תופיע בכנסת?

שקד ומנדלבליט בעימות - בגלל דינה זילבר

הבכירה המשפטית שלא מהססת שוב ושוב להביע ברבים את עמדותיה השמאלניות, עומדת כעת במרכזה של מחלוקת בין היועמ"ש לשרת המשפטים שקד: הוא מאפשר לה להגיע לכנסת; היא אוסרת (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מנדלבליט נזף בזילבר, אך היא תמשיך לייצג אותו למרות סירובה של שקד(צילום: (צילום: אלכס קולומויסקי ואוהד צויגנברג, ynet / דוברות משרד המשפטים)

בעקבות דבריה של עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בדיון שהתקיים לאחרונה בכנסת, בו היא הביעה עמדה נגד 'חוק הנאמנות בתרבות' של השרה מירי רגב, מודיע היום (חמישי) היועץ אביחי מנדלבליט, כי הוא ערך לה שיחת בירור ונזף בה. אך שרת המשפטים הגיבה לכך, כי היא אוסרת על זילבר להמשיך להופיע בקרוב בכנסת.

כזכור, שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), אליה כפופה זילבר, התעמתה איתה מרגע שנודע על נאומה השמאלני הפרובוקטיבי, שלא במסגרת סמכויותיה.

בעקבות כך, נכנס היועץ המשפטי לממשלה לעובי הקורה, וכאמור ערך השבוע שיחת בירור לזילבר.

"שקלתי היטב את הנושא, על היבטיו השונים", הוא מודיע כעת, "והעברתי לעו"ד זילבר את המכתב המצורף בזה", שעיקרו היא השורה התחתונה: "מצופה ממך לנהוג בשיקול דעת להבא, ולהימנע מהתבטאויות דומות. תמשיכי לייצגני בכל מקום בו הדבר יידרש, לרבות בכנסת ובממשלה".

וכך כתב לה בין היתר מנדלבליט: "בליבת עבודתנו כיועצים משפטיים ציבוריים עומדים שני עקרונות בסיסיים: האחד – שמירה על העצמאות המקצועית הנתונה לנו, והשני - שמירה על עבודתנו המקצועית כנטולת זהות פוליטית. שני עקרונות אלו מהווים ערובה ליכולתנו להגשים את התפקיד של קידום מדיניות הממשלה בגבולות הדין, תוך היותנו שומרי סף של שלטון החוק והאינטרס הציבורי".

"בהקשר הזה, הבהרתי מיד לאחר האירוע, במספר הזדמנויות – לרבות במכתבי לשרת המשפטים מיום 7.11.2018, ואני שב ומבהיר כעת, כי העצמאות המקצועית של הייעוץ המשפטי לממשלה תישמר ללא סייג. בעניין זה, עמדתי היא כי אין לאפשר התערבות חיצונית בזהות הגורמים שמייצגים אותי, וכי אין לאפשר התערבות בתכנים של העמדות המשפטיות המוצגות מטעמי, המגובשות לאחר שקילת כלל העמדות המוצגות בנושא".

לדברי היועץ, "גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה – משפטני ייעוץ וחקיקה והיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה – לא רק רשאים, אלא אף חייבים להציג את עמדתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה באופן בהיר ומדויק. זאת, ברוח העקרונות שבדוח הוועדה הציבורית לבחינת דרכי מינויו של היועץ המשפטי לממשלה ונושאים הקשורים לכהונתו והמדריך הפנימי לעבודת ייעוץ וחקיקה. בהקשר זה אזכיר כי אך לאחרונה הבעתי בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת, את עמדתי המשפטית המתנגדת להצעות החוק בעניין מינוי יועמ"שים למשרדי הממשלה ועמדתי על הקשיים המשפטיים הניכרים הגלומים בה".

"כל אחד מאנשי הייעוץ המשפטי לממשלה שפעל או שיפעל בהתאם למקובל ולכללים, זכה ויזכה לגיבוי מלא שלי, ושל גורמי הייעוץ האחרים הממונים עליו, גם אם תוכן הדברים אותם אמר אינו מקובל על גורם כזה או אחר. אני אמשיך ואפעל במלוא התוקף למנוע מתקפות בלתי ראויות כנגד אנשי השירות המשפטי הציבורי הפועלים כך, כפי שאף עשיתי בהזדמנויות רבות בעבר".

מנדלבליט ממשיך וכותב: "נוכח חשיבות הדברים, גם ביקשתי את המשנים ליועץ המשפטי לממשלה לקיים שיחות במחלקות. ברור לי כי מדובר באירוע מורכב עבור משפטני ייעוץ וחקיקה, ולמעשה עבור כלל המשפטנים בייעוץ המשפטי הציבורי".

"חשוב כי נצא ממנו מחוזקים להמשך עשיה חשובה לשמירת שלטון החוק והאינטרס הציבורי", מביע היועץ המשפטי לממשלה את תקוותו.

שקד על מנדלבליט: "הוא ישר כמו סרגל". ארכיון (צילום: מוטי קמחי, ynet-קונטקט)

אך כאמור שרת המשפטים איילת שקד לא מסתפקת בנזיפה של היועמ"ש, ובצעד חריג חולקת עליו בפומבי ומודיעה: "לפיכך ונוכח הנזיפה של היועץ המשפטי לממשלה בעורכת הדין זילבר, לא אאפשר את הופעתה, בוועדות הכנסת במושב הקרוב".

לדברי שקד, "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר פעלה בחוסר סמכות בהתבטאויותיה הפוליטיות שבוע שעבר בוועדת הכנסת. לפי חוק יסוד הכנסת, הסמכות על בחירת נציגי משרדי הממשלה בוועדות הכנסת נתונה לשר הממונה, ולו בלבד".

"תפקיד פקידי ציבור הוא לבטא את מדיניות הדרג המדיני ולסייע למימושה כל עוד היא מתקיימת במסגרת החוק, ולא לשאת מניפסטים ולשמש כשחקן פוליטי", מסיימת השרה מ'הבית היהודי' את הודעתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר