לאחר ההפגנות

"עבודה משותפת": רגיעה בין חסידי בעלזא לתושבים

שכונת אוטרמונט שבמונטריאול ידעה מלחמות רבות בין תושביה הנוכרים לבין החסידים הרבים המתגוררים בה • כך עבר ביקור האדמו"ר ללא תקלות מיותרות (חסידים)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
חסיד באוטרמונט. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

לאחר ההפגנות, רגיעה: אוטרמונט, שכונה במונטריאול בירת קוויבק שבקנדה, ידעה בעבר לא מעט חיכוכים בין החסידים לבין המקומיים, אך לאחרונה הושגו הבנות שהרגיעו את המצב.

באוטרמונט מתגוררים בעשרות השנים האחרונות חסידי בעלזא רבים, וכן משפחות חסידי סאטמאר, ויז'ניץ ובאבוב, המהווים לפי ההערכות כ-35% מאוכלוסייתה, כך על פי דיווח באתר CJN.

אלא שחלק מתושבי השכונה הנוכרים אינם רואים בעין יפה את 'התחרדות' השכונה. הם טוענים כי החסידים וילדיהם הרבים גורמים לרעש, ללכלוך ולהפרעה לתרבות המאפיינת את קוויבק. בין היתר מחו השכנים נגד בניית בתי כנסת וסוכות, שריפת חמץ ואפילו נגד האוטובוסים המסיעים את הנערים הבעלזאים למוסדות לימודיהם.

החסידים סבלו רבות בשנים האחרונות: בשנת 2016 החליטה העירייה שלא לאפשר בניית בתי כנסת בשני רחובות בשכונה, בדיוק כאשר תוכנן שם בית כנסת עבור תושבי השכונה. בשלב מסויים, פתח נוכרי תושב השכונה בלוג ברשת, בשם Les Accommodements Outremont, ששם לו למטרה לפרסם 'עוולות' שהחסידים עושים בשכונה.

ילדים חרדים באוטרמונט (צילום: שאטרסטוק)

במקרה אחר, מספר תושבים שהתלוננו על רכבי ההסעות לתתי"ם, הפגינו בישיבת מועצת העיר כשהם עונדים טלאי צהוב. לדבריהם, הצבע הצהוב בא לסמל את האוטובוסים, אך קשה היה להתעלם מן הפגיעה בזכרון השואה.

כדי לפתור את המתיחות בין התושבים, החליט ראש העיריה טומלינסון להקים את Bon Voisins - 'שכנים טובים', ועדה שבראשה יעמדו נציגי התושבים הנוכרים ונציגי הקהילות החסידיות. מאז, התחיל לחזור השקט לשכונה, כך לפחות על פי תושבים חסידיים שהתראיינו ל-CJN.

"אני שמחה מאד שהתושבים בחרו דרך של עבודה משותפת, על פני קונפליקט אינסופי", אמרה חברת העירייה החסידית מינדי פולק, המשתייכת לקהילת חסידי בעלזא וגדלה בשכונה. לדבריה, זה קצת מסובך לשנות חוקים המונעים בניית בתי כנסיות באזורים מסויימים: "נצטרך לתכנן את המהלכים", אמרה.

מינדי פולק (צילום מסך מתוך פייסבוק)

"בתחילת עבודתי בפוליטיקה העירונית, היה קשה מאד, לא ידעתי כמה רע זה", מספרת פולק ומוסיפה כי "היום אני נרגשת ללכת לעבודה. אנו עובדים כצוות, ואנו יוצרים סיעור מוחות. התושבים ניצחו. יש לנו חזון עכשיו".

יצויין כי ביקורו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א ומשפחתו בקרב חסידיו במונטריאול בחודש אייר, עבר אף הוא ללא כל תקלה בולטת. פעילים של החסידות חילקו מנשרים בתיבות הדואר של תושבי השכונה, בהם הוסברה חשיבותו של הביקור. עוד נכתב כי הרחובות צפויים להיות צפופים, אך נעשו מאמצים לקיים את ההתכנסויות באזורים שאינם שכונות מגורים, כדי שלא להפריע לאוכלוסייה.

הרבנית מבעלזא בביקור (באדיבות המצלם)

ואכן, ההדלקה שקיים האדמו"ר בל"ג בעומר במעמד אלפים, לא גרמה לחיכוכים הרגילים. "גם חיי היומיום שלווים יותר. אנו אומרים שלום זה לזה, זה קל יותר", סיפרה תושבת השכונה. תושב אחר סיפר ל-CJN על שדרה שהפכה ל'מתחם בתי הכנסת'. לדבריו, כשבעה בתי כנסת חדשים מוקמים שם בימים אלו.

תושב נוכרי סיפר כי מתנדבי 'הצלה' חסידיים יאיישו עמדת עזרה ראשונה במירוץ שיתקיים בקרוב. "כשביקשתי מהם זאת, לא היתה כל התלבטות", סיפר בהערכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר