אוקראינה:

הצבא השיב את המצבות הגנובות לבית העלמין העתיק

ערב יום ההילולא ה-168 של רבי ישראל מרוז'ין זיע"א, שיחול השבוע - ג' חשוון, נחשפו מאות מצבות שנגנבו לפני כ-70 שנה מבית הקברות בצ'רנוביץ - והושבו למקומן הנכון (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
הצבא משיב את המצבות (צילום: חיים כהן, בית חב"ד צ'רנוביץ)

לאחר 70 שנה - נחשפה התעלומה הגדולה: הצבא האוקראיני החזיר מאות מצבות שנגנבו מבית העלמין בצ'רנוביץ.

ערב יום ההילולא ה-168 של רבי ישראל מרוז'ין זיע"א, שיחול בסוף השבוע - ג' חשוון, נחשפו מאות מצבות שנגנבו מבית החיים בעיר צ'רנוביץ שבאוקראינה, שם נמצא ציונו הקדוש של רבי ישראל מרוז'ין.

במבצע מורכב עליו פיקד הרב מנחם גליצנשטיין, רבה של צ'רנוביץ ושליח חב"ד באזור, הוחזרו המצבות לבית העלמין היהודי במקום.

לפי הרב גליצנשטיין, הסיפור התרחש לפני כשבעים שנה, אז נעלמו במפתיע מאות מצבות מבית העלמין בסמוך לציונו של רבי ישראל מרוז'ין, ולא נודעו עקבותיהן.

חלק מהממצאים (צילום: חיים כהן, בית חב"ד צ'רנוביץ)

שיחת הטלפון מפתיעה שקיבל הרב גליצנשטיין בשבוע שעבר, סימנה את התפנית בפרשה. על הקו היה קצין בכיר בצבא האוקראיני, שחשף בפניו כי המצבות נלקחו מבית העלמין היהודי נלקחו אז, בשנות ה-50 לבסיסים צבאיים באזור בו היו זקוקים לרצף את המבנים.

לדבריו של הרב, "הקצין התוודה בפני על העניין של המצבות, וביקש שאטפל בזה. הם ביקשו להחזיר את המצבות למקומם הטבעי - לבית העלמין היהודי. ראינו את זה בבחינת מת מצווה. שכרנו מיידית רכבים ופועלים, להחזיר את המצבות לבית העלמין יחד עם אנשי הצבא האוקראיני".

הרב גליצנשטיין עם הממצאים (צילום: חיים כהן, בית חב"ד צ'רנוביץ))

בימים הקרובים יחל מיון המצבות, וניסיון לאתר שמות את השמות החרוטים עליהן. "מה שברור לנו", אומר הרב גליצנשטיין, "שישנן שם מצבות של גדולי החסידים ורבנים חשובים. ראינו שם מצבות לפני מאה וארבעים שנה ויותר. מדובר באירוע היסטורי של ממש, כאשר הפעילות שלנו במהלך כל השנים לשימור בית העלמין מניב תוצאות בשטח".

לקראת יום ההילולא, ג' בחשוון - שיחול ביום שישי, מצפים בקהילה לאורחים רבים שיגיעו לצ'רנוביץ לפקוד את ציונו של רבי ישראל מרוז'ין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר