מי "נכה רוח"?

חזרה בתשובה: כשהרב איקא ישראלי ואורי אבנרי התעמתו

חזרתו בתשובה של הרב איקא ישראלי ז"ל הכתה בהלם את עולם הבידור. ראיון שנערך איתו, הוציא את אורי אבנרי מכליו, אך למרות זאת פרסם את תגובתו המלאה • חילופי הדברים המרתקים (אנשים)

אורי אבנרי והרב איקא ישראלי (צילום: פלאש 90, עזרא לנדאו - בקהילה)

בשבוע שעבר, ט' באלול, נפטר איש השמאל אורי אבנרי. יום לאחר מכן, בתאריך י' באלול, חל היארצייט התשיעי של האמן הרב איקא ישראלי ז"ל. בעוד הרב ישראלי זכה לחזור בתשובה בצעד שעורר תדהמה בעולם הבידור הישראלי של שנות ה-80, אבנרי נשאר חילוני עד יומו האחרון.

השניים, היו ידידים לא מעט שנים בסופן התעמתו על גבי עיתון "העולם הזה" אותו ערך אבנרי, בעקבות ראיון שנערך עם הרב ישראלי, עם חזרתו בתשובה.

הכל החל בראיון שערכה שרית ישי עם הרב ישראלי בשנת 1984, שהוגדר כך: "הרב איקא ישראלי, מי שהיה מגדולי המבלים של הבוהמה הישראלית, מספר על דרכו אל הדת, נישואיו עם החוזרת בתשובה, גיסתו של אורי זוהר, היותו אב בגיל מאוחר ומוחה על המערכה נגד החוזרים בתשובה".

במהלך הראיון, סיפר הרב ישראלי,כי בא לבקר ידיד שלמד בישיבה בהר ציון "ולאט לאט מצאתי את עצמי דתי". לדבריו, "אני לא מתמודד עם הבעיה מה היה אילו נולדתי מחדש. אני מקווה שדרכי תכפר על השגיאות". עוד סיפר הרב ישראלי כי "הקושי היה לצאת מתוך השקפת עולם האומרת שאתה הקובע הבלעדי ולהיכנס למערכת של כפיפות".

אורי אבנרי, הגיב כעבור שבוע בטור משלו, בו ציטט את שרית ישי שכתבה: "אני באופן אישי חושבת כי מוטב לחזור בתשובה אל דת משה וישראל, מאשר לברוח, למשל, אל הגורו מהארג'י. אולי אין בכך משום נחמה, אך חצי ודאי שיש".

"לא חצי ולא רבע", הגיב אבנרי בטורו, "עם כל הכבוד, אני מרשה לעצמי לחלוק על דיעה זו. אני בהחלט מעדיף שמישהו יברח אל הגורו – כל גורו! – ולא יחזור בתשובה 'אל דת משה וישראל'. וזאת בגלל סיבה פשוטה בתכלית. אין שום סכנה שהגורו הנ"ל ישתלט על משרד-החינוך במדינת-ישראל, ישטוף את מוח הנוער בדרכי כפייה, יפעיל צנזורה, יחלוש על הטלוויזיה, יגיד לי מה לאכול ומתי לא לנסוע באוטובוס, ירוקן את קופת-המדינה עבור אברכים פיקטיביים, יצווה עלי כיצד להתחתן והיכן להיקבר.

"נכי-רוח, שהתייאשו מן החשיש וההרואין, ולא מצאו קביים אחרים כדי לעבור בעזרתם את נתיב-החיים, תופסים להם כסא-הגלגלים של גורו זה או אחר, ובכללם הגורו מלובאביץ. על כל חוזר בתשובה, יש לפחות עשרה – ואולי מאה – דתיים המתייאשים מן הדת והעוברים אל המחנה החופשי. ברור כי הנהירה הגדולה היא מן הדת החוצה, לעומת קילוח דקיק של 'חוזרים בתשובה'.

"זהו תהליך בריא. בני-חורין 'חוזרים אל השאלה', מפעילים את מוחם הבריא כדי לבדוק את אמיתות החיים, ורק הכושלים, המתוסכלים, המיואשים 'חוזרים בתשובה'. ובכן אין חצי נחמה, אלא צרה שלמה". (יומן אישי, אורי אבנרי, העולם הזה, 8.2.84)

כעבור שבועיים, פרסם הרב איקא ישראלי, טור תגובה משלו לאורי אבנרי, שניאות לפרסם את הדברים במלואם.

וכך כתב הרב ישראלי: "ידידי, אורי אבנרי, בהתייחסותך ל'חזרה בתשובה', כתבת מספר דברים הראויים לתגובה.

• הכינוי 'נכי-רוח' שהדבקת ל'חוזרים בתשובה' – אינו הגון, אינו נכון ומעליב. באותה מטבע אפשר להשתמש כלפי כל אחד, מבלי לטרוח להוכיח זאת וללא כל קריטריון מוסכם. אני משוכנע שיותר אנשים חושבים אותך, מר אבנרי, לנכה-רוח, מאשר אותי, למשל.
• הכינוי 'קביים' או 'כיסא-גלגלים' בהקשר עם היהדות – כנ"ל.
• אביא כאן קטע מתוך היומן האישי שלך, כמעט כלשונו: זהו תהליך בריא. בני-חורין חוזרים בתשובה, מפעילים את מוחם הבריא כדי לבדוק את אמיתות החיים. ורק הכושלים, המתוסכלים, המיואשים, שונאים אותם ונלחמים בהם.

"שלך בידידות, איקא ישראלי, ירושלים". (העולם הזה, 29.2.84)

הראיון
תגובת אורי אבנרי
המשך תגובת אורי אבנרי
התגובה של הרב איקא ישראלי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר