לאור המתיחות

תכנית ענק לטיפול באיום הטילים נגד ישראל

ביום ראשון הקרוב הקבינט יאשר את תכנית הענק, הגדולה ביותר אי פעם למוכנות מדינת ישראל למתקפת טילים. עלות התכנית שתארוך עשור: כ-30 מיליארד ש"ח (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
כיפת ברזל ליד חיפה (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

לאור המתיחות בגבולות הצפון והדרום, הקבינט המדיני־ביטחוני יאשר ביום ראשון הקרוב תוכנית ענק להתחמשות צה"ל שעיקרה – הגנה על העורף מפני התקפות טילים. על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות' מדובר בתכנית בעלות 30 מיליארד שקלים, ולמעשה מדובר בתוכנית הגדולה אי־פעם בתולדות צה"ל ומערכת הביטחון.

משך התוכנית הרב־שנתית הוא עשר שנים והיא צפויה להתחיל ב־2019 ולהימשך עד לסוף 2028. היא נועדה לאפשר הקצאת משאבים בהיקף גדול להתעצמות צה"ל, מיגון העורף כולו מצפון המדינה ועד לדרומה, עיבוי מערך הטילים של צה"ל שהפך בשנים האחרונות למשמעותי במיוחד בהגנה על תושבי ישראל ופיתוח ורכישת אמצעי הגנה משוכללים. בין היתר היא נועדה לאפשר גם פיתוח מערכות חדשניות נוספות על אלו הקיימות כיום.

הפרטים נידונו בסודיות בחודשים האחרונים. בשיחות לקחו חלק רה”מ בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראשי המועצה לביטחון לאומי ובכירי כל מערכות הביטחון

כאמור, איום הטילים הוא אחד המשמעותיים שהביאו לפיתוח התכנית. במסגרתה, תגדיל מערכת הביטחון במאות אחוזים את מערך ההגנה מפני ירי טילים על ישראל, כשעל פי ההערכות איום הטילים רק יגדל בשנים הקרובות.

נוסף על חיזוק העורף הישראלי במקרה של מלחמה, התוכנית החדשה תוסיף גם עבודת ייצור רבה מאוד למפעלי התעשיות הביטחוניות בישראל ותחייב גיוס עובדים והקצאת משאבים לעיבוי המפעלים הללו.

הקצאת סכום של 30 מיליארד שקלים לתוכנית משקפת, כנאמר בהסבר לה, "את החשיבה הממשלתית לטווח ארוך, תוך הצבת יעדים לאומיים ארוכי טווח, שאותם מתקצבים כחלק מההוצאה הלאומית, הנגזרת מגובה התוצר הלאומי הגולמי". יישום התוכנית יתבצע בעשר השנים הקרובות בעלות ממוצעת של כשלושה מיליארד שקלים בשנה. מקורות המימון שלה יגיעו הן מהתייעלות משמעותית בתוך הצבא והן מתוספות שיינתנו מתוך תקציב המדינה תוך ניסיון לא לפגוע בתקציבי החינוך, הבריאות וכדומה ולהתבסס על עודפי מסים.

על פי הדיווח, ראשי אגף התקציבים במשרד האוצר היו שותפים מלאים לתוכנית, בעיקר בשאלת מימונה. הם גם שניהלו את הדיונים על התייעלות מערכת הביטחון והצבא, שייתכן כי תביא לצמצום נוסף במצבת מקבלי המשכורות בגופים אלה, מה שיותיר עודפים גדולים יותר עבור קידום התכנית החשובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר