המתיחות הפנים-חרדית בצפת

גלבך: "אין רב שתומך בלזר; קורא לו ול'דגל' - הצטרפו אלי"

סערת הבחירות שייערכו בעוד יומיים לא פסחה על צפת, שהדימוי השליו שלה אינו מתחבר למציאות המתרחשת כעת בתוככי הקהילות החרדיות • נחמן גלבך רוצה להיות ראש עיר - ופותח הכל (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הראיון המלא עם נחמן גלבך (צילום: כיכר השבת. תמונה ראשית, ארכיון: David Cohen/FLASH90)

בעוד יומיים יצעדו אלפי תושבי צפת אל הקלפיות, לבחור את מועמדם לראשות העיר, שאף כי היא מרוחקת מהסערה הפוליטית במרכז, הצליחה להעלות את עצמה למרכז סדר היום בשל ריבוי המועמדים, והפוליטיקה הפנים-חרדית שלא פסחה גם עליה.

אחד מהמועמדים הצפתיים הבולטים, הוא חבר מועצת העיר נחמן גלבך (אגודת ישראל). בראיון ל'כיכר השבת' מביע גלבך את שאיפתו לאחד סביבו את הגוש החרדי לצד הציבור הדתי-לאומי וחלק מהמגזר החילוני, וכך לנצח את הבחירות.

אך תחילה למעט נתונים: על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2016, שפורסמו לפני מספר חודשים, בצפת מתגוררים 33,636 נפש. פרט לעובדה שמלבד 0.6% מאוכלוסיית העיר, שאר התושבים הינם יהודים, לא הוסיפה הלמ"ס לפרט דבר.

לא ניתן להתעלם מנתון חשוב, אשר משליך על התמונה כולה בצפת: בשונה מרוב הריכוזים החרדיים בארץ, החרדים בעיר הם זן בלתי מוגדר במידה מסוימת. לא שייך לומר באופן חד משמעי שבצפת ישנם 3,000 משפחות חרדיות, שכן בעיר שכזו המונח 'חרדי' עשוי לקבל כמה פנים. אם תשאלו האם משפחה פלונית היא חרדית? במקרים רבים התשובה תהיה "תלוי את מי שואלים".

צפת. אילוסטרציה (צילום: Yaakov Lederman/Flash90)

אילו דפוסי ההצבעה בבחירות המקומיות היו יכולים לשמש כמדד סופי, היינו יודעים בוודאות שבשנת תשע"ד 40% מכלל תושבי העיר היו חרדים, שכן ישנה קביעה המבוססת על פי סקרים חוזרים ונשנים, לפיה רוב החרדים המממשים את זכות הבחירה, מצביעים למפלגות חרדיות, והאחוזים הבודדים היוצאים מן הכלל, בוודאי מתקזזים עם אלו שכנגדם, שאינם משתייכים למגזר החרדי אך מצביעים למפלגות חרדיות, שאף הם אינם עומדים על יותר מאחוז בודד.

באותן בחירות, עמד מספר כלל הבוחרים שמימשו את זכות הבחירה, על 14,853 איש, כאשר מתוכם 5,914 - 40% מכלל הבוחרים - הצביעו למפלגות החרדיות (חב"ד, ש"ס ג' ות').

אולם מאחר ומפת ההצבעה אינה מדד שניתן לקבוע על פיו, ולא רק בשל אחוז הנמנעים מהצבעה שהגיע אז ל-34%, אלא מסיבת חוסר ההגדרה הברורה לחרדיות בצפת, ממילא לא שייך להסתמך על דפוסי הצבעה כנתון בפני עצמו.

יצוין, כי במקומון "צפת בתנופה" דווח לאחרונה, כי סך החרדים המתגוררים בצפת בשנת תשע"ח עומד על בין 12,000 ל-13,000 נפש - 36% עד 39% מכלל תושבי העיר.

הראיון עם המועמד נחמן גלבך נפתח בשאלה הבאה: אתה מתמודד מול מועמדים חזקים; למה דווקא אתה?

"זה מורכב. הציבור בצפת צריך את זה. אני מסוגל להבין את צרכי התושבים, ביחד איתי, לכל הסיעות החרדיות יש תמיכה רחבה. זה מגיע אחרי עבודה קשה של עשייה ושל עזרה. והצטרפות לכל יוזמה חיובית".

כמה קולות אתה צריך בשביל סיבוב ראשון?

"אנחנו כ-6,500 קולות בציבור החרדי. כבר לפני 5 שנים הגוש החרדי מנה 7,100 קולות. יש עליה בכוח החרדי, והניצחון הוא בהישג יד".

הגוש החרדי - כמה הוא איתך?

"ארבע הסיעות החרדיות ו'תקומה' איתנו, לצד אנשים חילונים. מגיעים למספרים גבוהים. השבוע הזה נעשה מהפכה".

מה הסיבה שאין תמיכה רשמית של ש"ס במועמדותך?

"היו מודעות תמיכה רשמית. במכתב עליו חתומים כל רבני ש"ס בצפת, ש"ס הולכת עם נחמן גלבך".

אליעזר לזר, המועמד החרדי המתחרה על ראשות העיר (צילום: David Cohen/FLASH90)

המועמד החרדי לראשות העיר אליעזר לזר טוען כי יש להתלכד סביב מועמדותו, והוא פתח את המרוץ הרבה לפניך...

"יש מושג פשוט: באיזה מועמד תומכים הרבנים והסיעות החרדיות. לא ראיתי אף רב שמופיע בפרסומים שלו. זה הזמן לקרוא לו להצטרף, זה הזמן להתאחד. עדיין לא מאוחר. בוא יחד; נעשה מהפכה. עשיתי הכל כדי לצרף אותו. המאמצים לא הצליחו, אבל עדיין לא מאוחר".

דגל התורה תומכת בשוקי אוחנה. ניסית להביא אותם אליך?

"יש לנו ארבע סיעות חרדיות משמעותיות. יחד ננצח. אני קורא גם ל'דגל' להצטרף. יש להם צרכים גם אחרי הבחירות. נצרף אותם לקואליציה בראשותי, וניתן להם להשפיע ולהיות חלק".

המתיחות בין שלומי אמונים לש"ס תשפיע על מועמדותך?

"יש הרבה דברים שנמצאים במרכז, וכשמגיעים לעליות של צפת הם נתקעים איפה שהוא. אני מציע שמה שקורה במרכז - שיישאר במרכז...".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר