אחרי העכברת

מגפה חדשה פרצה: קדחת הנילוס המערבי

דיון חירום נערך במשרד הבריאות על התפשטות קדחת הנילוס המערבי שנגרמת מעקיצת יתושים שמעבירים את המחלה. כיצד תזהו את המחלה ואיך להימנע ממנה (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

קדחת הנילוס המערבי שוב מתפרצת בישראל, זאת במקביל לתחלואת העכברת שהתפתחה בימים האחרונים: על פי הדיווח ב-ynet, עשרות כבר נדבקו בנגיף המגיע מיתושים, כאשר שישה מהם במצב קשה, אחד מהם שמאושפז בבית החולים איכילוב סובל מפגיעה נוירולוגית קשה.

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה קיימו היום (ראשון) דיון חירום בנוגע להתפרצות. על פי הבדיקות של דגימות יתושים בוגרים, נמצאו יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס בשבע דגימות. על פי הדו"ח של המשרד לאיכות הסביבה, ממצא זה מגדיל את הסיכון להתפתחות תחלואה בבני אדם.

הדגימות נאספו בתחומי המועצה האזורית מנשה, מועצה אזורית אלונה, פרדס חנה כרכור, בנימינה, וקיסריה. בעקבות הממצאים, קרא המשרד לאיכות הסביבה לתושבים להתגונן מפני עקיצות יתושים, וקרא למועצות ולעיריות לפעול להדברה מיידית של אזורים בהם נמצאו זחלי או גלמי יתושים.

על פי הדובר משרד הבריאות מסרב לפרסם הערב את הנתונים על מספר הנדבקים, אולם על פי מידע שהתפרסם ב-ynet, עד כה נדבקו בנגיף עשרות ישראלים רובם במצב קל עד בינוני, אולם שישה לפחות מוגדרים במצב קשה מסיבוכים שנגרמו להם. בבית החולים איכילוב אושפז בשבועות האחרונים אדם אחד במצב קשה שנדבק במחלה ובבית החולים מאיר אושפזו לאחרונה חמישה ישראלים נוספים שנדבקו במחלה והם מוגדרים במצב קשה, כשהם סובלים מדלקת קרום המוח. על פי נתוני המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות, עיקר האבחונים בקיץ הנוכחי נמצאו בחולים שנדבקו באזור השרון ושפלת החוף.

מחלת קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) נגרמת בשל נגיף קדחת מערב הנילוס, השוכן בטבע בציפורים. יתושים העוקצים ציפורים נגועות עלולים להעביר את המחלה לבני אדם. בישראל מדווחים מידי שנה כ-70 חולים, רובם בעשור הרביעי ומעלה לחייהם שמערכת החיסון שלהם מעט חלשה יותר.

לרוב מדובר במחלה קלה, אך היא עלולה לגרום במקרים מסוימים גם לתחלואה קשה ולתמותה. לרוב ההדבקה חולפת ללא תסמינים. בחלק מהמקרים מופיעה מחלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. סימניה כוללים חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעתים בחילות ושלשולים.

בכ-1% מהמקרים המחלה הופכת קשה, עם סימנים נוירולוגיים המתאימים לדלקת קרום המוח, דלקת מוח חדה או שיתוק רפה חד. תקופת הדגירה היא לרוב 7 עד 14 ימים, ובמקרים יוצאי דופן שלושה עד 21 ימים. המחלה אינה עוברת מאדם לאדם ובעצם אינה מדבקת.

מאחר שלא קיים טיפול נגד המחלה, דרך ההתמודדות היחידה היא במניעת עקיצת יתושים באמצעות שימוש בתכשירים דוחי יתושים, רשתות לחלונות ולבוש מתאים.

הרופאים מונים את סימני האזהרה הדורשים פניה למיון בחשד למחלה לאחר עקיצת היתוש:

  1. חום ממושך מעל שבוע ימים
  2. הקאות מרובות בכל ניסיון שתייה
  3. אי מתן שתן מעל 10 שעות
  4. נשימות מהירות (מעל 20 בדקה במבוגר, מעל 40 בדקה בילד)
  5. ירידה במצב ההכרה
  6. כאבי ראש חריגים או מעירים מהשינה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר