מצלמות, ברקוד וקנסות

תלמיד חושף: אלו שיטות החינוך הנוקשות בישיבת סאטמר

על רקע המהומות בקעמפ של ישיבת סאטמר המרכזית בקווינס, תלמיד הישיבה מספר בראיון בלעדי ל'כיכר' על מספור 1100 התלמידים עם ברקוד, המצלמות, שיטות החינוך והדיון עם האדמו"ר (עולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר (צילום: משה גולדשטיין)

פחות משבוע לאחר ששני אנשי צוות הותקפו בקעמפ המרכזי של חסידי מהרז"ל מסאטמאר בקווינס, תלמיד הישיבה מתאר את הרקע למצב הנפיץ, בשיחה מיוחדת עם 'כיכר השבת'.

מתברר כי בישיבה המרכזית של חסידות סאטמר-מהרז"ל וכן בקעמפ שהיא מנהלת, בה לומדים כ-1100 בחורים מגיל 15, הדברים לא מסתדרים כבר כמה שנים. התלמידים מתלוננים בעיקר על מנהל הישיבה, ר' נפתלי בלומנפעלד, שלדבריהם נוקט בשיטת חינוך קשה ולא הוגנת.

"הנהלת הישיבה, בראשותו של בלומנפעלד, יצרה מערכת חינוך, שנלחמת בכל הבחורים. אין עם מי לדבר", מספר אחד מתלמידי הישיבה שביקש להישאר עלום-שם, באנגלית רצוצה מהולה ביידיש. "לדוגמה, המקווה בקעמפ פתוח חינם עד 8.30 בבוקר, ועד 8.45 ניתן להיכנס בתשלום של דולר. אחרי התפילה ניתן שוב להיכנס, אבל תמורת 10 דולר".

הכניסה לקעמפ (צילום: באדיבות המצלם)

"קח בחשבון שזה המקום היחיד עם מקלחות בכל הקעמפ, ובקעמפ חייבים להתקלח הרבה בגלל הפעילויות", מספר הבחור. "מי שניסו לפרוץ את המנעול, הועפו מן הישיבה לצמיתות וללא דיון. תלמידים אחרים ניסו להיכנס דרך הגג, אז המשגיחים התעצבנו וסגרו את המקווה לגמרי. זו רק דוגמה אחת. אגב, לאחר מכן הם שילמו הרבה כסף וגידרו את הגג".

לדברי תלמיד הישיבה, "ההנהלה בראשותו של בלומנפעלד משלמת למשגיחים שיסתובבו במכוניות בכל הרי הקאטסקילס - שם נמצאים כל הקעמפים. לכל מכונית מוצמדת מצלמת דרך, ובסוף היום, המשגיחים עוברים על התיעודים ומחפשים בחורים. משלמים להם גם שייט, לאותה מטרה".

משגיחי ישיבת סאטמר בסיור שייט כדי לאתר בחורים (באדיבות המצלם)

"בישיבה היו פעם כ-500 תלמידים, היום יש למעלה מ-1100 תלמידים, אז יש לכל תלמיד מספר סידורי, ובמחשבי הישיבה יש רישום ברור בקשר לכל תלמיד: איפה הוא היה ומה הוא עשה בכל שלב. המשגיחים סורקים ברקוד מיוחד, וצריך להיות תיעוד כל שעתיים - אם הבחור נמצא במתחם או לא. הם כבר יודעים הכל על כולם".

"המשגיחים נלחמים בכל מיני דברים, כדורגל למשל. אז אנחנו הולכים לשחק במגרש מחוץ לקעמפ, כי אנחנו מבינים שבתוך הקעמפ זה יכול להזיק למדיניות ולתדמית בעיני ההורים", הוא מספר, "גם במוצ"ש יצאנו לשחק, אבל המשגיח הגיע למגרש, וניסה להפריע בעזרת רכבו למשחק. לאחר שנסע קדימה ואחורה שוב ושוב כדי להפריע, דורדר רכבו לתעלה במקום".

נסיונות חילוץ הרכב (צילום: מתוך @queens_buchirim בטלגרם)

סוגיה נוספת היא פתיחת שיעור ד' חדש לתלמידי הישיבה מעל גיל 20. "אנחנו בחורים שרוב חברינו כבר נשואים, ואין היגיון שהצוות יילחם בנו כמו בתלמידים בני ה-15. אבל בלומנפעלד מאמין שכולם צריכים לעבור חינוך אחיד ולכן הוא לא הסכים שנפתח חלק ד' - שיעור נפרד מן המסגרת הכללית".

"מי שכן מאמין שצריך לפתוח עבורנו שיעור נפרד, הוא ר' יעקב בער - הרב מסיגעט, בנו של האדמו"ר. גם האדמו"ר עצמו בעד, אבל לבלומנפעלד לא אכפת. מבחינה מסויימת יש לבלומנפעלד יותר כוח, כי הוא זה שפתח את הישיבה לפני 20 שנה ונאבק מול הפלג השני של סאטמר, אז מהרז"ל כביכול חייב לו".

כפי שדווח ב'כיכר השבת', התקיימה אסיפה של המשגיחים כדי לדון בעניין. באסיפה השתתף גם הרב מסיגעט, לצד אביו - האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר. הרב בלומנפעלד דיבר באסיפה - שהקלטות ממנה דלפו, וחזר על דעתו שפתיחת מסגרת נפרדת תהיה פריקת עול.

תמונה שדלפה מתוך האסיפה. נראה מהרז"ל מסאטמר, נואם: הרב מסיגעט (צילום: באדיבות המצלם)

אלא שהרב מסיגעט טען שהוא עצמו היה בקעמפ כל הקיץ ומכיר את הבחורים, ולדעתו הדבר יכול להצליח, ואם רק יהיו מאה טפסי רישום, יראו אם יש ביקוש בקרב הבחורים.

"אז אכן הדפיסו טפסים, ובהם נשאלים הבחורים אם ירצו ללמוד במבנה נפרד, ובקרוב נראה כמה ביקוש יש באמת", מספר התלמיד. לדבריו, "רוב רובם של תלמידי הישיבה שונאים את הצוות, בסוף זה מגיע לגז פלפל. הבחורים שלא מעוניינים ללמוד שונאים אותם כי לא נותנים להם ליהנות. הבחורים הרציניים - כי יושבים להם על הראש, 'תעשו ככה, אל תלמדו ככה'".

תגובת הרב נפתלי בלומנפעלד לא התקבלה.

רשימת הבחורים (באדיבות המצלם)
טופס הרישום שחולק (צילום: מתוך @queens_buchirim בטלגרם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר