פרסום ראשון

סערה באומן: "'אתרא קדישא' לא קיבלו כסף - ופסלו שטח"

שטח בעיר אומן שנמצא בתהליכי בניה, מהווה סלע מחלוקת, כאשר ארגון 'אתרא קדישא' טוען כי יש קברים במקום, בעוד רב העיר אומר ל'כיכר השבת': "אני אישרתי; 'אתרא' רצו כסף מהבעלים" (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
הרב יעקב ג'אן, רבה של אומן (צילום: באדיבות המצלם)

שטח הסמוך לציונו של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן, נמצא בימים האחרונים במרכזה של סערה - לאחר טענות כי במקום שכן בית קברות וטענות מנגד כלפי הארגון שעורר את הענין.

כפי שנודע ל'כיכר השבת', מדובר בשטח ברח' פושקינה סמוך למלון 'אורות'. מי שמחזיק בבעלות על השטח הוא הרב אברהם יפרח, שפתח בעבודות בנייה לצורך הקמת מבנה חדש שבו יהיו בית כנסת והכנסת אורחים.

הפרשה החלה, כשבשנים האחרונות עלו חשדות כי המקום שימש בעבר כבית קברות, זאת לפי ארגון 'אתרא קדישא' העוסק בשימור קברים. בשנת תשע"ו אף פורסמה בירושלים מודעה בשם רבני בד"ץ העדה החרדית, האוסרים לבנות על השטח.

בתי מגורים באומן (צילום: שאטרסטוק)

אלא שרבה של העיר אומן, הרב יעקב ג'אן, פסק מנגד שבמקום מעולם לא היו קברים. על פי בדיקתו, המקום שימש מאז ומתמיד בתי מגורים - כך שאין שום מניעה לבנות במקום. הרב יפרח, בהסתמכו על ה'מרא דאתרא', התחיל בעבודות פיתוח.

כעת, מצוי השטח בתהליכי הבנייה עצמה - ובירושלים מתפרסמת בימים אלו שוב מודעת הבד"ץ, כשהרב יפרח מותקף בה בשל העבודות שלא נקטעו - לצד מודעות נוספות.

בתגובה על המתקפה, מסבירים ל"כיכר השבת" הרב יפרח ורב העיר את עמדתם, לפיה כן ניתן לבנות במקום, וללא כל חשש.

"הרב יעקב ג'אן שליט"א, מרא דאתרא כאן בעיר הקודש אומן", נמסר מביתו, "הוא שהתיר לר' אברהם יפרח לבנות על השטח המדובר, והרב שליט"א עומד מאחורי הפסיקה שלו. הרב קורא לגורמים שרודפים את הפסיקה, להביא ראיה לשיטתם".

אחת המודעות שפורסמו בעניין (צילום: ברסלב לייב)

מקורבי הרב מוסיפים: "הרי ניתן לראות בבירור שאין זה בית קברות, ובמשך שנים היו במקום בתים פרטיים. נראה לנכון לומר שמדובר ברדיפה עבריינית נגד אדם מסויים מתוך בצע כסף, ודי למבין...".

הרב אברהם יפרח, בעל השטח, הצטרף גם הוא לדברים, ואומר ל'כיכר השבת': "הרב ג'אן הוא הרב המקומי, ואצלו ביררתי, והוא פסק לי חד משמעית שאני יכול להמשיך בבנייה. חוץ מזה, יש עוד כמה רבנים ופוסקים חשובים שאמרו לי שזה בסדר, שזה לא בית קברות, וגם לפי עדויות של זקנים במקום".

"אני ביררתי את הנושא: בדקתי עם רבנים בירור עמוק, ויצאתי ידי חובתי. הבלגן שעושים לי עכשיו, זה בגלל שלא רציתי לשלם 50,000 דולר ל'אתרא'", תוקף הרב יפרח, שחוזר ומדגיש: "כל מה שנעשה בשטח, נעשה רק עם דעת תורה".

עסקן חרדי באומן, מוסיף בשיחה עם 'כיכר השבת': "יודגש, כי כל אותם דיינים שאסרו לבנות בשטח, מעולם לא היו כאן, מעולם לא ראו את השטח. אין ספק שדעתו של מרא דאתרא חייבת להוביל. כל מיני מודעות מתפרסמות בשם 'חסידי ברסלב' וכדומה, אך אין שום רב שביקר במקום ופסק לאיסור".

הרב ג'אן מנמק את פסיקתו (צילום: באדיבות המצלם)

יצוין, כי פניית 'כיכר השבת' ל'אתרא קדישא', בבקשה לתגובה, לא נענתה. "אנחנו לא מדברים עם תקשורת", חרץ נציג הארגון.

מי שתומך בעמדתה של 'אתרא קדישא' הוא רבה הראשי של אוקראינה, הרב יעקב דב בלייך. מלשכתו של הרב נמסר: "אנו עובדים יחד עם 'אתרא קדישא', בלמעלה מ-100 מקרים. הם אנשי מקצוע, והם ראו במקום עצמות.

"הדיון היחידי הוא אם העצמות הם מקברים שהיו במקום או שהם הושלכו לשטח מקברים אחרים. יש תמונות מהשטח, שמוכיחות באופן ברור שנקברו במקום בני אדם - ואין מדובר בהעברת עצמות.

"הטענות כביכול 'אתרא קדישא' ביקשו כסף, זה לא יכול להיות. הם עושים עבודת קודש בכל העולם, ואפילו אינם מבקשים כסף לכיסוי ההוצאות. המקום נאסר בבנייה, עם כל הכבוד לרב ג'אן, מוטב שהוא לא יפסוק בנושאים שאיננו מבין בהם", נמסר לסיכום.

הממצאים בשטח (צילום: באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר