יו"כ: זמן לחשבון נפש גם בתחום המשפט

לקראת יום כיפור, ביקשנו מעורכי דין מתחומים שונים לבחור עבורנו את הנקודות בתחומם בהן נדרש חשבון נפש - הן מטעם הרשויות והן מטעמם של גורמים שונים נוספים (משפט)

(צילום: שאטרסטוק)

עו"ד סוזי ארניה

תחום עיסוק: פלילי

חשבון הנפש: מטעם המשטרה

בכניסתו לתפקיד, הבטיח המפכ"ל, רוני אלשיך, כי יפעל למניעת הדלפות מהמשטרה, אך נראה כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הדלפות מחדרי חקירות הפכו לדבר שבשגרה ורעה חולה שיש למגרה .

כסנגורית שנים רבות המגנה על זכויות יסוד בסיסיות וכמשפטנית, אני מתרעמת כנגד הדלפת חומרי חקירה חסויים . חומרים מסווגים מודלפים לידיהם של עיתונאים ואלו הופכים במהרה לנחלת הכלל. לא בכדי קבע המחוקק כי חומרי חקירה לא יועברו אף לא לידיו של הנחקר עצמו וזאת עובר להגשת כתב אישום בעניינו. זאת בכדי למנוע שיבוש הליכי חקירה ולאפשר למשטרה לקיים חקירה מסווגת ונקייה ככל שניתן במטרה להגיע לחקר האמת. לצערנו הפרות כאלו של החוק מתבצעות מצד כל מי שמבקש לנתב את החקירה לתועלתו האישית. לעיתים הדלפות כאלו נעשות מצד המשטרה עצמה ולעיתים מצד הגורמים הנחקרים עצמם או מי מטעמם ,אך אין ספק כי המשטרה אינה בוחלת בשימוש בכלי זה על מנת להפעיל לחץ על הנחקר. בולט לרעה השימוש בהדלפות מתוך חדרי חקירה בעניינו של ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו ורעייתו הגב׳ שרה נתניהו. כולי תקווה כי המפכ"ל החדש אשר ימונה יעשה סוף להדלפות ויחזיר את המשטרה לעסוק בייעודה האמיתי - שמירה על הסדר הציבור ואכיפת החוק.

עו"ד: אלי דסה

תחום עיסוק: נזקין

חשבון הנפש: מטעם המחוקק

דו"ח של ״אור ירוק״ מעלה תמונה עגומה לפיה בשנת 2018 חלה עלייה משמעותית בתאונות אופניים חשמליים. מתחילת השנה ונכון לסוף חודש אוגוסט נהרגו 15 רוכבי אופניים חשמליים ו- 11 רוכבי אופניים רגילים כאשר במהלך שנת 2017 כולה נהרגו שבעה רוכבי אופניים חשמליים ושבעה רוכבי אופניים רגילים. עוד עולה כי בשנת 2017 נפגעו בתאונות דרכים ברכיבה על אופניים 108 ילדים ובני נוער (0-19), עליה של 35% במספר הנפגעים בהשוואה לשנה קודמת. הגיע הזמן שהמחוקק יכיר באופניים חשמליים ככלי רכב מנועי. המצב כיום אינו מאפשר לרוכבי האופניים החשמליים לבטח את עצמם וחמור מכך, אינו מאפשר לבטח את מי שנפגע מהם. הרשויות אינן קובעות כללים להתנהגות רוכבי האופניים ופגיעה של רוכב אחד בשני הוא דבר שכיח מאוד ברחובות. בנוסף, הרשויות אינן משקיעות במסלולי אופניים ותשתיות בכדי למנוע פגיעה מדרכים שאינן בטיחותיות ואין מתאימות לכלים מסוג זה. הגיע הזמן שהמחוקק יבין כי מדובר בכלי רכב מנועי לכל דבר ויחיל גם עליו את כל המגבלות החלות על כלי רכב.

עורך הדין: ישראל וינברג

תחום עיסוק: דיני נזיקין בדגש על רשלנות רפואית.

חשבון הנפש: מטעם המדינה

דו"ח ה- OECD שהתפרסם בחודש יולי האחרון מלמד כי בישראל כמות רופאים, האחיות, מיטות האשפוז ומכשור רפואי הינם מהנמוכים ביותר בקרב המדינות החברות בארגון. כך, למשל, במדינת ישראל ישנם רק כ4.9 מכשירי MRI למיליון תושבים בעוד הממוצע, ביתר המדינות החברות בארגון, עומד על 15.8. בנוסף, בישראל כ3.1 רופאים פעילים ל1000 איש לעומת ממוצע של 3.3 במדינות ה OECD, שיעור האחיות הפעילות בישראל עומד על 4 אחיות ל1000 נפש, בעוד הממוצע ביתר המדינות החברות בארגון עומד על 5 אחיות ל1000 נפש.

על קברניטי המדינה לעשות חשבון נפש ולבדוק כיצד הם יכולים להשוות את הרפואה בישראל למערכות הרפואה המתקדמות בעולם. מחסור באחיות וברופאים, מביא את הרופאים ואת האחיות לעבוד משמרות כפולות ולא אחת, בשל העייפות המצטברת, הם עושים טעויות אשר עלולות לסכן ולעלות בחיים.

עו"ד: לירן זילברמן

תחום עיסוק: פלילי, עבירות צווארון לבן

חשבון הנפש: מטעם הציבור.

העבודה כסניגור פלילי חושפת בפניך לא פעם את הצד האחר של עולם המשפט בישראל. לא זה המתנהל בבית המשפט כפי שהיה ראוי, אלא דווקא זה המתנהל על גבי העיתונים וברשתות החברתיות. לצערי, הציבור בישראל הפך לחוקר שופט ותליין וגם חפים מפשע יתקשו לשקם את שמם אם חלילה רק נחשדו. אני סבור כי הציבור בישראל צריך לעשות חשבון נפש בייחסו לחשודים ולהבין כי "אדם חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו" אינו רק פתגם יפה, אלא הדרך היחידה של אדם לשמור על חזקת החפות שלו.

עו"ד: ניר יסלוביץ

תחום עיסוק: פלילי

חשבון הנפש: מטעם התקשורת

כמי שמייצג שנים רבות חשודים בפלילים אני נתקל לא אחת בתופעה קשה מנשוא, לפיה עם פרוץ החקירה מחקירה סמויה לחקירה גלויה, וקיום מעצרים תקשורתיים, מקבל התיק תהודה רחבת היקף בעמודים הראשיים בצירוף כותרות מרשיעות שחרצו את גורלו של החשוד, בשעה שהתקשורת שוכחת לרגע קט כי לחשוד קמה חזקת החפות, ועצם מעצרו לא מלמד על דבר וחצי דבר בכל הנוגע לתוצאה הסופית שתתקבל בתיק. לראיה, כמות המעצרים במדינתנו הינה רבה כאשר כמות כתבי האישום הנולדים מהמעצרים הינה קטנה למדיי. חמור מכך, גם שיש הודעה של הפרקליטות, על אי הגשת כתב אישום, מוצאת התקשורת לנכון לפרסם הודעה קטנה ביותר, בסיום העיתון, וזאת בניגוד לכתבה רחבת ההיקף שהתפרסמה בראשית התיק עם מעצרו של החשוד. הימים הנוראים הינם ימים של חשבון נפש, שעל התקשורת להפנים שעידן של שפיטה בכיכר העיר, חלף עבר לו מן העולם, ומן הראוי לאמץ תמהיל מידתי של כתבות מאוזנות, שלא שופטות אדם (תוך שפיכת דמו), עוד בטרם נקבעה אשמתו.

עו"ד: כרמית שחיבר - שותפה במשרד בסרגליק שחיבר ושות' משרד עו"ד וסגנית יו"ר ועדת קניין ומקרקעין לשכת עורכי הדין

תחום עיסוק: מקרקעין, עסקאות מכר, תמ"א 38

חשבון הנפש: מטעם המחוקק.

רכישת דירה בישראל הפכה בשנים האחרונות לעסק בלתי אפשרי עבור זוגות רבים. לפי נתוני הלמ"ס אשר פורסמו ברבעון הראשון של שנת 2017, מחיר דירה ממוצעת עומד על 1.455,000 שהם שקולים לכ- 153 משכורות ממוצעות. כלומר, כמעט 13 שנות עבודה! תכניות הממשלה השונות, ביניהן, "מחיר מטרה", "מס דירה שלישית" ו-״מחיר למשתכן", ניסו להתגבר על מחירי הדיור הגבוהים באמצעות התערבות בשוק. תכניות אלו יכולות להצליח באופן נקודתי אך ודאי שלא באופן גורף וקל וחומר שאינן יכולות להוריד את מחיר הדיור בארץ או לפתור את הבעיה בהיעדר קרקעות ציבוריות זמינות. עליית המחירים הנה תוצאה של היצע וביקוש. על המחוקק להסיר חסמים, לאפשר מכסות גדולות יותר של עובדים זרים בענף הבניין וכן הפשרת קרקעות מהירה מקרקע ציבורית ושימוש בקרקעות חקלאיות והפיכתן לקרקע בשימוש אחר. ביום בו יוצף השוק בדירות אזי ירדו מחירי הדירות באופן מידי והחלום של רבים לרכישת דירה יתממש. לשם כך גם נדרש במקביל לפעול להורדת מחירי הבניה ושימוש בתמריצים לקבלנים.

עו"ד: מיכל שחר - בעלת משרד מיכל שחר ושות'

תחום עיסוק: בעלת משרד לייצוג וייעוץ לחברות ועסקים ובנוסף, משמשת כיועצת המשפטית של לשכת היועצים העסקיים

חשבון הנפש: מטעם עורכי הדין

את חשבון הנפש ובקשת הסליחה אני רוצה להקדיש בשם עורכי הדין ללקוחות הנאמנים שהם מלווים שנים רבות. סליחה שלעיתים דברים נראים לנו כל כך ברורים, ואיננו מבינים מדוע הלקוח אינו מבין את הדברים הבסיסיים, ושכחנו, כי הלקוח טרם סיים את לימודי המשפטים או את הסטאז׳. סליחה על כך שאנו לא מתעכבים להסביר ולפרט - לא בטוח שאנחנו כעורכי דין היינו מנהלים חברות באותה מומחיות וסוגרים עסקאות מהירות (רק למה בלי הסכם שאנחנו הכנו וקיבלנו שכ"ט עבורו???) כמו העסקים שאנו מלווים.

סליחה נוספת מגיעה ללקוח שהעברנו לטיפול עו"ד העובד במשרד ולא הגענו בעצמנו לכל הדיונים בתיק. תיאום ציפיות הוא הכל בניהול תיק, ולכל מי שלא הבהרנו לו מלכתחילה, כי לא לכל דיון מגיע ראש או ראשת המשרד והופתע לגלות שבועיים לפני קדם המשפט שעו"ד זוטר יותר מגיע, סליחה והבהרה. אין מה לדאוג, אנו משקיעים בכל תיק ותיק שמתנהל במשרדנו. עורכי הדין הזוטרים פעמים רבות מכירים את התיק יותר טוב מכל אחד אחר. מלבד זאת, בסוף עורך הדין, הוא אדם אחד.

לבסוף, סליחה שכתבנו כתבי דין כל כך משכנעים, שלעתים הלקוח עצמו כל כך שוכנע והתאהב בסיפור של עצמו עד שהוא בטוח שלא צריך להתפשר, כי הוא צודק במאה אחוז, כי כך כתוב בתביעה אותה הגישו עורכי דינו ושלא יבלבלו אותו העובדות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר