אנטוורפן סוערת

החרדית בת ה-23 שמתמודדת לעיריית אנטוורפן - מרגלת?

קוראים לה רייזי פרידמן, והיא גננת חרדית שזכתה בפרס על הישגיה הלימודיים • כעת היא מתמודדת בבחירות לעירייה, אך עלולה לספוג מכה בשל טענות לריגול נגד אביה המוכר (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
רייזי פרידמן (צילום מסך מתוך פייסבוק Rezi Friedman)

רייזי פרידמן, גננת חרדית בת 23, מתמודדת בימים אלו בבחירות למועצת עיריית אנטוורפן שבבלגיה, כשמאחוריה סיפור חיים לא מצוי וגם כמה הישגים ברמה האישית, אך כעת היא עומדת במרכזה של פרשה עם חשדות ל...ריגול.

פרידמן, שנולדה וגדלה בקהילה החרדית המקומית במשפחה בת 8 ילדים, סיימה בהצטיינות בשנה שעברה לימודי פסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת KDG בעיר, כשהיא מקבלת פרס היסטורי ומיוחד בשל הרקע ממנו באה.

כעת הצעירה החרדית, הבקיאה בחמש שפות, מעוניינת לכבוש פסגה נוספת ולהיבחר למועצת העיר כאישה החרדית הראשונה, בבחירות שתתקיימנה ב-14 לאוקטובר - יום ראשון הקרוב.

"אני רוצה להשפיע על רמת העוני שבקרב ילדים רבים באנטוורפן, ביניהם יהודים", סיפרה, והוסיפה כי חלק גדול מן המשפחות בעיר אינן מסוגלות לממן את החינוך לילדיהן. היא התקבלה לשורות סיעתו של סגן ראש ממשלת בלגיה, כריס פיטרס, אך דווקא הרקע המשפחתי שלה הוא שעשוי לסכל את בחירתה:

אביה של רייזי, משה אריה פרידמן, התפרסם בעבר כפעיל אנטי ציוני, בעת שהשתלב כחבר מן המניין בקהילות החרדיות-קנאיות באנטוורפן, אך בשנים האחרונות נדמה כי עבר שינוי דרמטי באורח חייו הדתי, שבא לידי ביטוי בין היתר בכך שהחליף את לבושו המסורתי ללבוש עדכני ומערבי, ונצפה בבתי מלונות מפוארים ובנסיעות במחלקות ראשונות במטוסים.

פרידמן בשיחה עם ראש מפלגתה, סגן ראש ממשלת בלגיה כריס פיטרס:

דיווחים בעיתונים מקומיים הזכירו כי פרידמן בן ה-47 השתתף בשנת 2006 בכינוס בטהרן עם נשיא איראן דאז, מחמוד אחמדינג'אד, שהכחיש את השואה. פרידמן שלל את הטענות מכל וכל, אך מאז הפך להיות מוחרם בקהילה החרדית באנטוורפן.

פרידמן לא שתק על החרמתו, ומאז פעל לנקום בקהילה. כפי שדווח ב'כיכר השבת', בשנת 2013 הוא הצליח להכריח את בית הספר החרדי לבנות, 'בנות ירושלים', לקבל את שני בניו - בהוראת בית המשפט.

משפחתה של רייזי, בימים יפים יותר (צילום מסך מתוך פייסבוק Moshe Aryeh Friedman)

בנוסף, השנה הוא התראיין לתקשורת וסיפר כי היהדות החרדית מתירה להמם בעלי חיים במכה חשמלית לפני שחיטתם, ו"רק קיצונים לא מורים על הימום לפני השחיטה" - למרות הקונצנזוס הרבני הידוע נגד מעשה זה.

אלא שלפי דיווח ב-JTA, פרשיית ריגול שאליה נקלע לאחרונה פרידמן האב, עשויה לחבל בסיכוייה של בתו הצעירה במסדרונות עיריית אנטוורפן: המדובר בקשרים שהוא ורעייתו לאה קיימו עם עיתונאית ממרוקו בשם קאוטר פאל.

בשלב מסוים נעלמה העיתונאית, והתברר ששירותי הביטחון הבלגיים חושדים בה כי היא מרגלת אחרי בלגיה עבור ארצה, מרוקו. בני הזוג פרידמן נכנסו לעובי הקורה וטענו מעל כל במה, כי פאל חפה מפשע.

בטקס קבלת פרס על הישגיה (צילום: מתוך Karel de Grote Hogeschool ביוטיוב)

כעת, התמודדותה של רייזי למועצת אנטוורפן, מעוררת טענות כי כי היא אינה 'חלקה' משום שיש לחשוש מבעיות ביטחוניות. לדברי מיכאל פרייליך, עורך עיתון יהודי מקומי, "אנו צריכים לשאול את עצמנו שאלות בדבר הגישה של חשודה בריגול לפוליטיקאים בדרכם לבחירות, והאם זו סוגיה ביטחונית. אני לא חושב שהיא אופציה קורצת מאד עבור הבוחר היהודי".

קרימינולוג ומומחה לטרור בשם כריסטוף בוש, האחראי גם על מוזיאון השואה שליד אנטוורפן, טען כי "גם אם רייזי אף פעם לא תסכן את בטחון המדינה, יש את הרושם שהדבר אפשרי".

פייגי מצידה סירבה להתייחס לעניין החששות. היא אף לא הסכימה לדבר על עמדותיה ביחס לישראל, כשלדבריה הענין "אינו רלוונטי".

הרב לשעבר, משה אריה פרידמן, במראהו היום (צילום מסך מתוך פייסבוק Moshe Aryeh Friedman)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר