100 מיליון שקל

שני חרדים הואשמו: סייעו להונאת מס בהיקף אדיר

פרשת 'אור גנוז': גדליה משה וחיים צבי, תושבי השכונות גאולה וגבעת שאול בירושלים, הם האשמים האחרונים בפרשת הונאת מס עצומה, באמצעות הפצת חשבוניות מס פיקטיביות (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

רשות המסים, באמצעות המחלקה המשפטית מע"מ תל אביב, הגישה לאחרונה כתבי אישום נגד חיים צבי גלנדאואר ונגד גדליה משה אייזנבך, בעליהן של חברות שנתנו תמורת תשלום לאדם שלישי הרשאה להשתמש בחברות שלהן, כשהוא מנצל זאת למטרה עבריינית.

על פי פרטי כתב האישום, שהוגש במסגרת פרשת "אור הגנוז", הנאשמים היו אמנם הבעלים הרשומים של החברות, אך לא ניהלו אותן בפועל, ובעצם מתן ההרשאה שנתנו לענתבי ופעולות נוספות שביצעו, הם סיפקו את הפלטפורמה להפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל על שם החברות שבבעלותם.

בפרשה מסועפת זו, שחקירתה הגלויה החלה בינואר 2015, הגישה עד כה רשות המסים שבעה כתבי אישום בפרשה, כשדינם של חמישה מהם כבר נגזר.

בהתאם לכתב האישום שהוגש נגד חיים צבי גלנדאואר מירושלים לבית משפט השלום בראשון לציון, סמוך למאי 2013 הוא נתן לגורם השלישי, מיקי ענתבי, את הסכמתו כי יעשה שימוש בחברת 'גלנדאואר אנרגיה תשנ"ט', שהייתה בבעלותו, בתמורה לתשלום חודשי קבוע של אלפי שקלים. לאחר מתן ההרשאה פעל ענתבי ביחד ובאמצעות אחרים להפצת חשבוניות מס פיקטיביות על שם החברה, בסכום של כ-63 מיליון ש'ל, שהמע"מ הנובע מהן הוא כ-9.5 מיליון.

לפי כתב האישום, באוקטובר 2013 נחקר גלנדאואר במשרדי מע"מ רמלה ולאחר חקירתו סבר כי תחום עיסוקה של החברה אינו חוקי ולכן בחר להפסיק להפעילה ע"י ענתבי. בינואר 2014 יצא ענתבי מהארץ ומאז לא שב, ולמרות זאת המשיך להפעיל אחרים מטעמו לביצוע עבירות.

כך, סמוך לאפריל 2014, הרשה גלנדאואר לענתבי, ששהה בחו"ל, ולמי מטעמו, לשוב ולהשתמש בחברה שבבעלותו, בתנאים חדשים, במסגרתם שולמו לו סכומים גבוהים מאלו ששולמו לו בשנת 2013. לפי כתב האישום, גלנדאואר ביצע לאחר אפריל 2014 פעולות שונות שנועדו ליצור מראית עין לפיה הוא מנהל את החברה וכן ליצור מצג שווא של התנהלות עסקית לגיטימית ואמיתית בין החברה לבין עוסקים שקיבלו חשבוניות מס פיקטיביות על שמה.

"בנוסף", ממשיך כתב האישום, "למרות שגלנדאואר קיבל מענתבי או מי מטעמו כספים בגין שימוש בחברה שבבעלותו, המהווים הכנסה החייבת בדיווח (סך התמורה הכספית בשנת 2014 עמדה על לפחות 133,700 ₪), הוא לא דיווח לרשות המסים על מלוא הכספים שקיבל מענתבי ובעשותו כן, פעל להתחמק מתשלום מס בגין הכנסה של כ-69,000 שקל".

גם מכתב האישום שהוגש נגד גדליה משה אייזנבך עולה התנהלות דומה: הוא מואשם שנתן לענתבי סמוך לשנת 2012 הרשאה לעשות שימוש בחברת 'מ.ט.ר מסחר קמעונאי ומתן שירותים בע"מ' שבבעלותו, בתמורה לתשלום חודשי קבוע. לצד מתן ההרשאה, הציג אייזנבך לרשויות ובכלל זה לרשות המסים, מצג כוזב לפיו הוא דירקטור בחברת מ.ט.ר ומנהלה, ולפיו החברה סוחרת בדלקים, וזאת למרות שבתקופה האמורה, הוא לא ניהל את החברה ולא היתה לו ידיעה אישית אודות מסחר בדלקים מצד החברה.

בפועל, ענתבי פעל ביחד ובאמצעות אחרים להפצת חשבוניות מס פיקטיביות על שם החברה שלו, בהיקף של כ-37 מיליון שקל, שהמע"מ הנובע מהן הוא כ-5.6 מיליון, וכן לקיזוזן של חשבוניות מס פיקטיביות בספרי החברה בסכום של כ-218 מיליון שקל.

"יתרה מזאת, למרות שאייזנבך קיבל מענתבי או מי מטעמו תמורה כספית בגין השימוש בחברתו, המהווה הכנסה החייבת בדיווח, הוא לא דיווח לרשות המסים על הכספים שקיבל בתמורה לשימוש בחברה, ובעשותו כן, פעל להתחמק מתשלום מס בגין הכנסה של לפחות 200,000 שקל", מסיים כתב האישום את החשדות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר