מפגש הגאונים

אלברט איינשטיין במכתב עזרה מרגש לאדמו"ר מסדיגורא

חשיפה ראשונית של מכתבו של המדען הדגול אלברט איינשטיין לאדמו"ר מסדיגורא ב-1930 שפנה אליו כדי שינסה לפעול ברוסיה להצלת בני משפחתו שנידונו למוות (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
דמותו של איינשטיין במוזיאון השעווה (צילום: שאטרסטוק)

מכתב מרתק ומרגש מאת הפיזיקאי הידוע זוכה פרס הנובל אלברט איינשטיין לאדמו"ר מסדיגורא בדבר הצלת קרובי משפחתו של האדמו"ר מגזר דין מוות שהוטל עליהם על ידי השלטון הרוסי ומוצע למכירה פומבית מחר.

מדובר במכתב מאת אלברט איינשטיין אל האדמו"ר מסדיגורא, רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן המתגורר בוינה, מראשי אגודת ישראל. המכתב נכתב בברלין, בתאריך 13.11.1930. הוא הוקלד במכונת כתיבה בשפה הגרמנית וחתום בכתב ידו של איינשטיין.

איינשטיין התבקש על ידי האדמו"ר לסייע לו לשחרר שתי נשים (קרובות משפחה של האדמו"ר) מגזר דין מוות שנחרץ עליהם ברוסיה הסובייטית.

צילום: בית המכירות קינג דייויד

במכתב התשובה שלפנינו, מודיע איינשטיין שהוא מסכים לסייע, אך הוא סקפטי לגבי התועלת שהתערבותו תביא. זאת משום שיחסיו עם השלטון הרוסי התערער לאחרונה לאחר שחתם על מחאה גלויה נגד הוצאתם להורג של עשרות אנשים חפים מפשע. בנוסף לכך יצא איינשטיין בגלוי נגד שלטון העריצות, במאמרו שהתפרסם בארה"ב.

איינשטיין נחשב לאחד מגדולי המדענים בדורות האחרונים ושמו הפך למילה נרדפת לגאונות. הוא זכה לפרסום בזכות תורת היחסות שפיתח. איינשטיין אף קיבל פרס נובל לפיזיקה בגין 'האפקט הפוטואלקטרי' ב-1921.

המכתב הנדיר מעיד על רצונו של איינשטיין לעזור לאחיו היהודים ומלמד על רוח העזרה ההדדית המפורסמת של היהודים איש לרעהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר