"הפרו ההסכם"

טראמפ פורש מהסכם הגרעין עם רוסיה

הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ הודיע על פרישת ארה"ב מהסכם פירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני עליו הייתה חתומה עם רוסיה בטענה שהרוסים הפרו את הסכם (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ ופוטין (צילום: שילה קרייגהד, הבית הלבן)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע אמש (מוצאי שבת), כי ארה"ב תפרוש מהסכם פירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני שעליו חתמה עם רוסיה לפני 31 שנה. טראמפ טען בהודעתו שהסיבה לפרישה היא שמוסקבה הפרה את ההסכם, אך לא פירט מעבר לכך.

ההסכם שנחתם בשנת 1987 בין שתי המדינות אמור לסייע להגן על ביטחון ארה"ב ובעלות בריתה באירופה ובמזרח הרחוק. הוא אוסר גם על האמריקנים וגם על הרוסים להחזיק בטילי שיוט המשוגרים מהקרקע לטווח של 300 עד 3,400 ק"מ, כמו גם לייצר אותם או לערוך איתם ניסויים.

ההודעה על הפרישה מההסכם נמסרה על ידי הנשיא האמריקני במהלך אירוע בחירות באלקו, נבאדה, לקראת בחירות האמצע לבית הנבחרים שייערכו בעוד שבועיים וחצי. "אנחנו הולכים לסיים את ההסכם ואז אנחנו הולכים לפתח נשק חדש, אלא אם רוסיה וסין יסכימו להסכם חדש", הודיע טראמפ לקול תרועות תומכיו.

לא מדובר בהפתעה גדולה, ממשל טראמפ הרבה בשנה האחרונה להתלונן על הפרת ההסכם הספציפי מצד רוסיה. רק בתחילת החודש אמרה שליחת ארה"ב לנאט"ו, קיי באייליי האצ'יסון, כי רוסיה חייבת לעצור את פיתוח מערכת הטילים 9M729, שבנאט"ו חוששים כי היא מפרה את ההסכם מ-1987.

מנגד, במוסקבה מתגוננים. גורם במשרד החוץ הרוסי אמר בתגובה כי המניע המרכזי מאחורי היציאה מההסכם הוא "חלום על עולם חד-קוטבי", שלא יתממש לדבריו. הגורם, שצוטט בסוכנות הידיעות הרוסית RIA, הוסיף, כי וושינגטון "פנתה לעבר המהלך הזה לאורך שנים רבות, בכך שבמתכוון, צעד אחר צעד, פעלה להרוס את הבסיס של ההסכם".

כבר לפני כשנה, דחתה רוסיה את הטענות האמריקניות שמוסקבה מפרה את ההסכם. סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריבקוב אמר אז כי רוסיה מחויבת לאמנה: "ההאשמות האמריקניות משוללות יסוד, אבל מוסקבה שומרת לעצמה את זכות התגובה במקרה של הפרת ההסכם על-ידי הצד השני", הדגיש.

טראמפ התייחס בנאומו אתמול לנושאים חמים נוספים דוגמת חיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שנעלם אחרי שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול לפני שבועיים וחצי ואמר כי הוא אינו מרוצה מהתנהלות הסעודים. כזכור. בהודעה שפרסמה אתמול אחרי 18 ימים של הכחשות הודתה סעודיה שהעיתונאי מצא את מותו בקונסוליה – אך טענה כי הוא נהרג במהלך קטטה ולא נרצח כפי שטוענת משפחתו.

בשיחה עם התקשורת בנבאדה שוב נשמע טראמפ מגן על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בעל בריתו החשוב, ואמר כי ייתכן שהנסיך לא היה מודע לרצח העיתונאי. בינתיים, רבים בעולם מתקשים להאמין שהאיש החזק בממלכה הסעודית לא ידע על החיסול שביצעו כמה מהאנשים הקרובים אליו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר