דיין האמת

ממקימי מושב קוממיות: הרב יוסף זונשיין ז"ל

אחד מזקני מושב קוממיות, שאף היה בין מייסדיו ביחד עם הגרמ"מ מנדלזון זצ"ל, נפטר הבוקר בבית החולים כשהוא קרוב לגיל 100 • מכריו: "היה ממעט בדיבור; בשתיקתו היה מונח הרבה" (דיין האמת)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
המנוח ז"ל (באדיבות המצלם)

הבוקר (רביעי) הלך לעולמו אחד מזקני וממייסדי ומדמויות ההוד של מושב קוממיות, הרב יוסף אלימלך זוננשיין ז"ל, כשהוא קרוב לגיל 100.

מכריו מספרים על "אדם שקט הממעט בדיבור, אך יותר ממה שמונח במילותיו המעטות, מונח בשתיקתו העמוקה".

ר' יוסקה, כפי שהיה מכונה, נולד בוורשה לפני קרוב ל-100 שנים כשאת גילו המדיוק ותאריך לידתו, מעולם לא גילה לילדיו. לפני כ-70 שנה היה בין מייסדיו של מושב קוממיות יחד עם רב המושב ר' בנימין מנדלזון ז"ל ובנו ר' מנחם מנדל מנדלזון ז"ל, שם גר במשך עשרות שנות חייו. עד כמעט יומו האחרון לא החסיר שום תפילה בבית הכנסת והיה קובע עיתים לתורה כל ימי חייו.

דור המייסדים במושב

בראיון שהעניק להרב דוד גולדשמיד לאחרונה שפורסם בספר קוממיות אדמת הקודש יחד עם שני בניו, מספר בנו הבכור ר' אליעזר על החיים בתחילת ייסוד המושב: "נולדתי בתשכ"א, זה אמנם מעל עשר שנים מאז הקמת המושב, אך אני עדיין זוכר 'קוממיות' אחרת מאשר היום. המשפחה התפרנסה מאחזקת רפת, תרנגולות, וגידולים חקלאיים כמו מספוא לפרות, תפוחי-אדמה ו'שאר-ירקות' לבני אדם".

"היה מבנה של התלמוד תורה, אך עדיין היו הכיתות מפוזרות בין בתי המושב. היו נודדים מהכא להתם, ומהתם להכא. המבנה הנוכחי של הת"ת הוקם לאט לאט, בשלבים. האכלוס שלו החל לפני כשלושים שנה. היו תקופות שה"ממתק לשבת" היה ביסקוויט מרובע ["פתיבר"]. היום הילדים בכלל לא יסתכלו על זה... ייזכר-לטוב ר' משה דוד פאלוך ז"ל שבהיותו במועצה, סידר שבכל יום ויום יחלקו לכל ילד בתלמוד-תורה לחמנייה ופרי".

כאמור, הבוקר הלך ר' יוסף זונשיין לעולמו כשהוא קרוב לגיל 100. הלווייתו יצאה מבית הלוויות שמגר, משם נלקח להיקבר למנוחת עולמים בהר המנוחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר