נתוני האפליה

ירושלים: חברי המועצה זועקים על אפליית תלמידים חרדים

שבוע פתיחת הלימודים והנתונים על אפליית התלמידים החרדים בבירה נחשפים. אפילו התלמידים הערבים במזרח העיר יזכו לתקצוב עירוני גבוה יותר מזה של התלמידים החרדים (חדשות חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

ילד חרדי זוכה לתקצוב עירוני נמוך מילד חילוני או ערבי בירושלים. פינדרוס: "תוצאה של החלשת מנהל החינוך החרדי, נדרוש את תיקוני העיוותים במו"מ עם המועמד שיזכה לתמיכתנו"

כמו בכל רחבי הארץ, גם בירושלים פתחו אלפי תלמידים חרדים את שנת הלימודים. רובם זכה לברכת ההורים ביום הראשון של חודש אלול, עת צעדו לבית תלמודם, חלקם זכה להתברך מגדולי ישראל, ומיעוטם נאלצו לסבול ביקור מיוחצן של פוליטיקאי מקומי.

מה שבטוח, התלמידים הנרגשים יסבלו במהלך השנה ממדיניות התקצוב המפלה של עיריית ירושלים ויקבלו תקצוב עירוני זעום. עד כמה האפליה בולטת? אפילו התלמידים במזרח העיר יזכו לתקצוב עירוני גבוה יותר.

מנתונים של עיריית ירושלים, שניתנו במענה לשאילתת אחד מחברי המועצה החרדים ופורסמו בסוף השבוע בעיתון 'בקהילה' עולה כי עיריית ירושלים תקצבה בשנה החולפת 65,440 תלמידים הלומדים בבתי הספר הממלכתיים והממלכתי-דתי בבירה, בסך של 38,419,713 שקלים. במגזר הערבי מספר התלמידים נמוך יותר ועומד על 44,226 תלמידים, שנהנים מתקצוב של 24,980,000 שקלים. מנגד, 53,702 תלמידים במנהל החינוך החרדי קיבלו תקציב עירוני של 21,706,000 שקלים בלבד.

בחישוב לפי ראש, הנתונים בולטים יותר. תלמיד בבתי הספר הממלכתי בבירה יקבל תקצוב שנתי מהעירייה בגובה של כ-587 שקלים. תלמיד ערבי בבתי הספר במזרח העיר, שחלקם מסיתים ומלמדים תכוניות לימוד של הרשות הפלסטינית ללא כל פיקוח ישראלי, ייהנה מ-564 שקלים. לעומת זאת, תלמיד חרדי יקבל 404 שקלים בלבד בשנה מהעירייה – 160 שקלים פחות מהתלמיד הערבי ו-183 שקלים פחות מהתלמיד החילוני או הדתי לאומי.

סגן ראש העיר יצחק פינדרוס, מפנה אצבע מאשימה לסיפוח הזוחל שעובר מנהל חינוך חרדי בבירה, יש שיגידו לקראת סגירתו. "בקדנציה הקודמת הקפדנו שהתקציבים לחינוך החרדי ולחינוך החילוני יתחלקו בשווה, שקל לשקל. למרות שגם חלוקה זו היא לא הוגנת, שכן יש הרבה יותר תלמידים במוסדות החרדיים מאלה החילוניים", לדבריו, "התקצוב יצא מסודרת למנח"ח (מנהל חינוך חרדי ח.פ) והיה קל לעקוב אחרי הכסף. בקדנציה הנוכחית הוציאו סמכויות ונושאים שונים מהאגף החרדי והעבירו לזה הכללי, מתוך מגמה להחליש את מנח"ח, ולכן קשה לעקוב אחרי הנתונים ולראות בזמן אמת את הפערים התקציביים".

פינדרוס תקף את התופעה: "ארנונה משלמים כל תושבי עיריית ירושלים, גם החרדים שבהם, אבל למרות שהתשלום הוא אחיד, התקצוב העירוני הוא שונה. העירייה לא יכולה להגיד שהיא לא מספקת שירותים לכל תושבי העיר, זה לא סביר".

לקראת הבחירות הבאות, קובע סגן ראש העיר מדגל התורה, כי נושא החינוך החרדי ומינהל חינוך חרדי יעלה במשאים ומתנים עם המועמדים השונים. "אנחנו נדרוש עצמאות תקציבית וחינוכית למנהל החינוך החרדי, ונעמוד על השוואת התקציבים בין הילד החרדי לרעהו החילוני". יש לציין, כי לפני כחודש דווח שרבני דגל התורה בירושלים – הגר"ד כהן והגר"ב סולוביצ'יק, דורשים כי תיק החינוך יחזור חזרה לידי נציג דגל התורה, אחרי שבקדנציה הנוכחית מחזיק בתיק סגר"ע צביקה כהן מש"ס.

מעיריית ירושלים לא נמסרה תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר