צה"ל מציג

ה'רשת' שתוטל מהאוויר ותקלוט את האויב

שלל מערכות חדישות שנוסו לאחרונה בהצלחה, נחשפו היום כחלק ממערך הלחימה העדכני של כוחות צה"ל, בעיקר לצורך המערכה הבאה הצפויה מול חיזבאללה בלבנון • צפו (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
כך ייראה העימות הבא (צילומים: שמיר אלבז, ynet / דובר צה"ל)

זרוע היבשה בצה"ל מציג היום (ראשון) מבנה חדש לחטיבות המתמרנות של צה"ל במהלך לחימה, בפרט זו הצפויה נגד חיזבאללה במערכה הבאה בלבנון, לצד שלל מערכות חדישות שנוסו לאחרונה בהצלחה.

החלק הבולט בשינויים הללו, הוא שאם עד כה כל אחת מהחטיבות הלוחמות פעלה בשטח על פי הייחוד החילי שלה, דוגמת חטיבת גולני המהווה כוח חי"ר (חיל רגלים), לעומת חטיבה 7 המהווה כוח שריון, מעתה ואילך יורכבו החטיבות בשעת קרב מכוחות חי"ר, שריון וההנדסה שיפעלו זה לצד זה.

מבנה חדש זה צפוי לסייע במאמץ הצה"לי להבקיע ולהכריע את מערכי האויב, על ידי תמרון ממוכן ומהיר, שילוב יכולות הפעלת אש נרחבות ושונות - תוך שיח משותף ותיאום בין-חילי שיעצים את השרידות והקטלניות של הכוחות בזירת הקרב.

מתברר, שה"חטיבות החדשות" עתידות להכיל בעת לחימה לא פחות משישה גדודים, ביניהם שלושה גדודי חי"ר ושריון, גדוד הנדסה, גדוד סיור ויחידת סיוע מנהלתי. אל אלה יצורף גם צוות קרב גדודי שיכלול מרכיבי ארטליריה שונים, שיעניקו סיוע לכוחות המתמרנים.

(צילום: דובר צה"ל)

בשבוע שעבר יושם לראשונה מבנה זה שכינויו "צק"ח גדעון", במהלך אימון בו התאחדו גדודי השריון 77 ו-82 של חטיבה 7, יחד עם גדוד 13 של חטיבת גולני ועם גדוד ההנדסה 603, בכדי לבחון את האפקטיביות של מבנה הלחימה החדש ולתרגל את שיתוף הפעולה ביניהם.

אל"ם רומן גופמן, מפקד חטיבה 7, מסביר: "אנחנו רואים כאן לראשונה צק"ח משולב. מדובר בקרב שבו הטנקים, החי"ר וההנדסה באים לידי ביטוי בנקודה מתואמת ומסונכרנת אחת, בה תתקיים התנגשות בין כוחותינו לאויב".

לדבריו, "לנקודה הזאת אנחנו רוצים להביא את היתרון המבצעי ששום דבר לא יוכל לעמוד מולו, ולשם כך אנחנו מתאמנים יחד כל החילות לאורך זמן ומייצרים שפה משותפת".

יצוין, כי מעבר למבנה החטיבתי החדש, הגדודים עצמם עברו במסגרת "צק"ח גדעון" שינויים ניכרים נוספים: גדוד הסיור שהיה מורכב עד כה מפלוגת סיירת, פלוגת הנדסה ופלוגת "עורב" (נגד טנקים), ישנה כעת את צורתו וישמש לשתי מטרות עיקריות שונות - תקיפה והשתלטות על שטחים מורכבים בעומק שטח האויב על ידי פלוגות פשיטה עצמאיות, כשמנגד גדוד הסיור יכיל פלוגות יעודיות שיידעו להשיג מודיעין איכותי באמצעות ביצוע פעולות איסוף ואיתור בשטח, והשמדת מטרות עוינות על ידי אמצעי לחימה מתקדמים.

(צילום: דובר צה"ל)

כמו כן, בתרגיל החטיבתי נוסו לראשונה גם מספר מגוון של אמצעי לחימה חדישים, דוגמת מערכות דיגיטליות מתקדמות שמטרתן לסייע לכוחות לאתר את האויב ולנטרלו או להתגונן מפניו. אולם במהלך התרגיל הלוחמים השתמשו גם בלא מעט אמצעי הפעלת אש חדשים ומדויקים שיסייעו לצבא להשיג הכרעה פיזית מהירה ויעילה יותר בעומק השטח.

החשובה מכל, היא המערכת החדשנית "מגן גדעון", שמסוגלת להגן על היחידות הלוחמות בשדה הקרב מפני שלל איומים כמו ירי מרגמות, רקטות ואף תקיפת כלים אווירים, וכך להעניק לכוחות יתרון משמעותי על האויב.

מדובר בסוללה ניידת אשר נעה עם הכוחות לעומק השטח, ומעניקה מעין 'כיפת ברזל' לכוחות המתמרנים ע"י יכולת משולבת של ירי טילים, לייזר ושימוש בלוחמה אלקטרונית לשם יירוט. האחראי בשטח על הסוללה הוא המג"ד או המח"ט, ובידו נמצאת ההחלטה על אילו כלים ברצונו להפעיל את המערכת וליצור עבורם מסכת הגנה כדי שיוכלו להמשיך לפעול נגד יעדי האויב בבטחה.

מרכיב לחימה משמעותי נוסף שהוטמע בצק"ח הוא "שריג גדעון" - מערכת איסוף סנסורית המסוגלת לאתר את מיקום האויב הנסתר על ידי הטלת "רשת" על תא שטח מסוים מהיבשה ומהאוויר, שביכולתה לקלוט אותות שפולט האויב בעוד הוא מבצע שימוש באמצעים שונים.

(צילום: דובר צה"ל)

מערכת נוספת שנכנסה לשימוש בתרגיל האחרון, היא "הדק חכם": מערכת שמסוגלת לתכלל ולהכווין את כלל מרכיבי האש השונים הנמצאים בנקודה מסוימת בשטח לעבר מטרה עוינת שזוהתה, ולאחר מכן לברור איזה כלי נמצא בעמדה הטובה ביותר ובעל הסיכוי הרב ביותר לפגוע במטרה בצורה יעילה. המערכת הזו תורמת בצורה משמעותית לשיתוף הפעולה הבין חילי שמתבצע במסגרת הצק"ח, ואף מאפשרת אפקטיביות מבצעית גבוהה יותר נגד האויב בשדה הקרב.

עוד נוסו לראשונה כלים מבצעיים, דוגמת שיירה רובוטית (רכבים לא מאוישים), שמסוגלים להגיע בצורה אוטונומית אל הכוחות בשטח ולהעניק להם מענה לוגיסטי מבלי לסכן את חיי הנהגים.

(צילום: דובר צה"ל)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר