מזכ"ל האו"ם מתריע: נגמר לארגון התקציב

אנטוניו גוטרש פנה במכתב למדינות החברות וקרא להן לשלם במהירות את חובן לארגון. הקיצוץ האמריקני העמוק בתקציב והעובדה שמדינות רבות עדיין שילמו מציבים את הארגון בלחץ

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אנטוניו גוטרש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האו"ם מתחיל להרגיש את הלחץ הכלכלי של הממשל האמריקני בראשותו של טראמפ: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, הזהיר אתמול (חמישי), שהכסף הזמין של הארגון הבינלאומי אוזל, וקרא לחברות באו"ם לשלם את חלקן בתקציב הארגון בהקדם האפשרי.

במכתבים שנשלחו למדינות החברות, כתב המזכ"ל שנכון ל-30 ביוני תקציב האו"ם נמצא בגירעון של 139 מיליון דולר, ושהאו"ם "מעולם לא סבל ממצוקה כזו של מזומנים בשלב מוקדם כל כך של השנה".

ועדת התקציב של העצרת הכללית סיכמה בדצמבר על תקציב דו שנתי של 5.4 מיליארד דולר המורכב מתקציב אותו מעבירות המדינות החברות. השגרירה האמריקנית ניקי היילי הודיעה שארה"ב מקצצת 285 מיליון דולר במימון לארגון גם בשל התנהלותו מול ישראל. המימון לפקחי האו"ם מתבצע בנפרד. השגרירה היילי אמרה בדיון על אישור התקציב בדצמבר כי "חוסר היעילות והבזבוז באו"ם מוכרים היטב. אנחנו כבר לא נאפשר שינצלו את הנדיבות של העם האמריקני".

לפי האו"ם 112 מ-193 המדינות החברות עד כה שילמו את חלקן בתקציב הדו שנתי ל-2018 ו-2019. ארה"ב, שאחראית ל-22% מהתקציב, נוהגת לשלם בהמשך השנה. גוטרש אמר שבאו"ם מודאגים ממגמה שצוברת תאוצה: "נגמרים לנו המזומנים בשלב מוקדם יותר ואנחנו נשארים בגירעון תקופה ארוכה יותר".

גוטרש אמר, שהאו"ם צריך לנקוט צעדים לקיצוץ בהוצאות זאת כאמור גם לאור הקיצוץ העמוק של האמריקנים. "ארגון כמו שלנו לא יכול להיות שוב ושוב על סף פשיטת רגל. אבל בוודאי שהכאב הגדול יותר מורגש בקרב מי שאנחנו משרתים כשאנחנו לא יכולים, בעקבות מחסור במימון צנוע, לענות לקריאת העזרה שלהם", אמר.

על פי נהלי האו"ם, מדינה עלולה לאבד את זכות ההצבעה שלה בעצרת הכללית במקרה של פיגור מתמשך בתשלומים - אלא אם היא מוכיחה שהחזרת החוב היא מעבר ליכולותיה. כרגע קומורוס, גינאה ביסאו, סאו טומה ופרינספה וסומליה מפגרות משמעותית בתשלומים, אך עדיין יכולות להצביע. לוב היא המדינה היחידה שכרגע ללא זכות הצבעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר