נחשפה הסיבה

ביטול ביקור פומפיאו בעקבות מכתב תקיף

ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני בצפון קוריאה הוחלט בבית הלבן בעקבות מכתב תקיף שנשלח בסופ"ש לנשיא טראמפ על ידי בכיר צפון קוריאני. תוכנו המדויק לא נחשף (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ וקים בסינגפור (צילום: הבית הלבן)

נחשפה הסיבה לביטולו המפתיע של ביקור מייק פומפיאו בצפון קוריאה. ביטול שהרגיז במיוחד את הצפון קוריאנים שטענו כי הוא הוכחה שארה"ב מתכוונת לתקוף אותם. על פי הדיווח בעיתון ה'וושינגטון פוסט' הסיבה לביטולו של הביקור הוא מכתב תקיף שקיבל טראמפ ממפקד בכיר בפיונגיאנג.

על פי הדיווח, שני בכירים בממשל האמריקני אמרו כי המכתב הגיע ביום שישי מקים יונג-צ'ול, מי שהוביל את סבב השיחות הקודם עם פומפיאו. לא דווח מה היה תוכנו המדויק של המכתב, אך בעקבותיו הוחלט בבית הלבן על ביטול הביקור של מזכיר המדינה.

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו ביום שישי כתב טראמפ: "המשא ומתן בנוגע לפירוז קוריאה הצפונית מנשק גרעיני לא מתקדם כפי שהייתי רוצה". עוד הוסיף, כי "המתיחות הכלכלית עם סין לא עוזרת במאמצים לפירוק מנשק גרעיני". עם זאת, טראמפ הותיר את "הדלת פתוחה"לקוריאנים והוסיף, כי הוא שולח את ברכותיו לשליט קים ג'ונג-און ואמר כי הוא "מצפה לראותו שוב".

נושא הגרעין הצפון קוריאני או יותר נכון פירוקו הוא הגורם הבעייתי במשא ומתן. לפני שבוע מסרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), כי לא מצאה שום רמזים או הוכחות לכך שצפון קוריאה הפסיקה את פעילותה הגרעינית. בכך, הסוכנות הגדילה את הספקות בנוגע לאמינותו של קים בנוגע לכוונתו להיפרד מהנשק הגרעיני שלו בסוף התהליך.

"ההמשכיות והפיתוח המתמיד של תוכנית הגרעין של צפון קוריאה, יחד עם ההצהרות שלה - הם מקור לדאגה גדולה", כתבה הסוכנות בדו"ח חדש שפורסם. הדו"ח צפוי לעמוד במוקד הדיון בישיבת מנהלי הסוכנות בחודש הבא.

למרות הכל טראמפ אמר בראיון כי "רוב הסיכויים" שהוא ייפגש שוב עם מנהיגה של צפון קוריאה, הרודן קים ג'ונג און. טראמפ אמר, כי הוא מאמין שקים נקט צעדים לקראת פירוק מנשק גרעיני, על אף הספק שרבים מטילים באמינותו של המנהיג הנוקשה שנחשב לאחד הדיקטטורים המסוכנים בעולם.

כזכור, השניים נפגשו לראשונה בפסגה היסטורית בסינגפור ביוני האחרון. במהלך הפסגה הם חתמו על מזכר הבנות ראשוני, שכלל את הבטחה כללית של צפון קוריאה לפעול לקראת התפרקות מגרעין, אך לא מעבר לכך.

פרטיו המדויקים של מזכר ההבנות לא נחשפו במעמד החתימה, אלא רק לאחר מכן. על פי הדיווחים, במסמך נכתב כי קים ג'ונג-און מתחייב לעיקרון של "פירוק מוחלט של חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני", וארה"ב מבטיחה בו "ערבויות ביטחוניות".

על אף שבמעמד החתימה הכריז הנשיא טראמפ חגיגית כי תהליך הפירוק של צפון קוריאה מנשק גרעיני יחל "בקרוב מאוד", אך במסמך לא מוזכרים צעדים קונקרטיים שיבוצעו ולא ברור עד כמה הוא מעשי מבחינתם של הצפון קוריאנים שהשקיעו מאות מיליוני דולרים בתכנית הגרעין שלהם.

בעקבות הודעתו של טראמפ על ביטול הביקור של מזכיר המדינה, העיתון הממלכתי בצפון קוריאה "רודונג סינמון", תקף בחריפות את ארה"ב והאשים את הממשל ב"משחק כפול" וב"תכנון עלילה נגד פיונגיאנג". במאמר המערכת נטען, כי ארה"ב הציבה יחידות מיוחדות בבסיסים ביפן ומתרגלת תמרונים אוויריים לקראת תקיפה אפשרית על פיונגיאנג.

עוד נכתב: "איננו יכולים לקחת את המשחק של האמריקנים ברצינות בזמן שהם מתכננים אימונים סודיים מצד אחד ועורכים משא ומתן עם חיוך על הפנים מצד שני". מנגד, דובר בשגרירות האמריקנית בדרום קוריאה מסר כי הוא אינו מכיר פרטים על האימונים המדוברים.

על פי המומחים, עיקר הבעיה טמון בכך שהקוריאנים מתעקשים כי התנאי להתפרקות מגרעין הוא כבר הכרזה על סיום הסכסוך, אך בממשל טראמפ מבהירים כי מבחינתם לפני שהנשק יושמד בפועל, לא ניתן להכריז על סיום הסכסוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר