מזכיר המדינה: העברת הטילים היא הסלמה

מייק פומפיאו, מזכיר המדינה האמריקני, אמר במסיבת עיתונאים בוושינגטון, כי העברת הטילים הרוסיים המתקדמים לידי הסורים היא הסלמה חמורה בנעשה באזור (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: משרד ההגנה הרוסי)

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו אמר הערב (רביעי), כי העברת הטילים נגד מטוסים ה-S-300 מרוסיה לסוריה, שהושלמה בימים האחרונים, היא הסלמה חמורה במצב באיזור. פומפיאו אמר את הדברים במסיבת עיתונאים בוושינגטון.

רק הבוקר פרסם משרד משרד ההגנה הרוסי תיעוד של הגעת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת לסוריה. העברת הטילים נעשתה כתגובה רוסית לתקרית בה הופל מטוס רוסי על ידי הצבא הסורי בעת שניסה להפיל מטוסים ישראליים ונכשל בכך.

הרוסים שבמשך שנים נמנעו מלהביא לסורים את המערכת המתקדמת, החליטו כתגובה להעביר את הטילים המתקדמים שיכולים להגביל את פעילות מטוסי צה"ל בשמי סוריה ולהקשות על המעקב אחר העברת הנשק האיראני המתקדם לידי חיזבאללה.

פומפיאו ניצל מסיבת עיתונאים עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס, גם כדי לתקוף את החלטת ביה"ד הבינלאומי לצדק נגד ארה"ב, לפיה על הממשל האמריקני לבטל חלק מהסנקציות שהטיל על איראן בכל הנוגע לאוכל תרופות וחלקי חילוף לתעופה אזרחית. האמריקנים כבר הודיעו כי הם אינם מתכוונים להיענות לדרישה של בית הדין אותו הם רואים כחסר תוקף.

האיראנים לבית הדין בהאג כבר בחודש יולי וטענו שהסנקציות אותן קידם ממשל טראמפ מפרות אמנת הידידות בין שתי המדינות שנחתמה ב-1955 ושהסדירה את הקשרים הכלכליים ביניהן ואת הזכויות הקונסולריות של אנשיהן זו. כמובן שמדובר בטענה מגוחכת, שכן בין המדינות אין יחסים נורמליים מאז הפלת משטר השאח על ידי חומייני.

הערב הודיע מזכיר המדינה פומפיאו במסיבת העיתונאים, כי ארה"ב מבטלת את אמנת הידידות הזו, וכי היא הייתה צריכה לעשות זאת כבר לפני עשרות שנים: "אנו מאוכזבים שבית הדין לא הכיר בכך שאין לו סמכות שיפוטית לפרסם פסיקה בנוגע לסנקציות האלה", אמר פומפיאו והוסיף, כי איראן מנצלת את בית הדין הבינלאומי למטרות פוליטיות וכי ארה"ב פועלת באופן ממשי כדי להבטיח את המשך העברתו של הסיוע ההומניטרי לאיראן, בלי קשר לפסיקת בית הדין.

במסיבת העיתונאים הדגיש פומפיאו, כי ארה"ב תמשיך לספק לאיראנים סיוע הומניטרי, אך הוסיף כי טהרן "מבזבזת" כסף שבו היא הייתה יכולה להשתמש כדי לסייע לבני עמה – כשכוונתו כמובן לכסף שאיראן משקיע בפעילותה הצבאית במדינות אחרות באזור ובמיוחד בסוריה בה מושקעים סכומי עתק. "ארה"ב תראה השפעה מעשית של הפרישה מאמנת הידידות עם איראן – טהרן ניצלה את האמנה לרעה במשך שנים", אמר פומפיאו.

מזכיר המדינה טען בנוסף, כי איראן היא גם האחראית לאיום על הקונסוליה האמריקנית בבצרה שבעיראק, איום שהביא לסגירתה ביום שישי ולשליחת הדיפלומטים המשרתים בה אל מחוץ לעיר מחשש לחייהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר