע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר