דיווחים בלבנון

מתווה הרגיעה בעזה: בכירי חמאס הגיעו לביקור ברצועה

בכירי ארגון הטרור הגיעו מקטאר כדי לדון בהצעה הרוסית-מצרית להפסקת המחאה באזור הגדר בתמורה להקלות בסגר על עזה והקמת שדה תעופה בסיני על ידי האו"ם, שישרת את עזה (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

בחמאס עורכים דיונים עם משלחת מנהיגי ארגון הטרור, שהגיעה אמש (חמישי) מקטאר כדי לדון בפרטים של הסכם הפסקת אש אפשרי עם ישראל. בחמאס מקווים כי במסגרת המתווה ישופרו תנאי החיים ברצועת עזה וייצאו לפועל בתמיכה בינלאומית פרויקטים גדולים, כמו נמל ימי באיסמאעיליה במצרים ונמל תעופה בסיני שישרתו את עזה. כך עולה מדיווח בעיתון הלבנוני "אל אחבאר".

אמש הגיעה משלחת חמאס, בראשות סגן מנהיג הארגון סאלח אל-עארורי, לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. מלבד אל-עארורי כוללת המשלחת גם את בכיר הארגון מוסא אבו מרזוק, דובר חמאס בחו"ל חוסאם בדראן, בכיר חמאס עיזת א-רישק וגן מנהיג חמאס בעזה חליל אל-חיה.

לפי העיתון הלבנוני, השלב הראשון של הסכם הרגיעה ייכנס לתוקפו תוך שבוע ויכלול הפסקה של פעילות המחאה על הגבול במסגרת "צעדת השיבה". בתמורה לכך, תחודש הפעילות של מעבר כרם שלום שנסגר בינתיים על ידי ליברמן וייפתח מעבר רפיח ברציפות. השלב השני כולל שיפור של תנאי המחייה והסרת המצור לחלוטין מעל תושבי הרצועה. תתאפשר הכנסת סחורה ויוגבר זרם החשמל שמועבר מישראל. בשלב השלישי, האו"ם יוציא לפועל פרויקטים הומניטריים שהוצעו בעבר, כגון: הקמת נמל ימי באיסמאעיליה במצרים, הפעלת שדה תעופה לטובת הרצועה שיפעל מאדמת מצרים וכן בניית תחנת כוח לייצור חשמל בסיני. כמו כן, תשוקם רצועת עזה שהרוסה עוד מזמן מבצע צוק איתן.

את מתווה ההסדרה והרגיעה הציג שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, למנהיג חמאס איסמאעיל הנייה, בפגישתם בשבוע שעבר בעזה. בין הסעיפים הנוספים שהציג מלאדנוב: הגברת זרם החשמל לרצועה כך שיפעל ארבע שעות נוספות ביום, העברת סיוע בסך 31 מיליון דולרים מקטאר והעברת 91 מיליון לטובת פעילות סוכנות הפליטים אונר"א. כמו כן, יועבר סכום של 10 מיליון דולר לטובת תשלום משכורות עובדי הרשות ברצועת עזה.

גורמים בחמאס ציינו כי "יש הסכמה עקרונית לתכנית מפת הדרכים המצרים-הבינלאומית להרגעה ברצועה". עם זאת דרשו בארגון לערוך דיון של ההנהגה המדינית טרם יפתחו במשא ומתן הסופי. מחר צפויות משלחות חמאס ופתח לשוב למצרים ולערוך, לראשונה מאז החל המאמץ המצרי האחרון, מפגש משולש עם המודיעין המצרי. אפשר שבסיומו, אם לא יתגלעו חילוקי דעות חדשים, יודיעו הצדדים באופן רשמי על קבלת מפת הדרכים המצרית לחידוש הליך הפיוס שעליו חתמו הצדדים לפני כמה חודשים.

בישראל עוקבים אחר המהלכים והקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ביום ראשון אחר הצהריים כדי לדון בהסדרה ברצועה. השרים יקבלו דיווח על המגעים של שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב והמצרים. גורמים ישראלים אמרו היום כי "בזמן הקרוב נדע אם אנחנו הולכים להסדרה או להסלמה".

בישראל כמובן מצפים למתווה שגם יסדיר את נושא השבויים בעזה, זאת למרות שבחמאס מצפים לעסקת אסירים נוספת שהסיכוי להיתכנות שלה נמוך במיוחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר