איש העסקים גרמן זכרייב:

"היהודים הקווקזים הפכו לקהילה המובילה ביהדות רוסיה"

״יהודי ההרים הפכו בשנים האחרונות לא רק לקהילה בולטת בקנה מידה לאומי, אלא גם - בשל אחדותם ומחויבותם למסורת - לקהילה המובילה בתוך יהדות רוסיה״ - כך סיכם איש העסקים גרמן זכרייב את טקס הענקת הפרסים השנתי שהתקיים במוסקבה (תפוצות, שיווקי)

איש העסקים גרמן זכרייב בנאומו (צילום: יח"צ)

בסוף השבוע האחרון התקיים במוסקבה טקס הענקת הפרסים השנתי לאישים שתרמו לקידום השפה והמסורת של היהודים הקווקזים, או ״יהודי ההרים״, שמקורם בעיקר מאיזור אזרבייג'אן, צ'צ'ניה ודגסטאן. איש העסקים גרמן זכרייב, בעצמו יהודי קווקזי מאזרבייג'אן ונשיא הקרן למען יהודי ההרים (STMEGI), ציין כי ״יהודי ההרים הפכו בשנים האחרונות לא רק לקהילה בולטת בקנה מידה לאומי, אלא גם - בשל אחדותם ומחויבותם למסורת - לקהילה המובילה בתוך יהדות רוסיה״.

בטקס השתתף הרב הראשי של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמיט, שציין את דברי המשנה בפרקי אבות ״איזהו מכובד? המכבד את הבריות״, כמודל לאורו מנהלים יהודי ההרים את יחסיהם עם הסובבים אותם - יחסים המבוססים על כבוד הדדי, כתוצאה מהכבוד הרב שיהודי ההרים רוחשים לכל אדם.

את הפרסים העניק סגן נשיא הקרן, ישי זכרייב. מי שקיבלו את הפרס השנה הם הבמאית אירינה קנדלריס מערוץ הטלוויזיה הרוסי "קולטורה", גנדי בוגדנוב, מחבר ספר לימוד מודרני על שפת יהודי ההרים, ואיגור בבייב, נשיא תעשיות המזון "צ'רקיזובו".

בטקס השתתף גם סגן נשיא הקונגרס היהודי העולמי ויו״ר ועדת התכנון של הקונגרס היהודי האירו-אסייתי, מיכאל צ'לנוב.

מקורם של יהודי ההרים, או יהודי הקווקז, העסיק מספר היסטוריונים במהלך השנים ויש בנושא זה גרסאות ומסורות שונות. לפי אחת מהן, מקורם בגולת עשרת השבטים בידי מלכות אשור, 722 לפני הספירה, ולפי מסורות אחרות מקורם ביהודים שגלו מאוחר יותר במאה ה-5 או ה-6 מפרס. לפי גרסאות מסוימות, התייהדותם של הכוזרים קשורה לכיבוש חבלי הארץ בהם נהגו להתגורר יהודי ההרים. למרות מאות השנים בהם חיו בבידוד מכלל יהדות העולם, שמרו יהודי ההרים על קשר עמוק ליהדות והקפידו על חופה וקידושין, שחיטה, כשרות, ברית מילה ועל חגים ומועדים. השפה שלהם היא שפת ה'ג'והורי', שפה יהודית המעורבת בפרסית, כורדית, וטורקית.

מאז נפילת ברית המועצות, שורה ארוכה של יהודים ממוצא קווקזי השתלבו בעולם העסקי והפכו לכמה מהגדולים בקרב אנשי העסקים ברוסיה, ביניהם, האחים למשפחת זכרייב, גוד ניסנוב, גבריל יושבייב, זכר אילייב, ועוד.

גרמן זכרייב עצמו, המשמש אף כסגן נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסייתי, עבר להתגורר ברוסיה לאחר נפילת ברית המועצות והינו כיום הבעלים של השוק "סדובוד" הגדולה במוסקבה לצד שורה של מפעלים ועסקים, ותומך במוסדות דת ותרבות יהודיים ברוסיה ובישראל.

אירינה קנדלריס מערוץ הטלוויזיה הרוסי "קולטורה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר