רשת הריגול קרסה

הביון האמריקני התעלם מאזהרות הישראלים - וחטף בגדול

תחקיר 'יאהו' חושף כי קריסת רשת הריגול של ה-CIA באיראן, סין ותימן נצפתה מראש על ידי המודיעין הישראלי, שהזהיר את עמיתיו מפני חשיפת הרשת - אך אלו בחור להתעלם (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

תחקיר חדש שפורסם אמש (שני) באתר האמריקני 'יאהו', שופך אור על רשת ריגול אמריקנית שקרסה בקול רעש גדול לפני כ-9 שנים.

שרשרת של רשתות ריגול שהפעילה סוכנות הביון האמריקנית באיראן, סין ותימן קרסה בעקבות מחדל שהחל לפני כעשר שנים והגיע לשיאו לפני חמש שנים. קריסת רשת הריגול גבתה את חייהם של עשרות סוכנים, והוגדרה כ"הכישלון הגדול ביותר של ה-CIA מאז מתקפת ה־11 בספטמבר".

'ידיעות' מדווח על התחקיר. לפי הדיווח, תחילת הפרשה בשנת 2008, כאשר ג'ון ריידי, איש ביטחון אמריקני ששימש כקבלן עבור ה-CIA במבצעים שונים באיראן, פנה לממונים עליו במטה הסוכנות בלנגלי והזהיר אותם בדבר פרצת אבטחה חמורה ביותר במערכת התקשורת להפעלת סוכנים.

זמן קצר לאחר מכן, פנו גם גורמי מודיעין ישראליים למקביליהם האמריקנים והזהירו אותם כי קיים חשש כבד לחשיפת רשת הסוכנים באיראן. גם אזהרה זו כנראה לא הדליקה נורות אדומות - ואז כבר היה מאוחר מדי.

סמל ה-CIA על רקע דגל ארה"ב (צילום: שאטרסטוק)

כפי שחושף התחקיר, במהלך 2010־2009 הצליחו האיראנים לחדור לרשת התקשורת הסודית לכאורה של הסי־אי־איי, בצורה פשוטה ומביכה: דרך חיפוש במנוע החיפוש 'גוגל'. המודיעין האיראני הצליח להחדיר לרשת סוכן כפול. הסוכן איפשר למפעיליו האיראנים לעלות על אתרים שונים שדרכם הופעלה רשת הריגול האמריקנית באיראן.

האירוע שהקפיץ את האיראנים וגרם להם לחפש אחר רשת הביון האמריקנית, התרחש ב־2009. הנשיא האמריקאי דאז, ברק אובמה, חשף לעולם את קיומו של אתר העשרת אורניום תת־קרקעי סודי בעיר פורדו שבאיראן.

האיראנים ההמומים החלו מיד בחיפוש אחר מקור ההדלפה. לא עבר זמן רב והם הצליחו לעלות על מערכת התקשורת האמריקאית, ולאתר בזה אחר זה את הסוכנים.

את מה שקרה אחר כך הגדירו גורמי מודיעין אמריקניים, שהתראיינו בעילום שם לתחקיר, כ'כישלון קטסטרופלי'. עשרות סוכנים נעצרו ונכלאו (לא נאמר אם מדובר באיראנים או באמריקנים), ורבים מהם הוצאו להורג.

מצלמת אבטחה על רקע דגל איראן (צילום: שאטרסטוק)

אבל האסון רק התעצם: האיראנים, לפי ההערכה, שיתפו את המודיעין הסיני בממצאיהם. לסינים - שמן הסתם התקשו להאמין למזלם הטוב - התברר שגם על אדמתם פועלת רשת הריגול האמריקאית באותה שיטה שלומיאלית, חשופה ל'גיגול' פשוט. גם כאן היו עשרות מעצרים והוצאות להורג, עד למצב שבו הביון האמריקאי איבד כמעט לחלוטין את יכולתו לפעול בסין.

ב־2013, כך לפי התחקיר, הצליחו האמריקאים להוציא לפועל מבצע חירום נועז שבו נשלפו מסין הסוכנים שטרם התגלו, וכך ניצלו חייהם. אבל זה לא נגמר. האיראנים, חדורי תחושת הנקם, החלו לצוד סוכנים אמריקאים גם מחוץ לגבולות ארצם. כך נחשפו סוכנים אמריקאים גם בתימן.

רגע לפני שהמפולת איימה להגיע לרוסיה, התעשת ה-CIA ובלם את המתקפה המודיעינית עליו. למזלם של האמריקאים, ברוסיה הופעלה שיטת תקשורת שונה מזו שננקטה במזרח התיכון.

שנתיים לאחר שהתריע לראשונה על הפרצה ברשת, עודכן ריידי על ידי ה-CIA כי צדק בהתראותיו, אך הכרת התודה לא נמשכה יותר מדי זמן: שנה לאחר מכן הוא פוטר ללא הסברים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר