הדיונים נעצרו

אבו מאזן מחבל בהתקדמות המו"מ עם עזה

דיווחים בסוכנויות הידיעות הבינלאומיות טוענים כי אבו מאזן פועל לחבל בדיונים להפסקת האש ברצועת עזה זאת בשל חששו כי חמאס יקבל את השליטה באופן קבוע בעזה (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

המתיחות בין חמאס לרשות הפלסטינית במלוא עוזה כבר לא מעט זמן ועל פי דיווחים בסוכנויות הידיעות, מודים הפלסטינים כי אבו מאזן פועל לסיכול מאמצי מצרים והאו"ם להפסקת אש בעזה וזאת כדי להחליש את החמאס ששולט ברצועה ביד רמה.

מוחמד א-שתיה, בעבר מבכירי הרשות הפלסטינית, אמר לסוכנות הידיעות AP, כי "ארצות הברית משתמשת במצב בעזה כאמצעי ליישום תוכניתה. אנחנו אומרים שעזה היא חלק מהאדמות הפלסטיניות, ופתרון בעיותיה צריך להיעשות בהקשר מדיני רחב". כלומר, החשש של הפלסטינים הוא שהסדרה בעזה היא תחילת תכניתו של טראמפ לאזור וכי טראמפ מתכוון להותיר את עזה בידי החמאס.

הנשיא הפלסטיני גורס כי לא תהיה התקדמות מדינית בהקשר העזתי, עד שהרצועה תחזור לשליטת הרשות הפלסטינית דבר שכרגע לא נראה הגיוני ומעשי לנוכח שליטת חמאס החזקה בעזה. על פי הדיווחים, בסביבת אבו מאזן חוששים מתרחיש שנשיא ארצות הברית יחתור ל"מיני מדינה פלסטינית", שתכלול את רצועת עזה וחלקים קטנים מיהודה ושומרון. על פי הדיווחים בתקשורת, אבו מאזן העביר מסרים לוושינגטון באמצעות גורמים בסעודיה, בירדן ובמצרים שלפיהם לא יקבל כל תוכנית שלום שלא תכלול שליטה שלו בעזה.

בחמאס כאמור, לא מתכוונים לוותר על השליטה בעזה כשהם סבורים שגם ברשות הפלסטינית יכלו לשלוט לו היה מוכן אבו מאזן לקיים בחירות. מחמוד א-זהאר, מבכירי חמאס, האשים את אבו מאזן בצעדי נקם נגד תושבי עזה, והבהיר שלא הושגה התקדמות בשיחות בתיווך מצרי.

בינתיים, אבו מאזן ממשיך בצעדים ישירים כנגד חמאס, הוא קיצץ את שכרם של אלפי עובדי הרשות לשעבר בעזה, וקיצץ בסובסידיות לתשלום עבור החשמל שני צעדים אלו גורמים להחמרת המצב ברצועה, מצב שכבר עכשיו אינו טוב.

נתניהו תקף בסוף השבוע את אבו מאזן, על התנהגותו זו ואמר: "צריך להגיד לו - הפסק לחנוק את עזה, הדבר עלול להוביל להשלכות רציניות מאוד". את הדברים אמר נתניהו במהלך מסיבת עיתונאים עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אם חמאס חושב שכתוצאה מהמצוקה הזו הוא יכול לתקוף את ישראל - הוא עושה טעות קשה וישראל תפעל בכל העוצמה הדרושה כדי להגן על עצמה ועל אזרחיה", הזהיר נתניהו.

"המצב בעזה מתחלק לשניים - ניסיון חמאס להתחמש, ואבו מאזן ש'חנק' את העברת הכספים מהרשות הפלסטינית לעזה", אמר נתניהו. "אבו מאזן מתערב בכל דרך בניסיונות האו"ם להקל על מצוקת תושבי עזה".

גם המצרים מאשימים את הרשות הפלסטינית במצב הקשה בעזה. בכיר מצרי אמר לעיתון "אל אהראם" כי "נכון שזה נראה מאוד מתוח. אנחנו תמיד מנסים לשלוט על רמת המתח ואנחנו מקווים שכל הפלגים הפלסטיניים ישתפו איתנו פעולה ויפגינו את התבונה ההכרחית למנוע מהעם הפלסטיני סבל נוסף. אנחנו מדברים עם חמאס ופתח".

ברקע נמשכות בגבול הרצועה ההפגנות נגד ישראל. בסוף השבוע נהרגו שלושה מפגינים בגבול. כ-20 אלף פלסטינים הפגינו, הבעירו צמיגים והשליכו מטענים לעבר חיילי צה"ל - שהשיבו בירי לפיזור הפגנות. בעקבות המהומות הכריז אתמול (מוצ"ש) שר הביטחון אביגדור ליברמן על צמצום אזור הדיג ברצועה שוב, לאחר כחודש בו האזור הוגדל לטובת הדייגים העזתיים. השר, שהתייעץ עם אנשי צה"ל, שב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, הנחה להיערך לנקיטת צעדים נוספים אם אירועי האלימות לאורך הגדר יימשכו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר