פרויקט 'כיכר השבת'

אלול כבר פה: הצצה מיוחדת אל היכלי הישיבות היוקרתיות

כתב 'כיכר השבת' יצא לקראת ראש חודש אלול ופתיחת הזמן, לשטח ומגיש הצצה בלעדית מבפנים אל היכלי הישיבות היוקרתיות, ביום הראשון של תחילת הלימודים, פתיחת זמן אלול (חדשות חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג - כיכר השבת, באדיבות המצלם, יעקב נחומי, קרדיט מוזיקה - בחזית)

פרויקט מיוחד: לרגל פתיחת זמן אלול יצא כתב 'כיכר השבת' לשטח ומגיש הצצה בלעדית אל תככי הישיבות היוקרתיות בירושלים אליהן הכי קשה להתקבל. מתוך מאות ולעיתים מתוך אלפים הן מצליחות לסנן לעצמן את הכישרונות הבולטים של עולם הישיבות וזוכות בתואר "המבוקשות".

יצוין, כי ישיבות אלו הן גם קובעות את הטון בדרך כלל ועולם הישיבות נוטה לחקות אותן. כל נער בגיל הרלוונטי שישאל לאן הוא רוצה ללכת ינקוב לפחות בשניים או שלושה שמות מתוך הרשימה שלפניכם.

מדובר בישיבות המצליחות ביותר, שעל דלתותיהן מתדפקים מאות ואלפי בחורים, הרבה יותר משהן יכולות להכיל, ושבסופו של דבר על שורותיהן נמנים הראשים הטובים של עולם הישיבות, באופן גורף.

בסיקור הוידאו שלפניכם נביא בעיקר סיקור מתוך שכונת הישיבות – שכונת בית וגן. שם הצצנו אל תככי הישיבות ביום הראשון של הזמן. בית המדרש אמנם היה ריק, אך התלמידים החדשים נערכו לתפוס את מקומותיהם בבית המדרש, להתארגן על חברותא איכותית ואפילו מקום בפנימייה.

פוניבז': מיטב הכישרונות של עולם הישיבות מפארים את שורותיה זה עשרות שנים ההחלטות החשובות של הציבור החרדי מתקבלות בין כתליה. ככל שאש המחלוקת בוערת כך הורים החפצים שבנם ילמד במקום טוב המחנך ליראת שמים יחששו לשלוח אותו לעין הסערה. יצוין, כי למרות כל זאת עדיין פוניבז' ניצבת בראש הפירמידה. כמעט אף ישיבה לא תתחרה עם שעות הלימוד ואיכותו כפי שמתקיימים בין כתלי פוניבז'.

מפתיעה לטובה ישיבת "עטרת שלמה" בראשות הגרש"ב סורוצקין שהבינה היטב את כללי המשחק ואת הכוח הרב הטמון בהחזקת אלפי אברכים ומממשת את הפוטנציאל ברוב פאר והדר. הרב סורוצקין שמזמן קנה לו מקום של כבוד בכותל המזרח של עולם הישיבות מוכר כדמות ססגונית, צבעונית וגרנדיוזית. ר' שלום בער אינו מסתפק במועט, ודורש עבור תלמידיו את הטוב ביותר, הן בגשמיות והן ברוחניות.

בישיבת חברון בגבעת מרדכי, מתחילים את זמן אלול בצל 'המרד' שהסתיים ימים ספורים לפני תום זמן הקיץ. חלק מבחורי וועד ב' בישיבה נאלצו לעבור לישיבה אחרת, כשבמקביל הורי התלמידים קיבלו מכתב מראשי הישיבה, עליו חתם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי, ובו הכללים החדשים. בשנים האחרונות הישיבה עוברת תהליך, בהובלת הגר"ד כהן, לשמירה על הכללים הנהוגים בשאר הישיבות, דוגמת האיסור על הנפקת רישיון נהיגה ועוד.

בישיבת עטרת ישראל שבראשות חבר מועצת גדולי התורה הגרב"מ אזרחי ממתינים למעבר הצפוי בשנה הקרובה למודיעין עילית, עד אז הישיבה תמשיך במבנה השכור והצפוף בבית וגן.

בישיבת תפרח פתחו את זמן אלול בצל היעדרותו של ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ מהישיבה בשל האבל על פטירת אחותו.

בלב השכונה הירוקה בית וגן הירושלמית, באמצע רחוב הפסגה, פועם זה עשרות שנים הלב התורני המקומי – ישיבת 'קול תורה', אשר בולטת על פני השטח מתוך עשרות רבות של ישיבות.

במהלך העשור האחרון, מדי כמה שנים מנסה הנהלת הישיבה למצב את עצמה שוב בשורה הראשונה והיוקרתית של עולם התורה, בין חברון ופוניבז', בין היתר באמצעות תקנון מחמיר, הטלת משטר ועוד שינויים במבנה הישיבה ובאופייה הכוללים ריענון צוות הרישום. השנה, החליטה הישיבה שלא עוד, ונקטה במספר צעדים – חלקם מרחיקי לכת.

רק לפני עשור פרצה לעולם הישיבות ישיבת "נתיבות חכמה" – שלא כמרבית חברותיה שפרצו לתודעתה בסערה אך שקעו לאחר זמן מה באנונימיות, "נתיבות חכמה" או בכינויה המוכר יותר 'וולפסון', על שמו של ראש הישיבה הגאון רבי דניאל וולפסון, טיפסה במהירות והפכה לאחת מעשר הישיבות המובילות בציבור הליטאי.

צפו בגלריה מפתיחת זמן אלול בשכונת בית וגן:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר