מחצית הקדנציה

לאחר חמש שנים: הרבנים הראשיים מתחלפים בתפקידים

חמש שנים בדיוק לאחר הניצחון של החרדים על הדתיים לאומיים בבחירות לרבנות הראשית, הרבנים מבצעים היום חילופי תפקידים - הגר"ד לאו לבית הדין הגדול, והגר"י יוסף למועצת הרבנות (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"ד לאו והגר"י יוסף (צילום: יעקב כהן )

לפני חמש שנים בדיוק, למרות שהמפלגות החרדיות ישבו באופוזיציה ו'הבית היהודי' ישבו בממשלה, החרדים ניצחו ברוב מוחץ את הדתיים לאומיים ו'צהר', והגאונים רבי דוד לאו ורבי יצחק יוסף נבחרו לתפקיד הרבנים הראשיים לישראל, לאחר שקיבלו 68 קולות, לכל מועמד.

עד כמה ההפסד של הציונות הדתית היה צורב? יעיד הציטוט הבא של יו"ר 'הבית היהודי', השר נפתלי בנט, שעות לאחר ההפסד: "קיווינו מאוד להביא לשינוי דרך הרבנות. לא הצלחנו. עכשיו אסור להיכנס לדיכאון, למשבר או לקרב האשמות".

הניצחון נרשם על שמו של מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שנפגש עם רוב חברי הגוף הבוחר וביקש מהם לתמוך במועמדותם של בנו הגר"י יוסף והגר"ד לאו. בכך נרשמה היסטוריה, כאשר לראשונה בתולדות המדינה, שני הרבנים הראשיים הם בניהם של שני רבנים ראשיים לשעבר, שזכו לראות בחייהם את בניהם ממשיכים בדרך הרבנות.

הבוקר שאחרי בבית מרן זצ"ל (פלאש 90)

לאחר הבחירות ניתן היה לראות את ההתרגשות של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, בחודשים האחרונים לחייו הוא זכה לראות את בנו יושב על כס הרבנות, ואף להשתתף - למרות החולשה הגדולה - בטקס ההכרה בעיר העתיקה שבירושלים.

יממה לאחר שנבחרו לתפקיד הנחשק, נכנסו הרבנים הראשיים הנבחרים למעונו של מרן זצ"ל ברחוב הקבלן 45, כשלצידם הרב הראשי הגאון רבי ישראל מאיר לאו. אבות ובנים ממשיכים, ישבו סביב שולחן אחד.

הגר"ע יוסף פנה לרבנים הנבחרים וביקש מהם: "תשתפו פעולה, שני הרבנים הראשיים, תעשו שיתוף פעולה להגדיל תורה ולהאדירה, רב ראשי לישראל הוא מסמל את התורה, לא פוליטיקה, לא דבר אחר".

חמש שנים חלפו. והבוקר (ראשון) מתחיל פרק חדש במוסד הרבנות הראשית. הגאון רבי דוד לאו, יכנס הבוקר לתפקידו כנשיא בית הדין הגדול. התפקיד היוקרתי. במקביל, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף יחל לשמש כנשיא מועצת הרבנות הראשית, שגם היא תיבחר מחדש בעוד כחודש.

בוקר ראשון ברבנות הראשית, הרבנים לפני חמש שנים

במסגרת תפקידו החדש, הגר"י יוסף יהיה אחראי על מערך הכשרות בישראל, כאשר על שולחנו מונחת 'מתווה הכשרות' שנהגתה בתקופת הגר"ד לאו, אך ברגע האחרון אישור המתווה נדחה, בכדי לאפשר לגר"י לעיין בו ולהחליט האם להביא אותו להצבעה במליאת מועצת הרבנות.

במהלך השנים הראשונות של קדנציית הרבנים, הפוליטיקאים העלו הצעות חוק שונות נגד ממסד הרבנות. במרכזם: מינוי רב ראשי אחד. דהיינו, ביטול בחירת שני רבנים, ספרדי לצד אשכנזי. הרבנים הראשיים יצאו למאבק משותף נגד החוק, והסבירו את החשיבות של רב לכל עדה. בין היתר, נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבאותה תקופה הדיר את הסיעות החרדיות מממשלתו - אך עדיין העריך את משפחת הרבנים יוסף ולאו. ואכן, לבסוף - החוק נגנז.

בחודשים האחרונים שררה מתיחות במסדרונות הרבנות, בשל חילוקי דעות קשים בין לשכות הרבנים הראשיים, כשבמרכזם מינוי מנכ"ל בתי הדין, אך בשבועות האחרונים הרוחות נרגעו, כך שמעבר התפקידים צפוי לעבור בשלום.

יצוין כי בחודשים האחרונים הגר"ד לאו הצליח למנוע את כינוס הוועדה למינוי דיינים, בשל דרישתו שהמינויים יעשו רק לאחר כניסתו לתפקיד נשיא בית הדין, כאשר החשש הגדול שלו היה "מחטף" במינוי ראב"דים וכדומה.

בלשכת הגר"י יוסף אומרים הבוקר כי "הרב מציין בסיפוק את סיומם של חמש שנות עבודה פוריות בראש מערכת בתי הדין ושמח להיות חלק מהמהפכה שאפיינה את בתי הדין בשנים אלה, הראשון לציון מברך את עמיתו הרב הראשי הרב דוד לאו עם כניסתו לתפקיד ומאחל לו הצלחה רבה בשליחותו החדשה למען הציבור הבא בשערי בית הדין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר