"הכדור עובר לנתניהו"

נפתלי בנט ואיילת שקד הפתיעו: לא מתפטרים מהממשלה

השרים נפתלי בנט ואיילת שקד מהבית היהודי הצליחו להפתיע את המערכת הפוליטית כאשר הודיעו כי הם נשארים בממשלה ומסירים את כל דרישותיהם הפוליטיות - כדי שישראל תחזור לנצח (חדשות)

שקד ובנט, בסיבת העיתונאים (צילום תמונה: חיים גולדברג, כיכר השבת; וידאו: אלי מנדלבאום - ynet)

טלטלה פוליטית: ראשי 'הבית היהודי', השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, כינסו הבוקר (שני) ישיבת סיעה, בסיומה מסרו הצהרה לתקשורת, בה הצליחו להפתיע את המערכת הפוליטית כאשר הודיעו כי הם נשארים בממשלה ומסירים את כל דרישותיהם הפוליטית - כדי שישראל תחזור לנצח.

"מדינת ישראל מצויה במשבר אמון ביטחוני", פתח בנט, "הבעיה איננה באויבנו - אויבים אכזריים אינם דבר חדש עבורנו", ועקץ את נתניהו שהמצב הביטחוני כיום אינו מסוכן יותר מלפני כמה חודשים, כאשר ראש הממשלה פעל להפיל את הממשלה שלו "מסיבות פוליטיות או בגלל התאגיד", כלשונו.

"גם אז לא היה נכון לעשות פוליטיקה מהביטחון", עקץ בנט והבהיר כי "אין שום אפוקליפסה בדרך, יש אויבים, אך לא האויב הוא שמדאיג אותי - משהו לא טוב קורה לנו מבפנים".

נתניהו בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דוברות הכנסת)

לדברי בנט, "כבר שנים לא מועטות, כולל בעשור האחרון של הממשלות בראשות נתניהו, שמדינת ישראל הפסיקה לנצח. אני ראיתי זאת במו עיניי במלחמת לבנון השנייה, כמפקד של כוח בגזרה המערבית בדרום לבנון. ראיתי את המבוכה, את הבלבול, את חוסר הנחישות, ראיתי את היעדר הרוח". בנט הזכיר את חברו הטוב, סגן אלוף עמנואל מורנו, שאיבד בשלהי המלחמה ואמר כי "בגלל המלחמה הזאת עזבתי את ההייטק שכל כך אהבתי ונכנסתי לפוליטיקה".

בנט קבל על כך ש"אנחנו מטילים על לוחמינו חישוקים על גבי חישוקים. חישוקים משפטיים וחישוקים תפיסתיים. הלוחמים שלנו פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מיחיא סינוואר. מהכרעת האויב עברנו להכלת אויב. דברים שפעם היו ברורים פתאום מוטלים בספק".

באשר למערכה האחרונה מול עזה, בשבוע שעבר, אמר בנט כי "לאחר ירי של יותר מ-500 רקטות חמאס אל עבר יישובי ישראל וטיל קורנט לעבר אוטובוס עם חיילים, אנחנו פתאום מספרים לעצמנו באותות ובמופתים שבעצם הכל בסדר ושחמאס מורתע כפי שלא היה מעולם".

בנט ושקד במסיבת העיתונאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בנט הוסיף והזכיר את החשש של הממשלה מפינוי מאחז ערבי בלתי חוקי, "את חאן אל-אחמר למרות כל פסיקות בג"ץ מהפחד מה יגידו עלינו מאירופה, מה יעשו לנו בהאג?", ואמר כי "השכל הישר פינה את מקומו לפלפולים משפטיים. המערכות נהיות כבדות, מסורבלות ובינוניות". בנט הרחיב בדבריו על כך שבתי מחבלים לא נהרסים ורוצחי ישראלים זוכים למשכורות בכל חודש. "ברגע זה עומדים 102 בתי מחבלים שצה"ל מדד אותם ואין לנו את הרוח, אין לנו את הכוח להרוס אותם", אמר בנט.

"חמאס וחיזבאללה חצופים יותר מיום ליום כי הם מאמינים שאנחנו חוששים להתעמת איתם", המשיך בנט, "מה שראש הממשלה מכנה 'אחריות' מתפרש על ידי אויבינו לעתים כהססנות והקו ביניהם הוא דק. רבותיי, הספינה של בטחון מדינת ישראל שטה בעשור האחרון לכיוון לא טוב, והדבר הכי מסוכן למדינת ישראל הוא שהתחלנו לחשוב שאין פתרון לטרור, למחבלים, לטילים. שאין מה לעשות - אבל יש מה לעשות.

נתניהו בוועדת חוץ וביטחון, הבוקר (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

"כשישראל תרצה לנצח אנחנו נחזור לנצח. זאת לא גזירת גורל, אפשר לקחת ספינה ששטה לכיוון ולשנות את כל הנתיב. אנחנו באנו לפוליטיקה כדי להציב אלטרנטיבה, להחליף את ההססנות בעוצמה, את העייפות ביוזמה, את המבוכה באמונה".

בנט המשיך ואמר כי "הוכחנו במעשים - אפשר לשנות כיוון. באקדמיה, בחינוך, במשפט, במדיני. עד לפני כמה שנים כל עם ישראל ידע שתכף מקימים מדינה פלסטינית, באנו ושינינו את הנתיב משמאל לימין. כדי לחולל את השינוי הנדרש בתפיסה הביטחונית של ישראל, כדי להחזיר לנו את ההרתעה שנשחקה מול אויבנו, כדי להנחיל יצירתיות וחדשנות פניתי לראש הממשלה לפני כמה ימים על מנת שיטיל עליי את תפקיד שר הביטחון.

"לאחר ששר הביטחון הקודם נכשל כישלון חרוץ, הוא הפקיר את שדה המערכה. אני ביקשתי לפעול בדיוק הפוך, לקחת אחריות ברגע קשה, להתייצב למרות הקשיים שכולם מכירים. בשיחתנו ביום שישי הבהרתי לראש הממשלה שאינני מציב בשום פנים ואופן אולטימטום וקיבלתי בהערכה את אמירתו שהוא רואה בי מועמד ראוי לתפקיד שר הביטחון - אבל בפועל החליט אמש נתניהו מסיבותיו שלו לקחת את התפקיד לעצמו. בנאומו הבטיח לציבור הישראלי לשנות נתיב, להוביל למהפך בביטחון, לשנות נתיב של עשר שנים לכיוון של עוצמה".

בנט במסיבת העיתונאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
שקד במסיבת העיתונאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"אחרי שהודענו על מסיבת העיתונאים ולאחר שנפוצו שמועות שאנחנו מתכוונים להתפטר", סיפר בנט, "כל העולם חיפש אותי. פתאום ראיתי בצג הטלפון את שמו של פרופסור אומן. בדיוק לפני ארבע שנים, בשיא המו"מ הקואליציוני היה זה פרוספור אומן שייעץ לי ואמר לי 'תתביית על דרישה אחת ולך איתה עד הסוף'. התבייתי על תיק המשפטים לאיילת שקד והשאר היסטוריה.

"אמר לי אתמול אומן, אוהב ישראל ואב שכול שאיבד את בנו במלחמת לבנון הראשונה, הוא אמר לי 'נפתלי, אל תתפטר'. שאלתי אותו 'למה? הרי לפי תורת המשחקים זה מנוגד בדיוק למה שצריך לעשות. זה יקשה עליי בפעם הבאה במו"מ מול נתניהו'. ענה לי 'זה נכון מה שאתה אומר, אבל המדינה חשובה יותר מהכל'. אני לא יודע כמה זמן הממשלה הזו תשרוד על כרעי 61 ח"כים. אני לא שיניתי את ההערכה שלי שיהיה קשה לנהל ממשלה כזו אבל אנחנו מוכנים לנסות.

"אם הממשלה תוביל בנתיב הנכון, תפעל כממשלת ימין אמיתית - כדאי לנסות. הכדור עובר לראש הממשלה. בשבועות הקרובים המהפך הביטחוני המובטח יעמוד למבחן. האם אנחנו נשתחרר מהמדיניות הרופסת מול חמאס? האם סוף סוף נצא מהתבהלה ונפנה את חן אל-אחמר? האם יפסיק להיות כדאי לרצוח יהודים בארץ ישראל? המבחן יהיה במעשים, לא במילים. הציבור שבע מילים. אנחנו לא נעמוד כצופים ביציע שבוחנים את ראש הממשלה, אלא כמובן ניתן כתף ונעשה כמיטב יכולתנו לסייע. אני גם חייב לומר שמכאן אני אחזור בשמחה גדולה ובאהבה גדולה להוביל את חינוך ילדי ישראל".

בנט ושקד במסיבת העיתונאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

השרה איילת שקד דיברה לאחר בנט ואמרה: "הסיפור הפוליטי שלי מתחיל בשבר גדול, ברמה האישית וברמה הלאומית. שבר, שהוביל לחוסר אמונה מוחלט בפוליטיקה. בשנת 2004, לפני ארבע עשרה שנים, בעודי רואה את ראש הממשלה שרון שעמד בראש הליכוד מוביל את מדינת ישראל למחוזות לא טובים בעיניי, החלטתי שאיני יכולה לעמוד מנגד. שהגיע הזמן לעשות מעשה.

"כמתפקדת הליכוד, הפשלתי שרוולים וכתתי רגליי בין מתפקדי הליכוד. האמנתי בכוחו של העם. האמנתי שעם ישראל לא יאפשר לאסון להתרחש. כידוע, אנו מתנגדי ההתנתקות נחלנו הצלחה מוחצת. שרון הפסיד במשאל המתפקדים, ואף אמר שיכבד את התוצאות. אז אמר. שרון, מנהיג מפלגה שעל פיו ישק דבר, רמס את רצונם הברור של שולחיו וביצע את אחת הטעויות הגדולות בהיסטוריה היהודית המתחדשת. דרך אגב כמה אנשים שתמכו בהתנתקות נמצאים כאן בכנסת, הבכיר שבהם הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו".

שקד המשיכה ואמרה כי "לאחר שקפצתי למים הציבוריים, חזרה לאחור לא הייתה אופציה מבחינתי. החלטתי שאני כאן כדי להישאר. בשנת 2006, יחד עם נפתלי בנט, שרתי בנאמנות את בנימין נתניהו באופוזיציה במשך כשנה וחצי.

"בשנת 2013 החלטנו לקפוץ למים. לאחר הבחירות זכתה הבית היהודי בשנים עשר מנדטים. אין זה סוד כי נתניהו לא רצה אותנו בממשלה שהקים, למרות שאנחנו השותפים הטבעיים במישור האידיאולוגי. שותף טבעי נמדד בראש ובראשונה בערכים אידיאולוגים משותפים. בשאלה מהי טובת המדינה בעיניו. לתומנו חשבנו שאין שותף טבעי מאיתנו לממשלה לאומית בראשות הליכוד, אך התבדינו. נאלצנו לכרות ברית עם יאיר לפיד. ברית שלולא היא, מפלגת הבית היהודי הייתה נשארת באופוזיציה למרבה האכזבה של אנשי הימין.

נתניהו בוועדת חוץ וביטחון, הבוקר (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

"בבחירות 2015 ראש ממשלת ישראל סיכם עם נפתלי בנט שבממשלה הבאה יכהן כשר הביטחון. אין לי ספק שבאותה נקודת זמן נתניהו האמין בכל ליבו שנפתלי בנט ראוי לכהן בתפקיד הכל כך חשוב הזה. כך לפחות אני רוצה להאמין. לאחר הבחירות, בהן המפלגה ירדה לשמונה מנדטים, ראש הממשלה הפר את הסיכום. נפתלי בנט, שליח ציבור אמיתי, קיבל על עצמו את תיק החינוך ועשה בו פלאים בקדנציה האחרונה".

"אני מודה",אמרה שקד, "בנט, אני ושאר חברי סיעתנו עופות מוזרים. אנחנו רואים בפוליטיקה שליחות. אנחנו מאמינים שהפוליטיקה היא כלי לממש מדיניות ולשרת את הציבור. רבים הפצירו בנו להתפטר במהלך הימים האחרונים. לאחר שליברמן קם ועשה זאת היו מי שכעסו עלינו כיצד פספסנו את המומנטום. צר לי לאכזב את אותם קולות. אנחנו שליחי ציבור עם אחריות על הכתפיים. לעולם לא נברח מאחריות. לעולם לא נצא למהלך פוליטי משיקולים תדמיתיים, תוך סיכון הביטחון הלאומי של מדינת ישראל.

"נפתלי בנט הוא האיש המתאים לכהן כשר הביטחון של מדינת ישראל. להפיח רוח חדשה במערכת. להביא לכך שישראל תחזור לנצח. שאויבנו יחזרו לפחד מאיתנו.

"מסביב יהום הסער. למזרח התיכון כללים משלו, ולצערי, מדינת ישראל פועלת בכללים משל עצמה. המדיניות הביטחונית של ישראל, אם יש כזו, משדרת גמגום. הססנות. את התעוזה הישראלית החליפה מדיניות של שב ואל תעשה. את הסולידריות הישראלית מחליפה מדיניות של הכלה, כל עוד מדובר "רק" בתושבי העוטף. את היצירתיות הישראלית והחשיבה מחוץ לקופסה החליפו העייפות, והמחשבה שאין פתרון לעזה. את החתירה לניצחון, החליפה התפטרותו המבישה של שר הביטחון. מתנה אדירה לחמאס שתהווה לעד אות קין.

בנט במסיבת העיתונאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"אבל אנחנו שליחי ציבור. אנחנו לא נברח מאחריות. אנחנו לא נבחר בחרפה. אנחנו לא נעצים את ההישג התדמיתי שהעניק ליברמן לארגוני הטרור ברצועה. הם צופים בצעדנו, ולא רק הם. המזרח התיכון כולו מביט לעברנו".

באשר להחלטתם שלא להתפטר אמרה שקד כי "יתכן שההחלטה שקיבלנו תיפגע בנו ברמה האישית. בחרנו לנהוג באחריות לאומית. אין לנו את הלוקסוס לשקול שיקולים אישיים. היד שלנו חשובה מכדי להורידה מההגה. מפלגת הבית היהודי תמשיך להיות המצפן הלאומי של הממשלה הזאת. לראשונה מאז הימין עלה לשלטון הוא התחיל למשול. עשינו עבודה מדהימה בחינוך ובמשפטים, ועוד היד נטויה. אני מקווה שקרב היום, שנעשה זאת גם בביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

"ולי, יש לי ועדה לבחירת שופטים ביום שישי", חתמה שקד.

אביגדור ליברמן, הגיב להצהרה של בנט ושקד כי "עכשיו כולם מבינים למה איבדנו את ההרתעה".

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "כפי שאמרתי אמש, אנחנו בתוך מערכה שעדיין לא הסתיימה. בתקופה ביטחונית רגישה כזאת זה חוסר אחריות להפיל את הממשלה. בין אם שותפינו יחליטו להפיל את הממשלה ובין אם לאו, אנחנו נמשיך לפעול כדי להבטיח את ביטחון המדינה שלנו וביטחון אזרחינו. נעשה זאת בשום שכל, באחריות ובנחישות".

נתניהו חתם את דבריו ואמר כי "אני סומך על צה"ל, אני סומך על כוחות הביטחון, ואני סומך על אזרחי ישראל. יחד נוכל לכל אתגר - ונבטיח את ביטחון ישראל".

במערכת הפוליטית העריכו כי השניים יודיעו על התפטרותם מהממשלה - לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב להעביר לידי בנט את תיק הביטחון, כפי שהשניים דרשו שוב ושוב במהלך הימים האחרונים, מאז הודיע אביגדור ליברמן על התפטרותו. במפלגת 'הבית היהודי' הפעילו לחצים על השניים שלא יפרשו כדי שלא יזכרו כמי שהביאו להפלתה של ממשלת ימין.

הבוקר, זכו השניים לגיבוי משותפיהם - אנשי 'האיחוד הלאומי', בדרישה לקבלת תיק הביטחון. בהודעה מטעם המפלגה נאמר כי "יו"ר 'האיחוד הלאומי', השר אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ', תומכים בדרישת הבית היהודי לקבלת תיק הבטחון כדי לשנות באופן מהותי את מדיניות הבטחון הנוכחית וכדי שצה"ל יחזור לנצח".

ב'איחוד הלאומי' הוסיפו ואמרו כי "בעקבות הודעת רוה"מ כי יסרב לדרישה זו, ובמידה ומפלגת הבית היהודי תחליט על פרישה מהקואליציה והתפטרות השרים בנט ושקד, יכונס מרכז 'האיחוד הלאומי' לדיון מיוחד באשר להצטרפות 'האיחוד הלאומי' למהלך. במקרה כזה נציגי המפלגה, השר אריאל וח"כ סמוטריץ', יצביעו ביום רביעי על החוק לפיזור הכנסת בהתאם להחלטת המרכז ולהתייעצות עם רבני המפלגה".

בנט ושקד במסיבת העיתונאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר