פרסום ראשון

נתונים רשמיים חושפים: אפליית התלמידים החרדים גוברת

ה'מוכר שאינו רשמי' מקבל מהמדינה, עבור כל ילד חרדי, פחות מ-6,549 שקל לשנה. תלמיד חילוני לעומתו - 16,240 • סעיף בהסכם הקואליציוני, אם ימומש, יכול לשפר את המצב • כל הנתונים (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Abed Rahim Khatib, Yonatan Sindel/ Flash90)

פרסום ראשון: נתונים רשמיים שמפרסם היום (רביעי) משרד החינוך, מתוך 'התמונה החינוכית' לשנת התשע"ז, מוכיחים, כי האפליה בין תלמיד חרדי שב'מוכר שאינו רשמי' לבין תלמיד רגיל שבחינוך הממלכתי, הולכת וגוברת.

מתברר, כי המדינה מתקצבת ילד חרדי רק בכ-40 אחוז ממה שניתן לכל תלמיד בישראל. כך 71,445 תלמידי החינוך היסודי ב'מוכש"ר' מקבלים בממוצע לכל תלמיד סך של 6,549 שקל בלבד, בעוד בחינוך הרשמי, הכללי, מקבלים 726,399 התלמידים סך של 16,240 שקל בממוצע לכל תלמיד.

ובאשר לרשת החינוך הגדולה 'החינוך העצמאי', - בשונה מרשת בני יוסף המתוקצבת במאה אחוז - 136,747 התלמידים שבה מקבלים 13,382 ש"ח בממוצע לכל אחד. האחרונים במדרג, הם 51,294 תלמידי 'מוסדות הפטור': רק 4,497 שקל בממוצע עבור כל תלמיד.

המשמעות היא כאמור, שמוסדות המוכש"ר והפטור זוכים רק לתקצוב של 28% ו-40% (בהתאמה) בלבד, ביחס למה שמקבלים תלמידי החינוך הרשמי.

יצוין, כי התלמידים החרדים במוכש"ר מקבלים עוד פחות מהסכום הנקוב בנתוני המשרד, משום שכלולים בהם גם חמישים מליון שקל שהמשרד העניק לתלמידי המוכש"ר הנוצריים, מה שמעלה את ממוצע התקצוב של תלמידי המוכש"ר, כשהדבר כמובן אינו מסייע לתלמידים החרדים.

פריסת הנתונים (סריקה)

יודגש, כי הנתונים הקשים הללו נכונים לשנת תשע"ז, כשהממשלה היא כבר ממשלת הליכוד ושר החינוך הוא יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, ולא ממשלה הקודמת עם שי פירון מ'יש עתיד' כשר חינוך.

מבדיקת "כיכר השבת" עולה, כי מציאות עגומה הזו יכולה היתה להיות שונה, לו הסיעות החרדיות היו עומדות על מימוש ההסכם הקואליציוני שלהן, בהן נקבע כי התקנות ששונו לרעה בידי פירון, שהכשירו את האפליה הקשה כנגד מוסדות המוכש"ר והפטור, כך שהמצב יחזור לנוסח שהיה לפני התיקון.

המהלך, לו היה מבוצע, היה אמור לחייב את משרד החינוך לתקצב את המוכש"ר ב75% ואת הפטור ב -55%, באופן אמיתי ומדויק - כפי שנקבע מאז ומתמיד בהתאם לרמת לימודי החול במוסדות.

הסעיף בהסכם הקואליציוני - שלא מומש

יו"ר פורום ה'מוכש"ר' דוד שרפר אומר ל"כיכר השבת" בתגובה, כי הנתונים החדשים המופיעים שחור על גבי לבן באתר משרד החינוך צריכים להיות לנגד כל אזרח חרדי.

"חשוב שהוא יידע כי ילדיו מופלים לרעה, ומקופחים באופן בלתי נתפס. העובדה שהמדינה משקיעה בשני ילדים הגדלים בה, כל אחד ממגזר אחר, סכומים שונים לחלוטין זה מזה - בילד חילוני יותר מפי שניים מבילד חרדי - אומרת דרשני. כל מי שמשלים עם המציאות הזו, חייב להתבייש", אומר שרפר.

לקראת שנת הלימודים הבאה, שנמצאת כבר ממש מעבר לפינה, מביעים רבים ממנהלי מוסדות המוכש"ר והפטור את תקוותם כי הסיעות החרדיות תעמודנה על מימוש ההסכם הקואליציוני, שמהווה קרש ההצלה האחרון למוסדות. לו אכן כך יקרה, התמונה החינוכית של שנת תשע"ט תהיה אופטימית יותר לתלמיד החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר