ניצחון משפטי

נדחה ערעור המדינה על זיכויו של הרב וולפא מאשמת הסתה לסירוב פקודה

הפרקליטות ערערה על זיכויו של הרב החב"די שלום דב וולפא מאשמת הסתת חיילי צה"ל לאי ציות לפקודת פינוי התנחלויות, ונחלה מפלה משפטית מהדהדת: "מהדרים בערך חופש הביטוי" (חרדים)

קובי רוזן | כיכר השבת |
הרב וולפא (צילום: כיכר השבת)

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (שלישי) את ערעור המדינה על זיכויו של הרב החב"די שלום דב וולפא מאשמת הסתת חיילי צה"ל לאי ציות לפקודה, בכנס שהתקיים לפני כעשור.

כזכור, בית המשפט השלום זיכה בעבר את הרב שלום דב וולפא מעבירות של שידול והסתה לסרבנות, לאחר שבכנס שנערך ע"י 'המטה להצלת העם והארץ' בראשו הוא עומד, הוא חילק תעודות הוקרה ופרסים לחיילים שהניפו שלט בהשבעת גדוד "שמשון" כנגד פינוי ההתנחלות חומש וקראו לסירוב פקודה, ושנגזר עליהם אז 20 ימי מחבוש.

סיבת הזיכוי של בית המשפט השלום הייתה, שהפעולות שעשה וולפא אינן עומדות בהגדרת החוק כשידול והסתה וכן שהשפעתם אינה מכרעת. לעומת זאת, קבעו השופטים, כי אם תישלל האפשרות מהרב וולפא להביע את דעתו, ייפגע חופש הביטוי. באיזון שבין השניים, השני עדיף - סברו שופטי השלום.

טקס הוקרה והענקת צל"ש ללוחם גדוד 'שמשון' שהניף שלט סירוב פקודה לפינוי (צילום: המטה להצלת העם והארץ, פייסבוק)

המדינה כאמור הגישה ערעור על פסק הדין, ובצעד חריג אף הופיע בדיון בערעור פרקליט מחוז ירושלים, אך היום התברר כי גם זה לא סייע לקבלת הערעור: בית המשפט המחוזי המשיך באותו קו של הערכאה הנמוכה, וקבע כי התמונה הכוללת במקרה זה אינה מלמדת כי המעשים שבהם נאשם הרב וולפא נחשבים כגורם בוודאות קרובה לסירוב פקודה.

את הרב וולפא ייצג עו"ד פרופ' אביעד הכהן, שהגיב לאחר מכן: "זו התוצאה המסתברת והמתבקשת. כפי שאמרנו בדיון בבית המשפט המחוזי, איננו מקלים חס ושלום ראש בביטחון המדינה, אלא מחמירים ומהדרים בערך החשוב לא פחות של חופש הביטוי".

"כפי שנקבע ביחס לעבירות אחרות הפוגעות בחופש הביטוי, רק רמת הסתברות של 'ודאות קרובה' לפגיעה בביטחון המדינה עשויה להצדיק הגבלה של חופש הביטוי, ובענייננו לא היה קיים חשש כזה", הסביר הפרקליט.

עו"ד יצחק בם, שייצג את הנאשם השני בפרשה שבתאי ויינטראוב מסר: "זהו יום משמעותי לחופש הביטוי. אולם, חופש הביטוי של הימין אינו מובן מאליו. עובדה היא שהוגש כאן כתב אישום תקדימי בגין עבירה זו, כאשר כל אנשי השמאל מאז ישעיהו לייבוביץ נהנו מחסינות למעשה".

"גם לאחר זיכוי הנאשמים בבית משפט השלום, התייצב פרקליט מחוז ירושלים בכבודו ובעצמו בדיון בערעור וביקש להרשיע את הנאשמים באופן תקדימי. חופש הביטוי זו זכות שצריך להיאבק עליה יום יום. ואנחנו נאבקים", מסר עוה"ד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר