בשורה להורים ולמטפלות

הנוהל התמוה ישונה ומאות ילדים יסתדרו במשפחתונים

"יש ילדים שמחכים להיכנס אליי, ולא יכולים, ואני נאלצת להתפרנס בקושי. יש לי אחריות לפרנסת המשפחה שלי", תיארה גננת בני-ברקית, ששמחה לשמוע כי דבריה התקבלו והמצב ישתנה בקרוב (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
אין לאן לשלוח את הפעוטות. אילוסטרציה, למצולמים אין כל קשר לכתבה (צילום: Lara Savage/Flash 90)

בעקבות דיון מהיר שנערך היום (שלישי) בוועדת הרווחה של הכנסת, אותו יזם ח"כ יעקב אשר (דגל התורה), בוטלו מגבלות השיבוץ במשפחתונים המפוקחים על ידי משרד הרווחה.

במהלך הישיבה, הצטרפה גם מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מירב בן ארי (כולנו) ליוזמה, ומרכזת המשפחתונים במשרד הרווחה הכריזה, לבקשת שני הח"כים, כי יבוטל הנוהל המגביל את תמהיל הילדים במשפחתונים המפוקחים לעד שני תינוקות מתחת לגיל שנה. לדבריה, הנוהל החדש יכנס לתוקף באופן מידי.

כיום פועלים בישראל כ-3,700 משפחתונים תחת פיקוח וסבסוד משרד הרווחה, שפועלים בבית המטפלת ומיועדים לעד חמישה פעוטות בגילאים 3-36 חודשים. לפני כשנתיים החל משרד הרווחה לאכוף נוהל ישן, לפיו מספר התינוקות עד גיל שנה בכל משפחתון לא יעלה על שניים.

עקב כך נוצר מצב בו מחד משפחתונים רבים נותרו ריקים למחצה ולעתים אף נסגרו בשל אי כדאיות כלכלית, ומאידך אלפי הורים נותרו ללא מסגרת מפוקחת ומסובסדת לילדיהם. כתוצאה מכך נאלצו ההורים להכניס את ילדיהם למסגרת שאינה מפוקחת, או לחילופין לוותר על יציאה לשוק העבודה.

ח"כ יעקב אשר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ח"כ יעקב אשר, שכאמור יזם את הדיון, אמר כי הוא מלווה את הנושא כבר שנתיים, ואף התקיימו על כך דיונים רבים. הח"כ מ'דגל' דרש כי הוועדה תחליט כבר בדיון הנוכחי על מתווה ראוי שיתן מענה לבעיות הקיימות.

אשר הזכיר כי ידוע כמה שר הרווחה ומנכ"ל משרדו פועלים להקמת מעונות נוספים ברחבי הארץ, אך בינתיים המשפחתונים נותנים את המענה המעשי לעומס ובמצב הנתון לפיו יש נוהל המגביל את שיבוץ התינוקות במשפחתון לתינוקות מתחת לגיל עשרה חודשים לשניים בלבד, מתוך חמישה תינוקות -ששלושה מהם בגיל של שנה ומעלה, יוצר מצב אבסורדי לפיו יש מאות מקומות במשפחתונים שלא מאוישים, לעומת תורים ארוכים של ילדים הממתינים לשיבוץ.

בדבריו הדגיש אשר: "אין הגיון באכיפת נוהל ישן שמישהו החליט עליו לפני 12 שנים, ולא נאכף עשר שנים, ופתאום התחילו ליישם אותו בשנתיים האחרונות. המצב הזה פוגע גם במפעילות המשפחתונים. שהופכים ללא רווחיים. וגם באמהות המבקשות לצאת לעבוד. אך בהיעדר מקום לא יכולות לשלוח את ילדיהן למשפחתונים".

"ידוע לי שרוב התינוקות הזקוקים למשפחתונים הם בגילאים של שלושה חודשים עד שנה, ואילו בגיל מבוגר יותר ההורים מעדיפים לשלוח למעונות, שם יש לילדים יותר חברה וכדומה. כיום, בבני ברק בלבד יש כשבעים מקומות שלא מאוישים במשפחתונים ברחבי העיר, ולמעלה מ-350 תינוקות הממתינים לשיבוץ, ולכן חייבים למצוא לכך פתרון מיידי".

לדיון בוועדה הגיעו גם נציגי ארגון כוח לעובדים, וכן מפעילות משפחתונים רבות, שחיזקו את דבריו של ח"כ אשר, והלינו על הפגיעה הקשה בפרנסתן עקב אכיפת הנוהל. בעלת משפחתון בבני ברק סיפרה: "19 שנה עבדנו בלי הנוהל הזה, והמשפחתון היה מלא והכל היה מצוין. היום יש ילדים שמחכים להיכנס אליי, ולא יכולים, ואני נאלצת להתפרנס מ-4,000 ש"ח בחודש אחרי הוצאות. יש לי אחריות לפרנסת המשפחה שלי".

ליאור גבאי, מנכ"ל רשת נאות מרגלית המפעילה מאות משפחתונים ברחבי הארץ, העיד כי הוא "מקבל עשרות פניות בשבוע, של הורים המבקשים למצוא משפחתון לילדיהם. לפעמים יש להם משפחתון בבניין, והם לא יכולים להכניס את הילד בגלל נהלי התמהיל. יש פה אבסורד".

ח"כ אשר הזכיר בהמשך הדיון, כי קיימת מצוקה נוספת בנושא, בכך שיש נוהל שמגביל את שילובם של תינוקות ממשפחות רווחה לשניים בלבד בכל משפחתון, וזה אבסורד. לדבריו, "התינוקות הרי לא יודעים שהם ממשפחות רווחה, ולכן אין שום היגיון בהגבלה של שניים בלבד בכל משפחתון. גם אם לא ראוי שכל המשפחתון יהיה מבוסס על ילדים ממשפחות כאלו כדי שלא תהיה תדמית שלילית. מהראוי לשלב שלושה וארבעה תינוקות ממשפחות אלו בכל משפחתון, ובכך לתת מענה למשפחות הממתינות לשיבוץ".

אורית בוגנים, מרכזת בכירה לתחום המשפחתונים במשרד הרווחה, סיפרה על ישיבות העבודה של מנכ"ל המשרד והצוות המקצועי במשרד, יחד עם ח"כ אשר, בשנה וחצי האחרונה, ועל היערכות המשרד לשינוי הנהלים.

בעקבות העלאת הנושא לסדר היום, הוחלט כאמור במשרד לבטל את המגבלה על תמהיל הגילאים, ולהעביר את האחריות לשיבוץ הילדים לשיקול דעתן של הרכזות המקומיות בערים השונות, תוך בחינת תמהיל הגילאים במשפחתון והתאמת המרחב בו הוא פועל לצרכיהם.

ההרכב המומלץ, יהיה בצורה של קבוצת גילאים הומוגנית, ולא הטרוגנית, לשם יצירת טווח גילאים מתאים מבחינה התפתחותית. עוד העריכה בוגנים בדיון, כי הנוהל החדש יכנס לתוקף באופן מידי.

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מירב בן ארי, הודתה לח"כ אשר על פעילותו, ובירכה על הבשורה שהגיעה בעקבות הדיונים והפגישות שהתקיימו. ח"כ אשר אמר בסיום הדיון, כי מדובר בבשורה גדולה לאלפי המשפחות בערים ברוכות הילדים, במיוחד במגזר החרדי, וגם עבור מאות מפעילות המשפחתונים שכעת יוכלו לאייש את כל המקומות הפנויים ולהתפרנס בכבוד, כפי שהיה עד לפני מספר שנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר