מאחורי הקלעים

הקרבות ב'דגל התורה': "דברי גפני הודלפו - כדי לפגוע בו"

חילוקי הדעות ב'דגל התורה' וניסיונות המרידה ביו"ר ח"כ משה גפני שברו שיא חדש עם הדלפת דבריו נגד 'אגודת ישראל' • מאחורי הקלעים במאבק הפנימי שמטלטל את הסיעה הליטאית (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ח"כי 'דגל התורה'. ארכיון (צילום: שוקי לרר)

חילוקי הדעות וניסיון המרד במנהיג מפלגת 'דגל התורה', ח"כ משה גפני, שנחשפו ב"כיכר השבת", עוררו דיון ציבורי נרחב כאשר חלק מהטענות קיבלו שוב פומבי עם הדלפת ההקלטות מתוככי כינוס 'דגל התורה' שנועדו להביך את היו"ר ולעורר מחלוקת מול 'אגודת ישראל', מצאו את דרכם לכתב תאגיד השידור 'כאן', עקיבא ווייס.

בהקלטות נשמע גפני כשהוא תוקף בחריפות רבה את סיעת 'אגודת ישראל' ובעיקר את סגן השר יעקב ליצמן בגין פעולותיה העצמאיות של 'אגודת ישראל' בנושא חוק הגיוס כמו גם הצבת מועמדותו של יוסי דייטש לראשות עיריית ירושלים.

כעת ניצב גפני בפני שתי חזיתות. האחת, מצב בו המדליפים יצרו חוסר נעימות מול אגודת ישראל, כאשר חלק מהמשפטים זוכים לפרשנות כביכול הוא מעביר ביקורת על החלטות מועצת גדולי התורה החסידית - דבר שהוכחש על ידו כבר בכתבה שפורסמה ב'כאן'.

במקביל, ב'אגודת ישראל' עצמה מתלבטים עדיין כיצד לנהוג, זאת הן בשל העובדה שלא נשמעים משפטים ברורים ממש נגד ההנהגה הרוחנית והן בשביל שלא לתת לגפני את "הכבוד" המדובר, כלשונו של בכיר בתנועה. מנגד, אחרים ב'אגודה' סבורים כי על גפני להביע מחאה או לכל הפחות לדרוש התנצלות מפורשת והבעת חרטה אמיתית ובאם לא יעשה כן הרי שיש לתקוף אותו.

אך זה עוד כלום לעומת החזית המורכבת יותר בתוככי הבית פנימה. גורמים בכירים ב'דגל התורה' חושדים כי ההקלטות הוצאו החוצה לתקשורת הכללית בידי אנשים מתוככי המפלגה המבקשים לפגוע בהנהגתו של היו"ר גפני ולמרוד בסמכותו.

בשביל להעמיק בנושא יש ללכת מעט אחורה. במערכת הבחירות הנוכחית נדמה היה כי המחלקה המונציפאלית בדגל התורה ספגה מכה מסויימת כאשר בחלק מהערים, בעיקר אלו המוטרכבות, ניטלה ממנה האחריות הבלעדית ועברה לידי ראשי המפלגה הארצית, חברי הכנסת של התנועה. כדוגמא ניתן לתת את העיר בית שמש שהופקדה בידיו של ח"כ אורי מקלב.

כך מצאו את עצמם אותם אלו שהיו חזקים בהשפעה על הבחירות המקומיות מטעם דגל התורה במשך שנים רבות כמורחקים מהזירות המשמעותיות ומה שנותר להם זה לפעול ביתר הערים ברחבי הארץ, בהם אין צורך בקבלת החלטות משמעותיות, וכך הסמכות שלהם נשארה בעיקר בערי הפריפריה ובריכוזים החרדים הפחות נחשבים.

אין זה סוד שבמחלקה המונציפאלית ביקשו להריץ מועמד של דגל התורה (שמוליק גרינברג) לראשות העיר בית שמש והתאכזבו כשהדבר לא יצא אל הפועל.

במקביל, גם בעיר אלעד, בעוד יו"ר המפלגה ח"כ גפני התבטא מפורשות על כך שיש לדרוש מסיעת שלומי אמונים לעמוד בהסכם ולאפשר למועמד דגל לקבל את ראשות העיר בקדנציה הבאה, הרי שבמחלקה המונציפאלית מבקשים לתמוך בהמשך כהונתו של שרוליק פרוש. גם בירושלים נוצרו חילוקי דעות בנוגע לתמיכה כעת במועמדותו של יוסי דייטש.

אך השיא היה עם חשיפת "כיכר השבת" על הצנזור שעברו דבריו של גפני בנושאי הבחירות באלעד ובירושלים. גורמים שונים ב'דגל התורה' אומרים הבוקר כי אכן מזל שדברי גפני צונזרו שכן יתד נאמן היה הופך להיות אחראי למלחמה של ממש עם אגודת ישראל.

מנגד, גורמים אחרים בדגל התורה חלוקים עליהם ואומרים כי בדיוק בגלל ההדלפות שלהם נפגעת התנועה. "במו ידיכם אתם מבקשים לקעקע את סמכותו של היו"ר וגם לפגוע במנגנון ובהצלחה של דגל התורה על ידי הוצאת ציטוטים מהקשרם לתקשורת הכללית", הם מאשימים את חבריהם לתנועה.

"הכיצד ייתכן שיו"ר המפלגה מדבר בחדר סגור בבית דגל התורה בכינוס פנימי והקלטה שלו יוצאת החוצה? לא מדובר באסיפה של איחוד הצלה או איזו מסיבה בבית, זהו קודש הקודשים של התנועה, ולכן מי שהדליף פגע בכל המפלגה ולא רק בגפני", הם מאשימים בכעס.

כך או כך מעניין יהיה לעקוב האם בצל ניצני המרד שהפכו לגלויים, ייקח היו"ר משה גפני את המושכות, יעשה סדר במפלגה וסוף למאבקים הפנימיים או שיבחר להוריד את ראשו ולזרום עם המצב הקיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר