גשר יהודית

הח"כים החרדים נגד חילולי השבת בתל אביב

התבטאויות חריפות, מכתבים לראש הממשלה ולשרי התחבורה והעבודה ודרישות לקיום ההסכם הקואליציוני - כך פועלים חברי הכנסת החרדיים נגד חילולי השבת ב"גשר יהודית" (חדשות)

גשר יהודית הצפוי (הדמיה: משרד חן אדריכלים)

חברי הכנסת החרדים יוצאים נגד הכוונה לחלל את השבת לצורך העבודות להקמת "גשר יהודית" בנתיבי איילון בתל אביב. לפי המתוכנן, נתיבי איילון ייחסמו במהלך השבתות בחודשים הקרובים עבור הקמת הגשר המיועד להולכי רגל ואופניים ומחבר בין רחוב יגאל אלון ושכונת ביצרון ממזרח לאיילון, ובין שכונת מונטיפיורי ממערב לאיילון.

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר כי "השבת אינה הפתרון לא לעבודות הקמה ולא לעבודות תחזוקה. כפי שיודעים לבצע סגירות צירים בימי החול לשם מרתונים, כגון מרוצי אופנים ואירועים כאלה ואחרים, כך יש לפעול גם בבניית תשתיות הנדסיות מורכבות כעין אלו. לכל דבר ניתן למצוא כיום פתרונות בין בלוחות הזמנים ובין בתכנון נכון. השבת אינה הפתרון לכך".

ח"כ משה גפני, יו"ר 'דגל התורה', מצוטט ב'יתד' כשאמר כי "זו שערורייה. לא ניתן לעבור לסדר היום, לאשר כך חילולי שבת נרחבים תוך הפיכת יום השבת ליום חול". לפי הדיווח, מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, אמר לגפני כי העבודות אינן פיקוח נפש וכי "המשטרה תדע להתמודד עם כל החלטה".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שיגר מכתב לשר התחבורה, ישראל כץ, בו הבהיר כי העבודות הצפויות נוגדות באופן חמור את הסטטוס קוו. "נדהמתי לראות כי משרד התחבורה בראשותך, מתכנן יחד עם עיריית ת"א-יפו ומשרד העבודה והרווחה, ביצוע עבודות בימי שבת קודש, במשך מספר שבתות, במסגרת פרויקט גשר יהודית מעל נתיבי איילון", כתב ליצמן במכתבו.

"מדובר בחילול שבת המוני, המהווה הפרה חמורה של הסטטוס קוו, תוך פגיעה קשה במסורת ישראל וברגשות רוב הציבור הישראלי, חרדי, דתי ומסורתי כאחד, הרואים בשבת קודש את יום המנוחה הלאומי", כתב ליצמן, "מעשה זה מחייב הבעת מחאה פומבית באשר לאורך כל הדורות ידע עם ישראל לשמור על יום השבת שהוא אות שבין הקב"ה לישראל".

ליצמן המשיך וכתב כי "מעבר לעובדה שלפי כל הידוע לנו אין מדובר בעבודות שיש בהן פיקוח נפש וכי אפשר לעשותן בימי חול אחרים, מדובר בהפרת הסיכום שהתקבל באחרונה, לפיו לא ייערכו עבודות מעין אלו בשבת. כשר בממשלת ישראל, שכפי שאני מכירך ערכי הדת והמסורת חשובים בעיניך, אבקש אם כן, כי תעשה הכל שעבודות אלו לא ייערכו בימי שבת חלילה".

עיתון 'המודיע', בטאון הסיעה המרכזית באגודת ישראל, הגדיר את העבודות הצפויות כ"עליית מדרגה חמורה". בכותרת הראשית נכתב כי "גורמים ממשלתיים ועירוניים ממשיכים להרוס את השבת בהפיכתה ליום עבודות התשתית הלאומי".

ח"כ ינון אזולאי פנה במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשרים ישראל כץ וחיים כץ, וביקש למנוע את העבודות. "היום פורסם כי במהלך שש שבתות ייחסמו נתיבי איילון לתנועה בשל הקמת גשר יהודית", כתב אזולאי, "בימים אלו מצויים אנו בעיצומו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, ונראה כי אין עיתוי מזעזע יותר המעורר שאט נפש, מלהקים גשר בשם יהודית במהלך השבתות של חודש הרחמים והסליחות והימים הנוראים, ויתרה מכך, השבת הקדושה היא אחת מהאותות המסמלים את העם היהודי, 'אך את שבתותי תשמרו כי אות היא ביני וביניכם'. לא ייתכן כי השבת הקדושה תהפוך למרמס בראש חוצות דווקא במדינת העם היהודי".

אזולאי ביקש במכתבו מנתניהו "את התערבותכם הדחופה בסוגייה זו והנחיית כל הגורמים הרלוונטיים, להימנע מהפרת התכליות העומדות בחוק שעות עבודה ומנוחה שהינו ממושכלות יסוד המחייבות שמירה על הפרהסיה הציבורית בשבת קודש ומניעת הפרת הסטטוס קוו על כל המשתמע מכך".

"אבקש להפנות לסעיף 43 בהסכם הקואליציוני שנחתם ביום 4 במאי 2015 הקובע כי 'יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל'", חתם אזולאי.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב לדברים וכתב כי "כבר היינו בסרט הזה. פקקי ענק שמשתקים את החיים של כולנו בגלל הכניעה של נתניהו לחרדים בעבודות הרכבת בשבת. אסור לתת לזה לקרות שוב. את העבודות על הגשר צריך לעשות בזמן שפוגע הכי פחות בחיי האזרחים".

יו"ר מרצ, תמר זנדברג, הגיבה כי "במדינה דמוקרטית-ליברלית ב-2018 עבודות תשתית צריכות להתנהל בהתאם לצרכים ובאופן שהכי פחות פוגע באזרחים, ולא לפי גחמות חשוכות של פוליטיקאים שמשרתים רבנים ולא את הציבור. העבודות נחוצות כמו שנחוצה תחבורה ציבורית בשבת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר