סצנת החמין

צ'ולנט לפני חצות: חיי הלילה של הישיבישער'ס והמאבק של מיר • צפו

ב"מיר" לא התחברו לסצנה הלוהטת שמתרחשת אחת לשבוע, בחמישי, סביב צלחות צ'ולנט ויאפצ'יק, והנחיתו גזירה על מוטי קרויזר, ממגישי הצ'ולנט הוותיקים. כעת הוא מדבר (כיכר, וידאו)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג)

תרבות החמין בי-ם סביב הצ'ולנט והיאפצ'יק. כתב 'כיכר השבת' אבי רבינא יצא ל"המסעדה" של מוטי קרויזר הנמצאת בלב השטעטל החרדי בירושלים, בה ניתן למצוא קלאסיקות אשכנזיות מתבקשות - מרגל קרושה ועד גפילטע עם כל מה שבדרך.

סביב מאכלי השבת והאוכל היהודי ממזרח אירופה, התפתחה סצנה שלמה: הם מתבשלים בלב הבילוי השבועי במגזר החרדי - ביום חמישי ועד השעות הקטנות של ליל שישי. המאכלים הם רק תירוץ למפגש חברתי, ולחיי לילה שלא הכרנו בעבר.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אלא שהמפגש עם קרויזר ורעייתו נתקל ברגעים קשים. בימים אלו מתמודדים בני הזוג עם הגזירה שהנחיתה עליהם ישיבת "מיר" הסמוכה, לפיה החנות נסגרת כבר בשעה 23:30 - ארבע שעות מוקדם מהסגירה הסטנדרטית בליל שישי.

"המסעדה" בכיכובו של קרויזר היא מסעדה קטנה, שמאכלסת אנשים מכל הסוגים – וכולם איכשהו מרגישים בה נוח. התפריט שלה מתמקד באוכל ביתי, מסורתי; לא משנה מה הטמפרטורה בחוץ, תמיד יהיה בה צ'ולנט. אנחנו טעמנו יאפצ'יק (קוגל תפוחי אדמה ממולא עם בשר) צ'ולנט עם קישקע וכבד קצוץ.

את החוויה שספגנו במשך שעה לצד טובי המאכלים היהודיים, מסכם קרויזר כחוויה רוחנית: "אין תענוג גדול יותר מלהאכיל בחורים ובני תורה ששקודים במשך יום שלם על תלמודם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר