האדריכלים // חלק א'

אנשי המהפך בי-ם • הנכד, ה"ישיבישער'ס" ו'נואם הכיכרות'

גם בצד המנצח, דגל התורה, וגם באגודת ישראל המפסידנית, עמלו בחודשים האחרונים כמה וכמה דמויות מעניינות שהפתיעו בביצועיהם - שחלקם עשויים להשפיע גם על הזירה הארצית (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
חגיגות הניצחון של דגל התורה (באדיבות המצלם)

בשבוע האחרון נדהם הציבור החרדי לגלות את הפער האמיתי באשר ליחסי הכוחות הפוליטיים-הפנימיים בתוך יהדות התורה.

אם עד הבחירות אגודת ישראל הובילה את הפוליטיקה החרדית ביד רמה, כשבראשה עמד סגן השר יעקב ליצמן, עושה דברו של כ"ק האדמו"ר מגור, הרי שמעתה לא עוד. ההנהגה הליטאית, שטענה כבר זמן רב כי המצב הנוכחי אינו הוגן, החליטה ללכת לדרך עצמאית.

החלטה זו הוכיחה את עצמה כידוע באופן מושלם, כאשר אפילו אנשי המספרים של אגודת ישראל נותרו פעורי פה והמומים, כמו גם החוגים החסידיים בהם שורר מאז מוצאי הבחירות אבל של ממש.

חדי זיכרון משווים את המהפך הפנים חרדי-אשכנזי, למהפך הפוליטי בשנת 1977, אז הדיח רוב העם, הימני, את שלטון השמאל (מפא"י) הוותיק. גם כאן, פסקו הליטאים: לא עוד זנב פוליטי רופס לאגודת ישראל; לוקחים את ההגה לידיים ומתחילים להוביל, גם בהרצתו של משה ליאון ואי-התמיכה ביוסי דייטש.

ליאון ודייטש (צילום ארכיון: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בעוד שבליל הבחירות ניתן היה להניח כי דגל התורה רק מובילה באופן מסוים במספר הקולות, בימים שלאחר מכן נתפס גודל המהפך הטוטאלי, כאשר כוחה של דגל התורה התברר ככפול מזה של אגודת ישראל: שישה מנדטים מול שלושה. השבר וההלם אצל האחרונים כה מוחלטים, עד שבחסידות גור ראו צורך מיידי להוציא מכתב עידוד לחסידים, כפי שפורסם ב'כיכר השבת'.

גורמים פוליטיים חרדים אומרים כעת ל'כיכר השבת', כי "המהפך יניע את הגלגלים הפוליטיים עוד רבות. את התוצאות שהפתיעו אותנו כל כך בשבוע האחרון, ניתן יהיה לחוש גם במערכת הפוליטית הארצית". ימים יגידו.

• המושכים בחוטים הליטאיים

את הקרדיט הראשון שלנו למהפך בירושלים, שכאמור עשויה להוות סמן למהפך ככל ארצי, אנו מעניקים לבית מרן הגר"ח קנייבסקי. יעקב קנייבסקי, ה-נכד, ניצח פעמיים: גם בכך שהוכיח להנהגת 'דגל' המקומית, כולל הגר"ב סולובייצ'יק, למי שמורה המילה האחרונה והקובעת באשר לאי-התמיכה ביוסי דייטש, וגם בהובלת המאבק לריצה נפרדת, לצד חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, שהבינו כי הפרדת הכוחות היא הכרחית.

יעקב קנייבסקי, לצד סבו הגדול (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

כך להובלת מהלך דרמטי כל כך, לא מספיקה החלטה של הקודקודים. כאן צריך גם מנהלים טובים שינצחו על המערכה בקול רעש גדול, תוך הפעלה בהמשך של אנשי המטות ואלפי הפעילים. ואלו הם:

האסטרטג הבכיר שעיה איצקוביץ', הוא זה שליווה מקרוב את הקמפיין בירושלים, ודאג להעביר את המסרים החדים והמדויקים לאוזניים הנכונות, כאשר ההברקה החזקה ביותר היא סיסמת הבחירות בירושלים: "בזכות ולא בחסד" - סיסמה שפרטה על הנימים הרגישים של האברך הליטאי.

בנוסף, הוביל איצקוביץ' קמפיין ראוי, הוגן ומקצועי, התרחק משליליות ונגטיביות והתמקד במסר הקריאייטיבי היעיל ביותר, שאף הוכיח עצמו לאורך השנים: "ועשית ככל אשר יורוך".

כאן המקום להזכיר את ירח טוקר ושמעון ברייטקופף, מצוות ההסברה של דגל התורה, שניהם בוגרי ישיבות, "ישיבישער'ס" מושלמים, מהירי מחשבה, חדי לשון וכאלו שלוקחים את הכל בקריצה.

השניים דאגו לסגור את פינות רבות, כולל הרמת המורל בתוך המטות השונים, אבל זה רק 'הכסף הקטן': הערך האמיתי של הצמד לא יסולא מפז - הם קראו את המפה בצורה מדויקת, ידעו על מה לתת את הדגשים ואיך לנהל את הקמפיין בצורה הנכונה ביותר לציבור הליטאי, ולא רק בירושלים.

ירח טוקר ושמעון ברייטקופף, באולפן "כיכר השבת"

שם נוסף שהוביל את ההצלחה הירושלמית, ש'על הדרך' גם נחשף כנואם בחסד, הוא יו"ר דגל התורה בירושלים אליעזר ראוכברגר, שבכל כינוס נטל את המיקרופון וקולו חצב להבות למען הקמפיין, תוך שהוא מתפקד כ'נואם כיכרות' בעל ניסיון שסוחף אחריו את הצעירים ומביא רוח רעננה לשורות המפלגה.

שלום קולדצקי, האיש ו'איחוד בני הישיבות', היה זה שדאג להכניס למערכה את ראשי הישיבות המובילים בירושלים, חבר ה'מועצת' וראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן וראש ישיבת תורת זאב הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, והיה 'המוציא והמביא' בין לשכות הח"כים לבין הרבנים השונים.

שמות נוספים שבלטו במערכה וסגרו את הפינה הדגלאית, הם מוישי זלושינסקי, דוד וורצמן, דודי בלומנשטוק ויעקב מורגנבסר, כשעל הכל מנצח כל העת בשקדנות שבתי מרקוביץ', המנהל של מטה הבחירות הראשי.

• הצד החסידי: מקצוענים!

בצד השני של המהפך, ניצב יוסי דייטש. הוא אמנם הפסיד את הבחירות בעקבות הנסיבות הפוליטיות, אך הוכיח שהוא בהחלט עשוי מחומר של ראש עיר ואפילו ראש עיר מעולה. התנהלותו לאורך הקמפיין שידרה יוקרה, יושרה ואמינות. כל מי שצפה בשורת העימותים בין המועמדים לראשות, הבין מיד שיוסי שם את חבריו המועמדים 'בכיס הקטן'.

סביבו עבדה כוורת מקצועית, שלא נחה ולא התייאשה לרגע. גם כשגרף הסקרים לא ניבא טובות, במטה דייטש שידרו עסקים כרגיל ואווירת ניצחון מבטיחה. יצוין, כי דייטש אף ידע להקיף את עצמו באנשים העדכניים והטובים בענף, שעשו עבודת מופת הן בתחום הדיגיטל והן בתחומי הפרסום והאסטרטגיה.

הראשון שבהם הוא יד ימינו נפתלי זאבי. לא לרבים מכם יצא להתחכך איתו אישית, אבל כל מי שמכיר אותו מעט יודע שמדובר באיש חביב, נעים הליכות, חברותי ומלא שמחת חיים. כשאדם כזה ניצב על ידך, אי אפשר שלא להיסחף אחריו באווירה החיובית - מה שהקרין על כל הקמפיין.

שותף נוסף להצלחה הוא מני גירא-שוורץ, איש התקשורת החרדי הוותיק והמנוסה. מני, מקצוען ורהוט מהדרגה הראשונה, דברר ביד אומן את המועמד החרדי במדיות החרדיות השונות, בדייקנות מרשימה.

ארי גלהר, לצד דייטש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

כאן המקום להזכיר את מלך הדיגיטל החרדי, ניסים פרץ, שהוביל קמפיין צעיר ובועט במדיה הדיגיטלית, לראשונה במגזר החרדי, תוך שהוא יוצר באזז רב סביב יוסי דייטש.

אחרון חביב הוא ארי גלהר, מי שהולך עם דייטש במשך שנים, ומתאים לסגנון הצעיר והעדכני של הקמפיין ככפפה ליד. מדובר בבחור כריזמטי, בעל קסם אישי מיוחד, שאין מצב להיות בחברתו מבלי להישבות בקסמו; קסם חוצה מגזרים. ארי תרם מרוחו הרעננה ומהבנתו התקשורתית בהובלת הקמפיין הרענן של יוסי דייטש, במגזר החרדי ומחוצה לו.

אי אפשר לסגור את נושא יוסי דייטש, בלי להזכיר את ה'גרמער' אהרל'ה וינטרויב, מי שאחראי ל"ספודיק וקנייטש" - הג'ינגל של דייטש שהדהד ברחובות הלוך ושוב, תוך שהוא מעלה חיוך על פני השומעים.

ואם בג'ינגלים עסקינן, אי אפשר להתעלם מהג'ינל המנצח של הבחירות: "ועשית ככל אשר יורוך". הג'ינגל הארצי של דגל התורה. גם באגודת ישראל מודים שמדובר בג'ינגל הטוב ביותר, ללא כל ספק. קולו החם והלבבי של שלמה כהן, סחף אחריו את ההמונים בכל אתר ואתר. גם הטקסט והמוזיקה היו עשויים ברמות המקצועיות הגבוהות ביותר, ושידרו יוקרה ומכובדות, מה שאכן הוכיח את עצמו במבחן התוצאה.

• הזירה הספרדית

הצלחה מפתיעה נוספת, ובולטת ביותר, נרשמה לתנועת ש"ס. רבים כבר הספידו אותה, שוב ושוב. בין היתר נשמעה אמירתו של המועמד השר זאב אלקין באולפן 'כיכר השבת', שציטט סקרים פנימיים המנבאים לש"ס רק 2-3 מנדטים.

אבל ש"ס הכתה שוב את הסוקרים, כאשר גם בבחירות הללו היא שמרה על כוחה כנגד כל הסיכויים. את זה יש לחבר גם ל'הימור' על המועמד משה ליאון, אותו הריצה ש"ס יחד עם שותפתה דגל התורה, שהגיע למקום הראשון במוצאי הבחירות ועשוי בעוד שבוע וחצי להירשם כמנצח הגדול מול עופר ברקוביץ' החילוני.

הקרדיט המרכזי להצלחה ניתן כמובן ליו"ר ש"ס אריה דרעי, שלמרות הסקרים הקודרים קפץ למים בלי להסס, תוך שהוא נוטל אחריות מלאה על הבחירות בירושלים, ומפקד מקרוב ובאופן אישי על מטה המפלגה.

חיים ביטון ואריה דרעי (צילום: יעקב כהן)

לצד דרעי עמלו על הקמפיין המוצלח מנכ"ל ש"ס חיים ביטון, שהדגישו את ההקשר של ש"ס העכשווית למרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצ"ל, תחת הכותרת "אבא ממשיכים בדרכך" - מהלך שהוכיח את עצמו בקלפיות.

גם חמשת חברי מועצת העיר מטעם התנועה, עמלו ללא לאות עד הניצחון, ביניהם בלט חיים כהן שכזכור קודם על ידי היו"ר דרעי למקום השני ברשימה, החלטה שהוכיחה את עצמה בכך שכהן סחף עמו גם קהלים שאינם מצביעי ש"ס באופן טבעי.

גורמים בש"ס מעריכים בשיחה עם 'כיכר השבת', כי גם בבחירות הארציות היו"ר אריה דרעי לא יזנח את הקו שהוביל לניצחון בירושלים - אזכורו השוטף, הרגשי, של מרן.

מהפן המקצועי, הרבה אבות לניצחון, אך מי שבלט כמנצח על קמפיין ש"ס הוא האסטרטג ואיש הפרסום דודי עזריאל, שפרי עבודתו בלט לכל אורך הדרך, בכך שצבע את רחובות ירושלים בצבעים עכשוויים וצעירים, בעד ש"ס.

חיוך קטן אחרון יכול לרשום גם אלי ישי, שעל רקע המפלה המשמעותית שספג ברוב חלקי הארץ, בולטת הצלחתו המסוימת בירושלים, לאחר שהצליח להכניס איש מטעמו למועצת העיר ירושלים. כשנציג זה הינו יהונתן יוסף, נכדו של מרן זצוק"ל, יהיו שיראו בכך אצבע בעין של תנועת ש"ס אותה ייסד.

• בימים הקרובים תעלה כאן ב'כיכר השבת' כתבת המשך, בה ייסקרו שאר אדריכלי הניצחונות בערים השונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר