משפט לנאצי

בן ה-94 הואשם: שותף לרצח מאות יהודים בשואה

משפטו של שומר האס אס בן ה-94 בגרמניה, שהחל אתמול, עשוי להיות המקרה האחרון בהיסטוריה שבו נאצי עומד למשפט על פשעיו בזמן מלחמת העולם השנייה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מחנה שטוטהוף בפולין (צילום: בית המלוכה הבריטי)

בעיר מונסטר שבמערב גרמניה נפתח אתמול (שלישי) משפטו של קשיש גרמני בן 94 יוהאן רהבוגן שמו ששירת כשומר אס-אס במחנה הריכוז שטוטהוף שבצפון פולין. רהבוגן, מואשם בסיוע לרצח של כמה מאות אנשים במהלך מלחמת העולם השנייה.

במחנה שטוטהוף, הסמוך לעיר הפולנית גדנסק, נספו במלחמה כ־65 אלף איש, חלקם נרצח בגז ובירייה בראשם. על פי כתב האישום, רהבוגן, ששירת במחנה כשומר בין השנים 1944־1942, ידע על מעשי הרצח שנעשים בו, ואם הוא יורשע עשוי גזר דינו להגיע עד עשר שנות מאסר, עונש לא רלוונטי במיוחד בהתחשב בגילו של הנאצי המבוגר ובמצבו הבריאותי.

"אנשים נורו בעורף, מתו ברעב, קפאו למוות. כמעט אין צורת הריגה שלא התקיימה בשטוטהוף", אמר אתמול התובע הראשי אנדריאס ברנדל,

על חקירתו של רהבוגן סיפר ברנדל: "הוא לא הסתיר ששירת בשטוטהוף, אך טען שלא ידע על הרציחות". למרות טענותיו של רהבוגן הדגיש התובע: "בשירותו כשומר אס־אס במחנה הוא לא רק ידע שאנשים נרצחו בו בגז ובירייה, אלא גם איפשר את מנגנון ההשמדה".

לדברי התביעה הגרמנית נאספו כנגד רהבוגן ששימש לאחר המלחמה כד"ר למנהל עסקים. יותר מ־1,000 עדויות הקשורות למעורבותו ולרצח שנעשה במחנה הריכוז.

על פי כתב האישום, בתקופת שירותו במחנה נרצחו במקום 100 פולנים ו־77 שבויי מלחמה סובייטים בתא גזים, וכמה מאות יהודים בירייה בעורף בחדר הסמוך לקרמטוריום. עוד נאמר בכתב התביעה שחלק מהאסירים נרצחו בזריקה ישירה של חומר רעיל לליבם. אחרים נאלצו לעמוד שעות בקור ללא בגדים עד שמתו מהקור הקשה.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', אתמול במהלך הקראת האישומים נגדו נראה רהבוגן רגוע, אך כשהחלו להישמע עדויות הניצולים הוא החל לייבב חרישית בבית־המשפט. בשל מצבו הבריאותי של רהבוגן, שמובל בכיסא גלגלים ומתקשה בשמיעה, הוגבל אורך הדיונים במשפטו לשעתיים.

באופן אירוני, למרות גילו המבוגר מאד, משפטו של רהבוגן מתנהל בבית־משפט לקטינים, שכן הוא היה מתחת לגיל 21 בעת ביצוע העבירות המיוחסות לו. התנהלות המשפט בבית המשפט לקטינים אף אילצה על פי החוק הגרמני לטשטש את פניו ולא לפרסם את שמו המלא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר