עוד פילוג בקרלין

שליח האדמו"ר במכתב סוער: מתנערים מהרב יעקב בלייך

מאבק על מוסדות הקירוב בקייב הביא לקרע נוסף ופילוג בקרלין. הפעם בין האדמו״ר לשליחו הרב יעקב בלייך. במכתב שנשלח לוועידת רבני אירופה דורש איש אמונו של האדמו"ר כי ישפיעו עליו (חסידים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האדמו,ר מקרלין סטולין משמאל, הרב בלייך מימין (צילום: מאיר אלפסי, ארכיון)

הרב יהושע בריזל, רב קהילת קרלין סטולין בגבעת זאב, ואיש אמונו של האדמו״ר, הודיע במכתב דרמטי לוועידת רבני אירופה על התנערות רשמית של החסידות מהרב יעקב בלייך, מי שהיה שליח קרלין סטולין באוקראינה במשך 25 שנה.

הרב בלייך משמש בתפקיד סגן יו״ר ועידת רבני אירופה. מכתבו של הרב בריזל מופנה אל רבני אירופה בדרישה שהארגון יתנער מהרב בלייך, על רקע התנכלותו, לדברי כותב המכתב, למוסדות קרלין סטולין בקייב.

המאבק בין הפלגים, אנשי האדמו״ר מקרלין, לבין אנשי הרב בלייך, הגיע בימים אלו לשיאו, כשאנשי החסידות נושלו לדבריהם, ממבנים המופעלים על ידם. על פי הטענות, מוסדות הקהילה נסגרו, בית הכנסת ובתי חינוך של האדמו״ר ספגו מכה אנושה, כלכלית ומשפטית, לאחר מהלך פינוי של אנשי הרב בלייך הפועלים בקייב, שהשתלטו, לדברי אנשי קרלין, על מוסדות הקהילה שלא כדין.

מדובר במוסדות קירוב, בתי מדרש, ישיבות, בתי ספר, סמינר, מערכות כשרות ומקוואות ועוד, אותן הקים האדמו״ר מקרלין סטולין לפני כ-30 שנה והיה חלוץ פעילות קירוב ברוסיה שבאותם ימים הוסר מסך הברזל ממדינות חבר העמים. שליחו של האדמו״ר מקרלין, הרב בלייך, מונה לרב הראשי לאוקראינה וניהל את מוסדות הקהילה בהצלחה רבה.

המאבק הנוכחי יצר פילוג בקהילה המקומית, כשחלק מאנשי הקהילה שאינם נמנים על חסידי קרלין הצטרפו לרב בלייך ופעלו לנשל את אנשי האדמו״ר ממבני המוסדות וניהול הקהילה. בתום הליך משפטי אנשי האדמו״ר נזרקו מהמקום, מה שהביא לקרע קשה בין הצדדים. עד עתה המהלך נותר מאחורי הקלעים. אך ההתפתחות האחרונה הובילה למכתב הקשה שמתפרסם כאן לראשונה.

מדובר במכתב נוקב ונדיר, המוגדר לדברי גורמים בחסידות כ"דרמטי" במושגים של חסידות קרלין סטולין, שרגילה להתנהלות שקטה ללא מעורבות תקשורתית וללא מאבקים ציבורים בשני עשורים אחרונים.

במכתב שמתפרסם כאן לראשונה, מגולל הרב יהושע בריזל את מסכת ההתנכלות שמוסדות האדמו״ר מקרלין מתמודדת איתה בשל המאבק בקייב.

הרב בריזל מסביר במכתבו לרבני אירופה החברים בארגון כי לידיעתך ״הקהילה המפוארת בקייב בהנהגתו של אדמו"ר מקרלין סטולין שליט"א נמצאת בסכנה. הרב בלייך, בעבר נציגו של האדמו"ר אשר זכה להישגים רבים בהדרכתו, שוב איננו קשור לקרלין סטולין או לאדמו"ר.

בשבוע שעבר, הישיבה, הכולל והחיידר של קרלין סטולין בקייב ננעלו מחוץ לבניניהם ללא שום הצדקה, על ידי מוסדות אחרים שבראשות הרב בלייך״

הרב בריזל מפרט במכתבו באנגלית כי ״כל עוד הרב בלייך לא ינקוט בצעדים הדרושים לתקן את הנזק החמור אשר אנשיו גרמו, חברותו הנמשכת בועידת רבני אירופה מבזה את כלל חברי הועידה״.

״חסידי קרלין סטולין, מבקשים כי תפעילו את השפעתכם על הרב בלייך על מנת שיחזיר את המצב לקדמותו ויתקן את העוול הזועק שנגרם על ידי עושי דברו. לא נוכל לשבת בחיבוק ידים נוכח הפשע המתמשך״.

חלק דרמטי לא פחות במכתבו של הרב בריזל הוא כשהוא מסביר כי ״איננו מבקשים מהועידה לגשר בין הצדדים, דבר שאין בו צורך כרגע. לעת עתה יש למקד את כל המאמצים במשבר הנורא שנגרם מגירושה לרחוב של הקהילה וחבריה, הכולל והישיבה. יש לשנות מיידית מעשה בלתי נסבל זה".

אנו פונים אליכם על מנת להביא לידיעתכם את מעשיו הקשים של הרב בלייך מי שמשמש סגן נשיא הועידה, אשר עלולים לגרום נזק רב למוניטין של הועידה, הנהגתה וחבריה.

אנו מבקשים כי תשפיעו על הרב בלייך, למרות התנגדותו, להשתמש בהשפעתו הרבה על עובדיו, על מנהלי המוסד שבראשותו ועל יתר מכריו בקייב, על מנת לאפשר את חזרתה המיידית של קהילתנו למקומה.

הרב בריזל מסיים את המכתב הקשה בכך שרבני אירופה ״מוזמנים לפנות אלינו במידה ותהיינה לכם שאלות אודות העובדות בקייב, המוכחות מעבר לכל ספק״.

בשיחה עם הרב בלייך, הוא אומר בתגובה, כי "זה לא מכתב דרמטי, אני כבר 3 או 4 שנים לא משמש שליח האדמו"ר והתפטרתי מרבנות הקהילה כבר לפני 4 שנים. המכתב זה לא התנערות ממני, יש חילוקי דעות בינם לבין הקהילה. יש משא ומתן, אני מקווה שאחרי ראש השנה הדברים יסתדרו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר