חיסול העיתונאי

ארה"ב תבטל ויזות של 21 פקידים סעודיים

האמריקנים הגיבו לראשונה בצעד מעשה בתגובה לחיסולו של העיתונאי הסעודי שהתגורר בארה"ב, ג'מאל חשקוג'י. הסעודים הטילו את האחריות על הסוכנים בשטח (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ג'מאל חשוקג'י (צילום מסך: ערוץ היוטיוב koerberstiftung)

העונש לסעודים הגיע: מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, הודיע הלילה (רביעי), כי ארצות הברית סימנה 21 פקידים סעודים שאחראים לחיסולו של העיתונאי הסעודי-אמריקני ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול, וכי היא נוקטת נגדם צעדי ענישה, כולל ביטול ויזות.

פומפיאו הוסיף, כי "העונשים הללו לא יהיו המילה האחרונה של ארה"ב בנושא. לא נסבול פעולות אכזריות כמו השתקת חשוקג'י באמצעים אלימים".

זה הצעד המעשי הראשון שנוקטת ארה"ב נגד סעודיה, אחת מבעלות בריתה הגדולות, בעקבות הפרשה בה חוסל העיתונאי כשהגיע לקונסוליה לשם לקיחת מסמכים.

הנשיא, דונלד טראמפ, אמר לא פעם בעבר, כי הוא מעדיף שסנקציות שיוטלו על סעודיה לא יכללו ביטול של עסקאות נשק, דבר שעלול לפגוע בכלכלה האמריקנית לה יש עסקאות רבות עם הסעודים בתחום. בסופו של דבר מדובר בצעד עדין שלא באמת מפריע לסעודים, שכן אותם פקידים אינם פועלים בכל מקרה בארה"ב ומדובר בעיקר בצעד הצהרתי של האמריקנים שחשוקג'י התגורר בארצם.

הפרשה גרמה לחוסר נוחות רבה לטראמפ, שהסעודים שותפיו לנושאים רבים, כזכור, סעודיה הייתה המדינה הראשונה בה ביקר הנשיא לאחר שנכנס לבית הלבן. הלילה אמר טראמפ כי שוחח בטלפון עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שהכחיש בתוקף כל קשר לרצח חשוקג'י. טראמפ הוסיף, כי התנהלותה של סעודיה בעניין העיתונאי הייתה "כישלון מוחלט מהיום הראשון". לדבריו, "שום דבר שהסעודים עשו בנוגע לחשוקג'י לא נעשה בצורה טובה. הרצח וניסיונות הטיוח מעולם לא היו צריכים להתרחש".

מנגד, טראמפ התייחס אמש, גם לדבריו של הנשיא הטורקי ארדואן שאמר שזה היה רצח אכזרי מאד ואמר הדברים היו "די קשוחים", אם כי הדגיש כי "התגובה הסעודית לרצח העיתונאי הייתה התירוץ הגרוע ביותר בהיסטוריה".

בשיחה עם כתבים אמר הנשיא האמריקני כי הוא עדיין רוצה לקבל את כל הפרטים על הרצח לפני שיתמוך באופן פומבי בארדואן, וכי הוא מצפה לקבל מג'ינה האספל, ראש ה-CIA שנשלחה לאיסטנבול, דו"ח מסודר בהקדם.

לפי גרסתה האחרונה של סעודיה, הממלכה רצתה לשכנע את חשוקג'י, שברח אשתקד לוושינגטון ומשם כתב נגד בית המלוכה, לחזור לסעודיה כחלק ממבצע שנועד למנוע גיוס של מתנגדי משטר על ידי אויבי הממשל. לשם כך גויסו 15 אנשי מודיעין וביטחון, שנשלחו לאיסטנבול כדי לפגוש את חשוקג'י בקונסוליה. לפי סעודיה, 15 הסוכנים איימו עליו שהוא יסומם וייחטף - ואז הרגו אותו בחניקה כשהתנגד להם. נמסר, כי חבר בצוות לבש את בגדיו של חשוקג'י כדי שייראה כאילו חשוקג'י יצא בריא ושלם מהשגרירות.

זהו לא צעד הענישה היחיד כנגד הסעודים, אמש, שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, מסרה כי האיחוד פועל יחד עם מעצמות ה-G7 (יפן, ארה"ב, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה ובריטניה) לתיאום תגובה להרג העיתונאי. "התגובה של האיחוד האירופי מכאן והלאה תהיה תלויה בצעדים הבאים שתנקוט הממשלה הסעודית", אמרה מוגריני, וקראה לסעודיה "לספק את כל המידע שיש בידיכם בנושא - ולהבטיח כי האחראים יובאו לדין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר