לחץ אמריקני

טראמפ מחזיר את הסנקציות על איראן

חצי שנה לאחר הפרישה מהסכם הגרעין עם איראן, הסנקציות על מערכת הבנקאות והנפט האיראני חוזרות ובגדול. הכלכלה האיראנית הרעועה תצטרך להתמודד עם ההחמרה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ארה"ב החלה בלחץ המשמעותי על איראן עם חידוש הסנקציות והחמרתן לאחר הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין לפני חצי שנה. הנשיא טראמפ אמר אתמול (ראשון), כי הסנקציות שארצו תטיל על איראן החל מהיום הן הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו על ידי ארה"ב אי פעם. "נראה מה יקרה עם איראן, מצבם לא טוב", אמר הנשיא האמריקני.

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו הגן אמש על חידוש הסנקציות על תעשיית הנפט ומערכת הבנקאות של איראן מפני מבקרים שמרנים בארה"ב – שטענו כי יש לפעול אף לבידוד רב יותר של האיראנים.

בריאיון לרשת "פוקס ניוז" סירב פומפיאו לומר אילו מדינות יוחרגו מהסנקציות ויוכלו להמשיך ולייבא נפט איראני. הוא טוען כי למרות ששמונה מדינות זכו להחרגות ויוכלו להמשיך לרכוש נפט מאיראן "לסנקציות הייתה עד כה השפעה אדירה".

מזכיר המדינה הוסיף כי "מדיניות הלחץ המקסימלי של הנשיא טראמפ תיכנס לתקופה החל ממחר". הוא אמר עוד בריאיון לרשת CBS כי הוא בטוח שאיראן לא תחדש את תוכנית הגרעין שלה עם פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין.

ברקע חידוש הסנקציות הממשמש ובא, אלפים השתתפו אתמול בהפגנות ובעצרות לציון 39 שנים להשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהרן. המפגינים קראו "מוות לאמריקה" ושרפו את דגלי ארה"ב וישראל.

עוד לפני תחילת הסנקציות, חברות זרות מתחומים שונים ומגוונים - החל מנפט ועד למשלוחים - עצרו את פעילותן באיראן מחשש שארה"ב תענישן אם ימשיכו לעשות עסקים במדינה.

למרות שחלק מהאיראנים מגבים את עמדת מנהיגיהם, ולפיה טהרן לא תיכנע ללחץ האמריקני ותמשיך בפיתוח תוכנית הטילים שלה ומדיניותה האזורית לתמיכה בגורמי טרור, אחרים חוששים כי הלחץ הגובר מצד וושינגטון יביא לקריסת הכלכלה - שבמשך שנים נמצאת במשבר בשל סנקציות קודמות, ניהול כושל ושחיתות והמצב הכלכלי של אזרחי הרפובליקה האסלאמית - בכי רע.

דובר משרד החוץ האיראני בהראם קאסמי התייחס כבר שלשום להחזרת הסנקציות האמריקניות על ארצו ואמר כי טהרן לא מודאגת מהמהלך. הוא אמר עוד כי "לאיראן יש את היכולת לנהל את ענייניה הכלכליים במסגרת הסנקציות האמריקניות. ארה"ב לא תוכל לפעול בשום צורה נגד איראן. מטרת החזרת הסנקציות היא מלחמת פסיכולוגית נרחבת נגד איראן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר