פסק דין - בהמשך היום

השופט לעותרים: מציע למשוך את העתירה נגד אבוטבול

בית משפט המחוזי בירושלים דן בבקשה לפסול את משה אבוטבול מלהתמודד על ראשות העיר בית שמש • השופט אברהם רובין ביקש מהעותרים למשוך את העתירה • הערכה: אבוטבול יאושר (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
משה אבוטבול, הבוקר (צילום: באדיבות המצלם)

בית משפט המחוזי בירושלים דן כעת (חמישי) בבקשה לפסול את מועמדותו של משה אבוטבול בבית שמש. בציבור החרדי עוקבים בדאגה אחר בדיור, בשל העובדה כי ביממה האחרונה נפסלו שני מועמדים: יצחק פינדרוס באלעד ועינת קליש בחיפה.

מי שעתר נגד אבוטבול הוא ריצ'רד פרס, הטוען כי הגשת מועמדותו של אבוטבול נעשתה בניגוד להוראות חוק הרשויות המקומיות.

עדכונים מאולם בית המשפט:

עו"ד יובל יועז, המייצג את העותרים, אמר במהלך הדיון בבית המשפט: "אי אפשר לעשות סחר מחר ולבקש לפני 9 להיכנס באיחור עם חוברת אחרת אין סרט כזה. זה מנוגד לחוק ולהחלטת המפקחת על הבחירות שאומרת שניתן להיכנס אחרי 21:00, רק למי שנרשם קודם לכן.

"בדיני בחירות לרשויות המקומיות החוק קובע שורה של הוראות דווקניות. והפיזיקה קובעת שעמידה דייקנית על ההנחיות היא יסוד".

השופט אברהם רובין: "לא מתכוון למרוח את אדוני, לפעמים בוחר בית המשפט משיקולים טובים כלליים, לבחור בפרשנות שהיא לא טבעית אבל אפשרית.

"בית המשפט בבואו לפסוק לא חייב להיצמד לפרשנות אחת, אלא יכול להסתכל על הדברים בצורה רחבה יותר".

עו"ד יועז: "אבוטבול נכנס וישב אצל מנהל הבחירות על רישום רשימתו המקורית - דרך השמש עד השעה 21:45. בשלב זה יושב מנהל הבחירות עם אבוטבול כ-45 דקות".

השופט רובין: "‏אתה גם לא תחלוק על זה שמותר לאדם לנסות להגיש רשימה, וכשלא עובר להגיש ברשימה אחרת. למנהל הבחירות מותר להתריע על פגמים.

"הצד החזק של העתירה שלכם הוא הצד הטכני מה רע שמגיע אשם הוא חשב שמותר לו להיות בשתי רשימות, הוא לא מבין את החוק. אפשר להגיד לו אתה רוצה תחזור בך.

עו"ד איתן הברמן, פרקליטו של אבוטבול: "הנוהל של הבחירות לא בא לעצב צורה של התנהגות חוקית. זה נוהל מהמציאות עצמה, בגלל חוסר אמון בין המרכיבים של החיים הפוליטיים, כולם יושבים על הראש של מנהל הבחירות עם ערימת מחברות. לומר שההנחיה היא שאתה חייב למסור את החוברת, אין שום הצדקה לעניין. החוק מתייחס להגשה ברבע שאתה עוזב את מנהל הבחירות - זו ההגשה.

עו"ד הברמן בבית המשפט (צילום חיים גולדברג)

"באו באי כוח של 3 הרשימות עם הרשימות בידיהם, דגל אגודה וכוח. בגלל שהמזכיר של מנהל הבחירות שמכיר את כולם שם הוא כותב את השם מפה חברי אומר זה פוסל רשימה זה מרחיק לכת הדקדקנות הגדולה של משרד הפנים".

עו"ד רם כספי, נציג הפרקליטות: "ב-21:00 ננעלה הדלת, אבוטבול נכנס למנהל הבחירות. ביו שם בעיות טכניות, ולכן אבוטבול לא הגיש את הרשימה, לאחר מכן נכנס שוב והגיש רשימה אחרת. מההל הבחירות איננו יכול ואיינו צריך לערוך בשלב זה חקירות ודרישות כדי לגלות מתי בדיוק הוגשה הרשימה.

"העמדה של מנהל הבחירות לפיה הרשימה הוגשה כדין היא עמדה נכונה ואין מקום להטיל על מנהל הבחירות לערוך חקירות שמא הרשימה לא הוגשה כדין".

עו"ד יועז: "חברי מעלה על נס את העיקרון הדמוקרטי להיבחר. הוא מנסה להמעיט בחשיבות של העמידה הדייקנית של כללי הבחירות. הבעיה בעמדתו, שהיא הייתה יכולה להצדיק גם עמדה שאבוטבול יגיע להגיש ב-29 ולא ב-27. אדוני רוצה להתעלם מההוראות וההנחיות המפורשות של הפסיקה".

השופט מתייחס לפסק הדין שניתן הבוקר בחיפה: "נכתב בסוף הפסק שם כי פסק דין זה נחתם בכאב לב. כשאפשר לחסוך את כאב הלב הזה עדיף לחסוך אותו".

השופט: "השופט: התמודדות נעשית בבחירות ולא בבית משפט. הסיטואציה כאן היא אפורה ועדינה. לפסול רשימה זה תוצאה מרחיקת לכת ההצעה שלי זה שתתמודדו בבחירות ומי שינצח ינצח". השופט מציע לעותרים לחזור בהם מהעתירה.: "מציע לכם להתמודד בבחירות בצורה דמוקרטית ולא באמצעות בית המשפט".

בין היתר טוען העותר, כי מהרגע שנפסלה רשימתו של אבוטבול, הוא החל לנהל משא ומתן עם 'יהדות התורה', כשבאותה עת נציגים חרדים הגישו רשימות פיקטיביות בכדי 'למשוך זמן' בוועדת הבחירות, וזה בכדי לאפשר למפלגות להגיע להסכם בו ירוץ אבוטבול בראש רשימת 'יהדות התורה'.

על פי הדיווח ב'קרן אור, עו"ד יובל יועז, המייצג את העותר, טוען בעתירה: "רשימת יהדות התורה המאוחדת זכתה לקבל פתק עובר לשעה 21:00 ולפיכך קיבלו את הזכות להירשם אחרי השעה 21:00, כלל הוא שלא היתה זכאית להירשם שכן במתכונת ובהרכב האיוש שלה כפי שהוגש בשעה 00:24 , היא לא הייתה קיימת ולכן לא יכולה הייתה לזכות ב'פתק' ובזכות להירשם ע"י מנהל הבחירות. מנהל הבחירות פעל על יסוד יחס מפלה ובלתי שוויוני כלפי המועמדים השונים, בכך שחרג לטובתם של המשיבים 2=3. התוצאה המתבקשת היא לבטל את החלטתו של מנהל הבחירות לבטל החלטתו הן לגבי המועמד לראשות העיר משה אבוטבול והן לגבי רשימת יהדות התורה".

'סוף דבר', סיכום העתירה נגד אבוטבול

כזכור, הלילה הכריע בית המשפט המחוזי בלוד לפסול את מועמדותו של יצחק פינדרוס באלעד. בנימוקי פסילתו של פינדרוס, כתב בין היתר השופט אחיקם סטולר: "במקרה דנן, ברור כי מרכז חיים של המשיב היה ונשאר בירושלים, והוא שכר דירה באלעד כאשר הצהיר במפורש שאין לו כל כוונה להעתיק את משפחתו בתקופה הקרובה לאלעד, כך שברור שאין שום צפי לשינוי במרכז החיים של המשיב ומשפחתו".

כמו כן, הבוקר פסל בית המשפט המחוזי בחיפה את מועמדותה של עינת קליש, הזוכה לתמיכת 'דגל התורה'. בפסק הדין כתב נשיא בית המשפט השופט רון שפירא: "יש להצר על כך שמפלגת העבודה והעותרים לא מילאו אחר הוראות החוק וההנחיה הברורה של המפקח הארצי על הבחירות, כפי שפורטה במכתב שנשלח אליהם, ובמקום להסדיר את הגשת הרשימות בצורה התקינה והראויה בחרו לנהוג כפי שבחרו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר