סיכום תשע"ח

שנת ישי ריבו: סיכום שנה במוזיקה היהודית

מי זמר השנה? איזה אלבום הוא אלבום השנה? ומי נכנס למשבצת התגלית? מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מסכם את תשע"ח במוזיקה היהודית מקורית (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: בתאל וקנין)

שנת תשע"ח הייתה שנה בלי הרבה אלבומים בולטים במוזיקה היהודית המקורית, אבל מי שבלט, בלט מאד בצורה מפליאה ומעוררת התרגשות וכך בלי הקדמות רבות ומיותרות, במקרה זה אצביע על בחירת השנה שלי לאלבום ולזמר השנה והאיש שכבש עוד כמה קטגוריות בסיכום השנה שלי – ישי ריבו.

זמר ואלבום השנה

ריבו הוציא השנה את אלבומו השלישי "שטח אפור" שזכה כבר תוך שלושה חודשים באלבום פלטינה עם מכירות של מעל ל-30 אלף עותקים וכמה להיטי ענק אחד מהם כבר עם מעל ל-15 מיליון צפיות ביוטיוב.

האלבום הראה, כי ריבו מצליח לייצר במשך שלושה אלבומים, להיטים וכי הוא לא רק קוריוז קצר זמן. "שטח אפור" היה אלבום להיטים יותר מהאלבום השני של ריבו "פחד גבהים", וכמה מהשירים שלו חדרו אף לאירועים ושמחות.

ריבו גם הופיע בכל הארץ בהופעות סולד אאוט, בקיסריה ובמקומות רבים נוספים, כשהוא שובר כל שיא של אמן דתי אי פעם. שיריו מלאי המסרים העמוקים של ריבו, הצליחו גם לחדור לכלי התקשורת הכלליים, שהשמיעו רבים משיריו בהתלהבות רבה.

הבחירה של ריבו בשיבוץ שפה מהמקורות בשיריו המקוריים, מתגלה כהצלחה אדירה, הן בציבור הדתי והחרדי והן בציבור הישראלי, שצמא ליהדות בשפה רכה, כזו שמזכירה לו גם אם בתת מודע את בית סבא.

למרות שזה סיכום השנה של המוזיקה היהודית המקורית, השנה הצליח ישי לחדור לקהלים רבים שבאופן מסורתי האזינו למוזיקה חסידית בלבד. הלהיט המשותף שלו, החסידי יש לומר, עם הזמר החסידי המצליח, מוטי שטיינמץ, האיש שנבחר על ידי כזמר השנה במוזיקה החסידית, חשף את שניהם לקהלים חדשים לחלוטין והוא צעד נוסף בהתחברות של שני הז'אנרים שבשנים האחרונות מתקרבים יותר ויותר עם אמני המוזיקה החסידית שפותחים את עצמם ליצירה שאינה רק שירת פסוקים בעיבודי חצוצרות.

מתוך האלבום מומלץ להאזין לשיר הפתיחה המצוין "הנה ימים באים", לשיר הנושא "שטח אפור", "אחת ולתמיד", "לשוב הביתה" ו"הבוקר יעלה".

הגיעו לגמר: "תשוקת הנשמה", אלבומו של אמן הרגש יוסף קרדונר שהפעם גם חבר להפקה מוזיקלית מקצועית של מרדכי אדוני ושחר קאופמן. שיריו המרגשים של קרדונר כשהם מוגשים בסאונד וליווי ראוי הם בהחלט דבר ששווה להאזין לו.

"לא לבד" אלבומו השני של חנן בן ארי, עורר סערות לא מועטות עם כמה משיריו אך עדיין מדובר באלבום משמעותי בעל כמה להיטים שייזכרו עוד זמן רב דוגמת "מה אתה רוצה ממני" השיר שעורר את מירב הסערות, "פרדס חנה", "בשורות טובות" ועוד.

שיר השנה

גם בקטגוריה זו הבחירה הייתה קלה למדי וגם היא שייכת לישי ריבו... "לשוב הביתה" מתוך אלבומו "שטח אפור" כבש כל במה אפשרית כשהוא זוכה רק ביוטיוב ל-15 וחצי מיליון צפיות. מספר חסר תקדים לזמר של מוזיקה יהודית ומכובד במיוחד גם לאמן ישראלי מהשורה הראשונה.

השיר שעוסק בחזרה בתשובה וההמתנה של הקב"ה לכל אחד אפילו אם עשה משהו רע, כבש את לבבות המאזינים במסר הפשוט ומחמם הלבבות ובתור מי שראה כמוני את השיר מבוצע בקיסריה המפוצצת באנשים שחלק גדול מהם אינו שומר תורה ומצוות מבין את כוחן הייחודי של מילותיו של ריבו.

בשורה זו, אזכיר גם את המפיק המוזיקלי שעבד לצדו של ריבו על האלבום – מאור שושן ויצר את העיבודים האווריריים מחד אך גם בעלי עוצמה ורגש רב.

תגלית השנה

הוא אמנם עדיין לא הוציא אלבום הוא בהחלט אחד הקולות היותר מרעננים שנשמעו השנה במוזיקה היהודית. זבולון נתנוב, חסיד חב"ד צעיר הוציא השנה שני סינגלים "צמאון" ו"פשוט" עם גרוב כיפי במיוחד.

נתנוב עבד על כתיבת המילים יחד עם אילן דמרי, סולן להקת המדרגות וכותב פורה בפני עצמו כשעל העיבוד המוזיקלי הופקד חב"דניק אחר – נאור כרמי המצוין שיצר את העיבוד הכיפי והזורם של השירים.

נתנוב כאמור עדיין לא הוציא אלבום מלא, אך אני כבר מחכה לעוד חומרים מהבחור המוכשר הזה.

הגיעו לגמר: הוא אמנם אמן מוכר, אבל השנה הוא כבכיכול התגלה מחדש עם יכולות כתיבה ועיבוד שדורשות תשומת לב – איציק דדיה. הוא נתפס פעמים רבות כזמר מזרחי דבר שאותו עשה לא מעט, אך כעת הוא פוסע בדרך נוספת של כתיבה אישית וגם עיבודים מוזיקליים מצוינים לשיריו ובאלבום החדש של להקת הקינדרלך.

רן ראשון הוציא השנה את אלבום הבכורה הייחודי שלו "עת לזרוע" בו אירח את אביתר בנאי וישי ריבו לדואטים מוצלחים. קולו של ראשון לצד הסאונד האקוסטי והמרגש שלו הם בהחלט תגלית משובחת ששווה מעקב.

אליעד לנדאו, אמן רגיש ומוכשר הוציא השנה את אלבומו הראשון "עדות", אלבום שנוגע לדעתי לראשונה בהתמודדות עם הטרור והשכול. ההפקה המוזיקלית של יובל שפריר ועופר קורן שומרת על הבראשיתיות של כתיבתו הייחודית של לנדאו אך לוקחת אותה צעד קדימה כאלבום שבהחלט שווה להאזין לו.

אלבום הקאברים והפיוטים של השנה

האלבום 'צמאה 4' של נאור כרמי והחברים הכניס השנה לא מעט להיטים לתחנות הרדיו כשהבולט שבהם "כי הנה כחומר" בביצועו של נתן גושן, 'ופרצת' בביצועו המלהיב של אריאל זילבר, "על הסלע הך" עם אברהם פריד, "יעלה" עם יונתן רזאל ועוד.

נאור כרמי מצליח כבר ארבעה אלבומים לקחת ניגוני חב"ד המסורתיים ולהעניק להם לבוש וצורה מודרניים עם עיבודים מוזיקליים מלהיבים וחדשניים לצד מבצעים מהשורה הראשונה של המוזיקה היהודית והישראלית. אין ספק שהאלבום השלישי בסדרה היה מוצלח יותר מבחינת בחירת השירים, אך גם לאלבום הרביעי יש מקום של כבוד.

בתחילת השנה יצאו כבר שני סינגלים מתוך 'צמאה 5', אך על פי ההערכות השנה לא נראה אלבום חדש בסדרה המוצלחת כשכרמי לוקח את הזמן שנה נוספת לעבוד על האלבום עד לאירועי יט בכסליו בהם מבוצעים מידי שנה השירים על במת בנייני האומה בסדרת מופעים ענקית בהשתתפות עשרות אלפים - אירוע המוזיקה היהודית הגדול והמתוקשר ביותר מידי שנה.

הגיעו לגמר: "שבת 2" של להקת המושב, מביא שירי שבת מוכרים וכאלו שפחות מוכרים בגרסאות אקוסטיות מלאות בקולות ערבים והרמוניים. האלבום שכשמו מלמד על היותו השני בסדרה הוא המשכו של האלבום הראשון והמוצלח ששווה לכל מי שחובב מויקה איכותית ונעימה להאזין לו.

'מתוניסיה לירושלים' אלבום הפיוטים המושקע של המוזיקאי ארז נטף הוא מימושה של צוואתו של אביו שנפטר בתאונת דרכים לפני שנים רבות והותיר לו קלטת של סבו עם פיוטים תוניסאים. האלבום מביא את השירים המסורתיים בעטיפה חדשה, כזו שמתאימה גם לאוזניים שאינן מאזינות בדרך כלל לפיוטים.

לסיכום השנה המוזיקלית החסידית של נתנאל לייפר כנסו כאן

כולי תקווה ששנת תשע"ט תהיה שנת מוזיקה איכותית ומסקרנת כזו שתאתגר לנו את האוזן ותעניק לו את העונג הצרוף שמוזיקה טובה יכולה להעניק. שנה טובה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר