אאא

חפירות ארכיאולוגיות בעיר לוד, שערכה רשות העתיקות בחודש האחרון כהכנה להקמת מרכז מבקרים שיציג פסיפסים מרהיבים שנחשפו בעיר בשנים האחרונות, חשפו במקום פסיפס צבעוני מרשים נוסף. השבוע, לאחר שהפסיפס שנמצא הוצא מהשטח לצורך שימורו, נכנס הקבלן לשטח, ובכך יצאו לדרך עבודות הבנייה של "מרכז ארכיאולוגי פסיפס לוד ע"ש שלבי וייט ולאון לוי".

מדובר בפרויקט ייחודי, שיציג ממצא ברמה העולמית באתרו, בתוך מבנה מודרני שמכבד ומתקשר עם הווילה בה שכן הפסיפס בעבר.

בחפירות שערכה רשות העתיקות בכניסה ללוד שבסמוך לצומת גינתון לסירוגין מאז שנת 1996, אשר החלו בגילוי מקרי של הפסיפס במהלך עבודות לסלילת כביש, נחשפו שרידים של ווילה מפוארת מלפני 1700 שנה (התקופה הרומית). זו, נחפרה לראשונה על ידי הארכיאולוגית מרים אבישר ז"ל. הווילה רוצפה בפסיפסים ייחודים ומרהיבים ביופיים - מהיפים ביותר הידועים בארץ, במצב השתמרות יוצא מן הכלל.

לדברי ד"ר אמיר גורזלזני, מנהל החפירה, "בחפירות הנרחבות באתר הסתבר שהוילה כללה טרקלין אירוח מפואר ורחב ידיים, וכן חצר פנימית מוקפת עמודים שרוצפה אף היא בפסיפס, ומערכות מים. מצאנו עדויות לרמת חיים גבוהה המאופיינת במותרות רבות, כגון שרידי שיש ופרסקאות (ציורי קיר) שעיטרו את הקירות".

הפסיפסים שנחשפו בלוד מציגים בעלי חיים אמתיים ודמיוניים, צורות גיאומטריות מורכבות וסצנות ימיות הכוללות שלל דגים ואניות. גיוון הצבעים, איכות הביצוע ומצב ההשתמרות הנדיר עוררו התעניינות עצומה בארץ ובעולם. החלק המרכזי של הפסיפס נשלח לתערוכות במוזיאונים החשובים בעולם, בהם המטרופוליטן בניו יורק, הלובר בפאריס והארמיטז' בסאן פטרבורג. לאורך השנים חזו בו מאות אלפי מבקרים ברחבי תבל, תוך כיסוי תקשורתי ומדעי ענפים ביותר.

הפסיפס האחרון שנחשף, יוצג אף הוא במרכז המבקרים. "החפירה הארכיאולוגית שערכנו החודש בשטח היתה קטנה יחסית, אך היא תרמה מידע חשוב שיסייע לנו להבין טוב יותר את מבנה הווילה", אומר ד"ר גורזלזני מרשות העתיקות. "רצפת הפסיפס שנחשפה מרהיבה ושמורה לא פחות מהפסיפסים שנתגלו בשנים קודמות. לשמחתנו, השתמר ממנה בעיקר החלק המרכזי. הדמויות בו, שרובן מוכרות מהפסיפסים שנחשפו במקום בעבר, כוללות בעלי חיים בלבד - דגים ובעלי כנף. מעניין לציין שפסיפס דומה ביותר התגלה בעבר בירושלים, במורדות הר ציון. ההבדל הבולט ביניהם הוא שבפסיפס בלוד, כמו בכל הפסיפסים שנחשפו בווילה בעונות הקודמות, נעדרות דמויות אדם. מאוד יתכן שאותו האומן ביצע את שתי העבודות, או ששני אומנים עבדו לפי אותו הדגם. סוג זה של פסיפס מוכר בעיקר בחלק המערבי של האימפריה הרומית".

נקודה מעניינת נוספת לדברי ד"ר גורזלזני, היא סימון בצורת מלבן, שנעשה באמצעות רצועה משולשת של אבני פסיפס שכיוונן שונה מזה של כלל האבנים בסביבתן. להערכת החוקר, "מלבן זה, עשוי לציין את מקום הצבתה של ספה, עליה ישבו או נשענו משתתפי אירועי אוכל או משתאות. סימונים אלה הינם תופעה נפוצה בווילות דומות, ומרמזים על השימוש שנעשה בחלל".

גורזלזני משער, כי מדובר בחדר אירוח נוסף שמתווסף לטרקלין המפואר שנחשף בשנת 1996. "אם זה המצב, הרי שממדי המבנה גדולים יותר מאשר שיערנו קודם לכן. הגילוי – במרחק מה מהטרקלין המוכר - מעורר שאלות חדשות, כגון- עד להיכן המבנה משתרע לכיוון מזרח? האם המבנה כלל מספר טרקלינים? ואם כן, היכן חדרי המגורים? האם הייתה קומה שנייה? שאלות מרתקות אלה ימצאו מענה, אולי, בחפירות עתידיות באזור.