סיכום תשע"ח בצה"ל

200 תקיפות בוצעו בסוריה; חמאס חידש את מלאי הרקטות

צה"ל מסכם את שנת תשע"ח עם חשיפת 200 תקיפות בסוריה וההתעצמות של החמאס בחידוש כל מלאי הרקטות כמו לפני 'צוק איתן'. עם זאת, הרמטכ"ל מצהיר: "צה"ל ערוך ומוכן לכל מלחמה" (צבא)

אילוסטרציה (צילום: Ofer Zidon/Flash90)

בצה"ל מסכמים את שנת תשע"ח ונערכים לקראת שנת תשע"ט" כאשר לצד העובדה כי בצה"ל לא מזהים כוונה של אויבינו לפתוח בעימות צבאי עם ישראל, הרי שההערכה הינה כי הסיכוי להסלמה בדרום - גדול - יותר מהסיכוי להסדרה. ובזירה הצפונית מדווחים בצה"ל על כ-200 תקיפות ישראליות נגד יעדים איראנים בסוריה במהלך השנה החולפת. בנתיים, הרמטכ"ל הודיע לקבינט - צה"ל מוכן למלחמה.

למרות השקט היחסי סביב רצועת עזה בצה"ל מעריכים כי יש סיכוי גבוה יותר להסלמה מאשר סיכוי להסדרה, זאת בין היתר לאור החלטת ארה"ב לעצור את המימון לאונר"א, סוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים.

בצה"ל סבורים כי יש לתת מענה חלופי כדי למנוע קריסה הומניטרית ברצועה, זאת כחלק מהעמדה העקרונית של הצבא הסבורה כי מתן תקווה לפלסטינים והחלת מציאות טובה בגדה וברצועה - הם בראש ובראשונה אינטרס ביטחוני של ישראל.

יחד עם זאת בצה"ל סבורים כי יש לפרק את 19 מחנות הפליטים ביהודה ושומרון, וציינו כי "רשות פלסטינית חזקה ומתפקדת שנותנת שירותים לאוכלוסייתה היא אינטרס ישראלי מובהק".

בצה"ל לא מזהים כוונה של החמאס או אטיב אחר ליזום מהלך צבאי נגד ישראל, אך עם זאת, החמאס השלים את חידוש מלאי הרקטות כפי שהיו לו לפני מבצע "צוק איתן" בשנת 2014, זאת למרות הפגישה של צה"ל ביכולותיו הימיות והתת קרקעיות.

עד כה צה"ל השלים שליש מהמכשול התת קרקעי נגד המנהרות ובתוך כשנה תושלם הקמת המכשול כולו, לאורך 65 הק"מ של הגבול עם עזה.

במהלך השנה האחרונה איתר צה"ל והשמיד כ-15 מנהרות טרור שנחפרו לעבר שטח ישראל וההערכה היא כי לחמאס נותרו מנהרות חודרות בודדות שטרם נוטרלו.

"מי שאומר שהפעלת יותר כוח תעצור את הטרור מרמה את הציבור", אומרים בצה"ל, "הטרור מלווה את ישראל מיום הקמתה ועוד שנים אחורה ויישאר פה עוד שנים. אנו פועלים נגדו בצורה נחושה, שיטתית וערכית. שיטוח שכונות של האויב יביא בסוף לפירוק הצבא והחברה. אלה שאומרים שעוד פגזים ייעצרו הטרור מקשקשים ומוכרים אשליות לציבור".

במהלך השנה האחרונה הגביר צה"ל את מבצעי המב"מ - "מערכה בין מלחמות", לסיכול התעצמות החמאס, החיזבאללה ואיראן בנשק מתקדם.

לפי הנתונים במהלך השנה החולפת בוצעו כ-200 תקיפות של צה"ל על יעדים שונים בסוריה, בהם נשק מתקדם ותשתיות צבאיות של משמרות המהפכה האיראניות. בתקיפות הוטלו כ-800 טילים ופצצות - רובם ממטוסי קרב. חלק ממבצעי המב"מ בוצעו באמצעות הסייבר.

בצה"ל לא מזהים פריסה של טילים איראניים בעיראק המכוונים גנד ישראל אך מזהים דריכות פנימית בחיזבאללה לקראת פרסום דו"ח החקירה שצפוי להאשים את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בחיסולו של נשיא לבנון, רפיק אל חרירי.

בימים הקרובים יגיש הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, דו"ח תקופתי נרחב ומסווג לקבינט המדיני ביטחוני, על רמת המוכנות הכוללת של הצבא למלחמה.

השבוע כתב הרמטכ"ל לשר הביטחון אביגדור ליברמן כי "צה"ל נמצא ברמת כשירות ומוכנות גבוהה למלחמה ביחס לכל תרחיש האיום והייחוס".

"כמי שאחראי למוכנות הצבא למלחמה", כתב הרמטכ"ל, "אני קובע כי צה"ל ערוך ומוכן לכל משימה שיידרש לה, צבא בעל עליונות אווירית ומודיעינית, יכולת יבשתית וניסיון מבצעי עשיר. יחד עם זאת, כשירות הצבא לעולם תהיה חסרה, ישנם פערים והם מתקיימים לצד ניהול סיכונים וסדרי עדיפויות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר